• myset

Vigsel på arlanda

Hejsan!

Är det nån som gift sig på arlanda? Jag och sambon har bestämt att gifta oss och vi vill inte har stor fest utan ska gifta oss på Arlanda och sedan direkt ta flyget till Maldiverna och Sri Lanka. Vill gärna ha tips och hur gör man med efternamn. Jag ska ta min blivande mans men i vilket namn ska jag boka resa mm??

• Svar på tråden Vigsel på arlanda
  • Johanna

Hoppas det går bra för er.
    Vi vigde oss ju borgerligt i VIP-rummet av en vigselförrättare från Sigtuna.
    Han var bra och han pratade säkert i en kvart under vigseln om tänkbara saker man ska tänka på som gift.
    Han var kanonbra.
    Anledningen att vi tog borgerligt var mycket det att vi inte ville ha med egna vittnen utan hade deras personal ist.

• myset

vi vill inte heller ha egna vittnen men vill ha en kyrklig ceremoni men vem kunde som sagt tro att en präst inte jobbar på helgerna? Det är väl då folk gifter sig?? Kanske kan man gifta sig borgerligt på en lördag?? Kanske skulle det kunna vara ett alternativ??

• Jeez

*ler* präster jobbar ju inte bara med att viga folk och just flygplatspräster jobbar med rätt mycket annat!

• myset

nej, men ändå...inte hade jag en tanke på att det kunde stupa på det :)

• Jeez

Man kan ju kolla om det är nån präst i sin egen församling (om man bor i Uppsala-stockholm) som kan tänka sig en vigsel där (förutsatt att man kan använda kapellet). Man kan ju också gifta sig "hemmavid" i "sin" kyrka med bara präst och vittnen och sen åka till Arlanda!

• myset

vittnen är just mitt stora bekymmer. Vi ska ju göra detta i största hemlighet och då kan jag ju inte be nån vara vittnen. Dessutom kändes det bäst att gifta sig på Arlanda precis innan vi reser. Vi reser ju sent på lördagkvällen så att gifta sig "hemma" eller dagen innan som prästen föreslog känns inte riktigt som ett alternativ men vi får väl se vad som händer. Tur att jag inte hann beställa min vigselring för nu kanske datumet inte blir det vi tänkt (om vi nu måste ta det på fredagen)

• myset

Nu har jag fått besked. Prästen kan ej viga oss på lördagen....de rekommenderade oss att ta kontakt med vår hemförsamling (vet inte ens vilken det är)......hur ska det nu bli....

• Jeez

Myset, din hemförsamling är där du bor/ är skriven. Står bla på skattsedeln.

Jag tror att det kommer gå jättebra! En liten ceremoni innan ni tar bil/ tåg till Arlanda, och vaktmästare och musiker (eller så) kan vara vittnen! (och allt fortsätter vara hemligt) *peppar*

• myset

tack jennyP

Det verkar bli nåt sådant för jag pratade just med svenska kyrkan och det går inte att få en präst att komma till Arlanda. De hänvisade också till min hemförsamling (fick veta då vilken det är). Så nu ska jag prata med prästen där och se om det går att ordna nåt....håll tummarna....

• Modesty-Clara

Du måste boka resan i ditt gamla namn för namnet på biljetten måste överenstämma med namnet i passet och du hinner ju inte skaffa nytt pass innan resan...

• myset

tack modesty-clara men det har jag redan rett ut, nu är själva vigseln mitt stora problem. Prästen jobbar inte på helger nämnligen och vi ska åka en lördagkväll förstås.....

• M94

Någon som vet vad det kostar att gifta sig borgeligt i VIP rummet på Arlanda ??

Svar på tråden Vigsel på arlanda