• myset

Vigsel på arlanda

Hejsan!

Är det nån som gift sig på arlanda? Jag och sambon har bestämt att gifta oss och vi vill inte har stor fest utan ska gifta oss på Arlanda och sedan direkt ta flyget till Maldiverna och Sri Lanka. Vill gärna ha tips och hur gör man med efternamn. Jag ska ta min blivande mans men i vilket namn ska jag boka resa mm??

• Svar på tråden Vigsel på arlanda
  • ijkå

Du får boka resan i ditt flicknamn och använda ditt gamla namn eftersom inte ditt nya hinner registreras.

• Pii

Hejsan Myset!!

Jag gifte mig i Arlanda kapell för två månader sedan. Vad är det du undrar över mer än hur du gör med namnet? Jag svarar gärna på dina eventuella frågor!
    Lycka till!

• myset

Hej
    Hur gjorde ni med bagage och allt sådant. Anlitade ni VIP-service? Vad hade du för kläder? Hade du blommor? Var det fint i kapellet? Vem var det som vigde er? HUr gjorde ni med vittnen? Hur länge innan avgång gifte ni er? Tacksam för alla tips. Vi ska gifta oss i hemlighet så jag känner mig lite utlämnad men jag vill veta så mycket som möjligt.

• Johanna

Hej!
    Vi gifte oss oxå på Arlanda.
    För oss blev det borgerligt i VIP-rummet med deras personal och våra barn som vittnen.
    Vi gifte oss hemligt 18,00 och åkte på resa dagen efter.
    Vi sov på Radisson sky city.
    Jag hade en ljusblå dräkt och min man hade mörkblå kostym.
    Blommor hade jag beställt i Sollentuna C på interflora där vi även var till fotograf innan vigseln.
    Jag tycker att det var kanon att viga oss på Arlanda och skönt att slippa allt.
    Våra nära o kära kunde dagen efter läsa i tidningarna att vi gift oss.
    Är det något mer du vill veta så fråga//Johanna

• brudimaj

Måste bara göra ett inlägg!
    Gud så romantiskt att göra som ni tänkt, myset!
    Go for it! Stort lycka till!

• myset

Tack brudimaj och JOhanna
    Johanna: Vi ska flyga kl 23,00 på kvällen så vi tänkte gifta oss samma dag. Vad bra att du nämnde fotograf för jag funderade just att det kunde bli tråkigt att inte ha kort (finns inte på arlanda). Vilken fotograf var det, var han duktig och vad kostade det? Varifrån kommer ni? Vad gjorde ni med dräkten och kostymen? Var lämnade ni blommorna? Är det nåt annat som du tycker att vi ska tänkta på?

Brudimaj: Jag tycker verkligen att det känns jätteskönt att denna dag bara blir för mig och min blivande och på så sätt har vi råd med resan och fina ringar. Känns bäst att lägga pengarna på det som består, våra minnen löften och ringar. Lycka till du också.

Är det förresten nån som har tips på ringar, finns så otroligt många att jag inte vet hur jag ska välja....

• Johanna

Hej Myset!
    Vi anlitade Ekströms foto och det kostade 895 kr för 5 olika bilder om jag minns rätt (vi gifte oss 2002). Sen kostade det mer när man förstorar dom såklart.
    Fotona blev bra.
    Vi hade en familj med oss på resan (ej på vigseln)så när dom kom till Arlanda dagen efter så tog dom våra kläder o bukett i sin bil innan dom parkerade. Man kan be personalen på Vip torka buketten om man vill, det hade jag nog gjort om jag fick ändra mej.
    Nu var det bara att slänga den när vi kom hem för den var möglig*L*men gifta blev vi ändå.
    Vi bor i Stockholm.
    Du tänker helt rätt som lägger pengarna på det som består, så gjorde vi oxå.

• Pii

Hej igen!!

Vi hade med oss två vittnen som bor utanför Stockholm så vårt bagage lämnade vi i bilen tills vi hade blivit vigda. Jag hade en vit kjol och en vit blus på mig, min man hade kostym. Jag hade en liten bukett med vita rosor och gula Garbia (heter det så? ) Vi vigdes klockan två i kapellet, man ska vara där en timme innan för ett samtal med vigselförättaren. Nisse Rehnman hette han. Kapellet var litet men eftersom vi bara hade med oss två vittnen så räckte det till. Annars tyckte jag att kapellet var mysigt. Vi anlitade inte vip service eftersom vi ville ha en kyrklig och inte en borgerlig vigsel. (det kostar inget).
    Efter vigslen bjöd vi våra vittnen på middag och sedan åkte vi vid 18 tiden på bröllopsresan. Jag måste säga att jag verkligen inte ångrar detta.
    Våra nära och kära fick läsa detta i tidningen två dagar senare när vi satt på vårt hotell i Kreta!! Lycka till och har du fler frågor så svara jag gärna.

• myset

Hej Pii

Vet du om man måste ha två vittnen eller räcker det med ett? Hur var vigselförrättaren? Vi har fått tel nr till samma men ännu inte bokat. Lämnade du dina blommor till era vittnen då? Vi vill också gifta oss kyrkligt men är inte särskilt troende nån av oss. Jag är lite rädd att prästen ska vara alltför kyrklig....
    Är det nåt annat du tycker att man ska tänka på? Tog ni några fotografier förresten?
    Hur ser dina ringar ut? Jag har just nu beslutsångest över vad jag ska välja....vill gärna ha tips

• Pii

Om jag har förstått det rätt så måste man ha två vittnen med sig när man gifter sig kyrkligt.
    Vi är inte heller särskilt kyrkliga av oss annars men tyckte ändå att det kändes helt rätt med en kyrklig vigsel. Jag var jätte nervös innan, framför allt för det här samtalet man skulle ha med vigselförättaren innan själva vigslen. Men det hade jag inte behövt oroa mig för. Jag tyckte att han var väldigt bra, trevlig och rolig. Vi började vigslen med en av de kända psalmerna man spelar upp när någon gifter sig (kommer inte i håg vad den heter), sedan pratade han lite, vi sjöng en psalm (eller rättare sagt han sjöng en psalm), vi gav varandra våra löften och avslutade det hela med "Kärleken förde oss samman med Anna-Lotta Larsson som vi hade med oss på Cd skiva. Jag, personligen tyckte inte det blev för kyrkligt utan rätt lättsamt men änd väldigt fint.
    Själva gudtjänsten lägger ni upp tillsammans med vigselförättaren vid samtalet innan där ni pratar om ni ska ha nån musik eller psalm.
    Blommorna lämnade vi till våra vittnen, vilka de inte klarade av att torka så dem fick vi kasta.
    Jag vet att när vi började boka vår resa så blandade vi i hop allt med Vip service och kyrklig vigsel, men om ni väljer att gifta er kyrkligt så har man ingen Vip service. Men samtidigt fick vi veta att man kan låsa in sitt bagage när mnan kommer till Arlanda så man slipper bära med sig det. Hur har ni tänkt göra med bil, ska ni ha den på Arlanda, kan ni inte lämna vigsel kläderna i den? Vi bytte om på toaletten ( hm...romatiskt...!!) och sedan lämnade vi kvar kläderna. Annars tar det för mycket plats i bagaget.
    Våra vittnen tog foton på oss i Rönninge med sin kamera, de blev riktigt bra så vi förstorar något av det.
    Jag hade också problem med att välja ring, men jag valde en rätt tunn med fem stenar som matchar förlovningsringen.
    Oj!! Det här blev långt men samtidigt vill jag gärna försöka svara på dina frågor, för ska man vigas hemligt så är det jobbigt att inte kunna prata med någon och man har ju en massa frågor hela tiden. Så om det är något mer så svarar jag gärna. Jag vet hur det känns!

Svar på tråden Vigsel på arlanda