• Velig

    Hur många behåller sina efternamn?

    Måste bara kolla hur vanligt det är att båda behåller sina efternamn?


    Finns det fler än oss?


    Jag har alltid kännt att jag vill behålla mitt efternamn och det kommer vi båda att göra nu. Vi har försökt övertala mannen då både jag och våra barn har mitt efternamn men han kan inte heller tänka sig att byta....men men vi blir kanske gifta ändå ;)

  • Svar på tråden Hur många behåller sina efternamn?
  • 2015

    Jag vill att vi skall skapa ett eget efternamn. Jag gillar inte mitt efternamn och jag hatar hans efternamn. :P.

  • carinae

    jag och min blivande ska ha två efternamn, igentligen vill jag ta hans efternamn, men han vill gärna ha båda. (vanligt i hans hemland) så jag har gått med på att behålla mitt och ta hans med.  förnamn, mellannamn, efternamn, efternamn.  lite besvärligt men vad gör man inte för kärleken hehe :)

  • HalkatlaNr1

    Våran dotter har bådas efternamn, mitt sist så vi kommer att ta dem så..
    Mest för att mina söner har mitt efternamn o jag vill inte de ska känna
    sig utanför.. 

  • emser

    Jag kommer byta efternamn men behålla mitt efternamn som mellannamn. För oss är det viktigt att hela familjen heter detsamma, vi är kanske lite traditionella av oss :) Men vi vill att våra barn och vi alla heter likt. Att det blev min blivande mans namn är praktiska orsaker pga hans jobb. Jag gillar mitt efternamn men han kan inte byta så då blev det hans! Det kommer vara otroligt märkligt att ändra namn men tänker att det går över ganska snabbt och det är viktigare att vi heter samma än att jag ska vara lite obekväm i några månader.

  • Kalaspinglan

    För mig var det självklart att inte byta namn. Maken valde därför att ta mitt namn som efternamn och behålla sitt eget som mellannamn.

    Delar av makens släkt har ännu inte hämtat sig från denna enorma chock ( ), för "det hör ju till att kvinnan byter namn" och vi får ännu höra kommentarer om detta. Lite trött blir man, namnlagen har ju varit könsneutral ett bra tag nu.

    Svärmors kommentar, på bröllopet av alla ställen, var "man kan ju alltid byta tillbaka" och hon envisas med att skriva min mans gamla efternamn på vykort och sånt.

  • angelica aspegren

    Min man kommer också att byta till mitt efternamn eftersom jag inte vill byta från mittt något ovanliga till ett -son namn. Och han är trött på att heta som alla andra så han byter till mitt och blir en av få som heter det :D

    Jag tycker att man gör som man vill jag sa till min blivande att om han vill får han byta annas behåller vi våra egna för jag vill inte byta. :D

  • Red Lion
    Kalaspinglan skrev 2014-01-24 12:09:02 följande:
    För mig var det självklart att inte byta namn. Maken valde därför att ta mitt namn som efternamn och behålla sitt eget som mellannamn.

    Delar av makens släkt har ännu inte hämtat sig från denna enorma chock ( ), för "det hör ju till att kvinnan byter namn" och vi får ännu höra kommentarer om detta. Lite trött blir man, namnlagen har ju varit könsneutral ett bra tag nu.

    Svärmors kommentar, på bröllopet av alla ställen, var "man kan ju alltid byta tillbaka" och hon envisas med att skriva min mans gamla efternamn på vykort och sånt.
    Gud vad märkligt av dem...

    Vi har behållt våra efternamn men ska byta till ett eget, när vi väl kommer på ett det vill säga... 
  • Nutten

    Jag kommer definitivt byta till min blivandes efternamn, då mitt är supervanligt och ganska långt (om än inte ett -son namn) och hans är mer ovanligt och kort. Hade jag haft min mammas flicknamn som efternamn vet jag inte hur jag hade gjort.

  • bettansss

    Jag ska också byta. Var lite inne på att behålla mitt som mellannamn för jag tycker att det är fint även om det är ganska vanligt. Men känns som att jag ändå inte kommer använda båda, man kommer ju aldrig orka säga båda så då kunde jag lika gärna byta helt. Min sambo har sagt hela tiden att om vi någon gång får barn så MÅSTE de få hans efternamn, sen får jag göra vad jag vill. Men jag tycker att hans är fint och det är ovanligt, bara hans familj på 5 personer som heter det så därför vill han föra vidare det med eventuella barn. Eftersom jag nu har ganska vanligt förnamn+efternamn i kombination är det så många som heter det men när jag byter kommer jag garanterat vara helt ensam i hela världen med det och det är ju lite coolt.

  • Velig

    Hur vet man hur många som heter ens namn? Jag kan bara hitta att man kan söka på för eller efternamn?

Svar på tråden Hur många behåller sina efternamn?