• Anonym (deppi­g)
    Äldre 7 Oct 14:09
    2906 visningar
    14 svar
    14
    2906

    Skulle ni betala 25 000 för en "vanlig" resa?

    Jag mår jättedåligt pga stress & depression och behöver verkligen semester.
    Vi har hittat en resa som verkar helt perfekt för oss två och vår dotter på drygt 2 år.

    Min man tycker vi ska boka, men jag får sådan ångest av priset. 25 000 för en vecka.
    Då är det visserligen all inclusive men ändå.

    Hotellet verkar vara rena drömmen, femstjärnigt och väl genomtänkt för att passa både vuxna och barn.

    Men en vecka, för oss tre, 25 000 kronor...

    Hjälp mig bestämma, resa eller stanna hemma.
    Vi har råd, men jag snålar ur.

  • Svar på tråden Skulle ni betala 25 000 för en "vanlig" resa?
  • Äldre 7 Oct 14:42
    #1

    Nja, tveksamt faktiskt. Om det inte är ett ställe (land/ort) som jag verkligen vill åka till och utforska.
    Är dottern under 2år så att hon åker på flygskatt?

    Vi har varit 3 veckor i Asien för 30 000 inkl massor av shopping, utflykter och mat. Visst, där snackar vi ju inte några 5 stjärniga hotell men en fantastisk upplevelse tillsammans med vår förstfödde.

  • Äldre 7 Oct 15:18
    #2

    Nej, men så åker vi nästan alltid med sista minuten och letar billiga resor också. På Apollo ser du vilka som är all inclusive i sökfunktionen, det är ju rätt praktiskt om det är just den resformen ni vill ha.

    Om jag vore sönderstressad och mådde apa så skulle jag nog nästan se till att resa bort lite längre tid, en vecka blir i realiteten bara fem dagar eftersom två går bort i resdagar. Så hellre två veckor och kanske halvpension?

  • Äldre 7 Oct 15:29
    #3

    Jag säger nog som övriga att det är tveksamt. Jag hade nog, som Allis skriver här ovan, försökt att få ut mer för pengarna så att säga. Längre vistelse. Som skrivet ovan, halvpension kanske? Eller annat resmål? Annat hotell?

    Men, det är bara ni som kan avgöra om ni tycker det är värt det. Om det verkligen är precis dit ni vill åka, om ni "bara" vill vara borta en vecka, om ni verkligen behöver helpension och om ni verkligen har råd.


  • Äldre 7 Oct 15:47
    #4

    Det beror ju på hur ekonomin ser ut i övrigt.


    Hade vi haft råd och sambon hade behövt det så hade jag inte tvekat.

  • Äldre 7 Oct 15:47
    #5

    Så ja, bedömmer ni att ni har råd så åk.

  • Äldre 7 Oct 16:36
    #6

    Har ni råd så boka. Angående priset så tycker jag det lite beror på vilken destination det är.

    Men som sagt har ni råd så åk och njut och slappna av.

  • Anonym (deppi­g)
    Äldre 7 Oct 17:04
    #7

    Tack för input. Vi kan bara ta en vecka just nu. Ett alternativ hade varit att ta ledigt varje måndag i fem veckor, men min syster tycker jag behöver komma ifrån allting. Resmålet är Grekland & vår dotter har preis ramlat över åldersgränsen så att vi måste betala för henne. Jag brukar vilja utforska och uppleva, men nu vill jag bara koppla av. Bada & läsa, slippa ta några beslut, slippa handla och laga mat. Hotellet är detta: www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g488296-d2092381-Reviews-Mythos_Beach_Resort-Afandou_Rhodes_Dodecanese.html  (får man lägga in länkar? Jag minns inte).              

  • Äldre 7 Oct 20:18
    #8

    Inte för en vecka. 25.000 var grundpriset för våra fyra veckors bröllopsresa...så om jag jämför med det så absolut inte. Men om pengar inte var något att tänka på så skulle vi lätt boka en vecka för 25.000 :)

  • Äldre 7 Oct 20:41
    #9

    strunta i vad andra tycker och känn efter, om det kommer få dig att må bättre med en resa då du bara kan slappna av och klara av vardagen och bli uppvilad kan man väl endå inte sätta en prislapp på det...

  • Äldre 7 Oct 20:55
    #10

    Tyckte det såg jättefint ut, och varsin pool till varje rum såg det ut att vara. 
    Jag skulle tycka det var värt pengarna. ett finare hotell och med tanke på att ni är 3 pers, så är det ju inte så vansinnigt dyrt. Ni får ju trots allt all inclusive 

  • Äldre 7 Oct 21:02
    #11
    Principisessan skrev 2013-10-07 20:55:12 följande:
    Tyckte det såg jättefint ut, och varsin pool till varje rum såg det ut att vara. 
    Bara till sviterna verkar det vara privat pool. I alla fall om man kollar hotellets hemsida.

    Viktigt att kolla upp så man inte tror att man får det och så ingick det inte i det man bokade

    TS
    Vi bodde på ett annat hotell på Rhodos. Sentido Apollo Blue.
    Lite billigare (har jag för mig, men inte mycket) däremot var det inte så barnanpassat men maten var helt outstanding. Har nog inte ätit på någon restaurang här hemma i Sverige som haft så bra mat på sin meny som dom hade i a´la carterestaurangen...

    Vi valde minisvit med egen pool där, och det blev i alla fall inte dyrare. 
  • Äldre 7 Oct 21:14
    #12

    Till Grekland kan du åka för en väldigt billig penning och få bra hotell och ÄNDÅ vansinnigt mycket pengar kvar till alldeles underbart lyxiga måltider, eventuella spa-behandlingar och annat skönt du vill unna dig innan du ens kommer i närheten av 25 000.

    När på ett ungefär åker ni?

  • Aniara­4
    Äldre 8 Oct 08:09
    #13

    Det beror ju dels på hur fint stället är, om det är värt det, OCH hur ens ekonomi ser ut.

    Vi skulle nog utan större svårighet kunna boka en vecka för 25 000 om det verkade vara precis vad vi ville ha, särskilt om det var all inclusive. Men då har vi en ekonomi som tillåter det. Faktum är att vi just nu håller på och tittar på en novemberresa till Kanarieöarna, och efter att ha konsulterat resekontot har jag satt en maxgräns på 10 000:- per person. Förhoppningsvis ska det inte kosta så mycket, men vi lägger hellre lite mer för att slippa bo på en sunkigt ställe med dåligt läge. För att vi kan.

    MEN för väldigt många är det mycket pengar att lägga ut på en semester. Jag man bör börja med att fråga sig själv: Hur mycket pengar har vi, och hur fint behöver vi bo? Sen tittar man igenom utbudet och skaffar sig en uppfattning om ungefär vad man får för den summa man hade tänkt sig. Jämför olika hotell i den prisklassen, och kollar upp dem på Tripadvisor (med en nypa salt, såklart, vissa gillar att klaga). Då ser man så småningom vad som verkar rimligt och om just det här hotellet verkar vara en bra deal eller inte.

    Och som Chicita säger, glöm inte att ta med i beräkningarna vilken rumstyp priset gäller. De rum de helst visar bilder på brukar kosta lite mer än standard, om man säger så.

  • Anonym (deppi­g)
    Äldre 8 Oct 09:43
    #14

    Tack igen.

    Aniara4: det är precis så vi gör. Vi hade eg. en budget på 20 000 men tyckte det kunde vara värt lite mer för ett bra ställe.

    Nu har jag emellertid läst så mycket att jag tvekar, jag läser alltid de negativa recensionerna mest noga och igår bestämde vi oss för att skippa denna resa. Båda är jättenöjda med det beslutet. :)

    Nu har jag dock svårt att hitta ett annat ställe som är lika bra & barnanpassat. 

Svar på tråden Skulle ni betala 25 000 för en "vanlig" resa?