• Äldre 25 Sep 11:25
    5181 visningar
    18 svar
    18
    5181

    Vad för mat på bröllop?

    Maten är vår största del i budgeten och det ska inte vara för snålt meb heller inte för dyrt. Jag sitter och kikar runt lite på olika sidor med bufféer, 1-2-3rätters med mer. Vad har ni tänkt och bjuda på för mat allt som allt under hela dagen? Och vad blir de för kostnader ca? Vårt bröllop kommer vara runt ca 75 personer om inte mer.


  • Svar på tråden Vad för mat på bröllop?
  • Äldre 25 Sep 11:47
    #1

    vi kommer köra på catering från ica någon planka av något slag... har inte bestämt vilken än. kommer gå på ca 130kr/pers. och vi har max 39gäster. 

  • Äldre 25 Sep 12:14
    #2

    Planka? Med vad på? :)

  • Äldre 25 Sep 13:06
    #3

    finns ju olika s.k plankor, t.ex exotisk planka, vi har lokala plankor oxå, vildmannaplanka, västerbottensplanka.. det kan vara kallskuret, kyckling, frukter, potatisgratäng, västerbottensostpaj, kantarellsås u name it, helt beroende på vilken planka man ta, och så kan man själv komponera ihop en :) blir en buffé helt enkelt. 

  • Äldre 25 Sep 17:31
    #4

    Jag klipper och klistrar från vår planering, därför står det lite frågetecken och sånt... Skrattande Eftersom vi lagar all mat själva så har vi räknat med 175:-/person, ca 80 gäster blir ca 14 000 (hoppas vi, inte mer iaf)

    Aptitretare innan vi anländer


    Svamproyal med tunnbröd (mormors tunnbröd) Smörkokt potatis med mousse av rökt renkött Västerbottensflarn med älgkorvsalami  Frukt i lagom stora bitar, vindruvor, vattenmelon, jordgubbar Fördrink Charles de Fère, festbrus som alkoholfritt, smaksatt vatten till alla!

    Buffé, amerikansk? Från två håll!


    Revben  Kycklingben Grillat kött, delat i mindre bitar Majskolvar (veg.) Dela på 3. Kryddsmör, 2 olika Klyftpotatis av bakpotatis eller Smashed potatoes (veg.) Grillade grönsaker, lök, paprika, svamp? (veg.) Sallad i olika skålar, blanda själv? (veg.) Dressing 3 olika Beasås (veg.) BBQ-sås (veg.) Foccacia (veg.) Ost (veg.) Coleslaw (veg.) Tomatpaj (veg.) Stekt fläsk Laktosfritt Nötfritt Göra skyltar till alla maträtter!
    Kaffe och avec till tårtan, Köpa kaffe med tillbehör. Te.

    Nattamat vid 24.


    Korv med bröd Smooresbuffé (köpa terrakottakrukor, folie och briketter.) +Vegetarisk korv Ostbricka?

     

  • Äldre 25 Sep 18:57
    #5

    Fantastiskt med lite tips! Skriver så jag har den bland mina favoriter! :)

  • Äldre 25 Sep 20:11
    #6

    Ja precis! Väldigt tacksam över alla tips på mat, antal ich pris :)

  • Äldre 25 Sep 20:41
    #7

    Vi blir också ca 75 pers. Vi kommer satsa på buffé, blir enklast så då vi har både vegetarianer, glutenintoleranta, laktosintoleranta, LCHFare och dessutom kräsna personer på vår lista :-P Vi hamnade på ca 230kr/person INKLUSIVE bröllopstårta, men vi räknade på 250 i budgeten för att vara på säkra sidan

  • Äldre 25 Sep 22:12
    #8
    Trattkantarellen skrev 2013-09-25 20:41:05 följande:
    Vi blir också ca 75 pers. Vi kommer satsa på buffé, blir enklast så då vi har både vegetarianer, glutenintoleranta, laktosintoleranta, LCHFare och dessutom kräsna personer på vår lista :-P Vi hamnade på ca 230kr/person INKLUSIVE bröllopstårta, men vi räknade på 250 i budgeten för att vara på säkra sidan
    Åh, kan du berätta vad ni ska ha? Vi är i samma situation, men dessutom veganer, dödliga nötallergiker, grönsaksvägrare, sockerintoleranta och sisådär tio allergier till.
  • Äldre 26 Sep 09:48
    #9

    Anniina : Skriver på mobilen så kan inte citera. Vi gifter oss i maj 2015, så vi har inte bestämt exakt än, men vi har kollat lite på olika cateringfirmor i området, och vi kommer ta någon buffé med flera olika rätter, lite bröd och sånt. Visst är det jobbigt med alla "besvärliga" gäster? :-P

  • Äldre 26 Sep 14:11
    #10
    teres77 skrev 2013-09-25 17:31:14 följande:
    Fy vad gott det låter!!! :)
  • Äldre 26 Sep 22:12
    #11
    Trattkantarellen skrev 2013-09-26 09:48:34 följande:
    Anniina : Skriver på mobilen så kan inte citera. Vi gifter oss i maj 2015, så vi har inte bestämt exakt än, men vi har kollat lite på olika cateringfirmor i området, och vi kommer ta någon buffé med flera olika rätter, lite bröd och sånt. Visst är det jobbigt med alla "besvärliga" gäster? :-P
    haha, jag är själv vegetarian och min älskade syster och hennes sambo veganer med nötallergi och sojaintolerans, så jag tycker ju mest att de himla köttätarna är jobbigaFlört inklusive min fästman dåTungan ute En komis har erbjudit sig att laga allt som present (tack gode gud för henne!) så jag måste liksom komma på alla rätter själv. Har sån ångest! Kommer skjuta på bröllopet för evigt för att jag inte kan komma på maträtterFlört
  • Äldre 26 Sep 22:21
    #12

    Maten på vårt bröllop kostade 350kr/person, då ingick ingen dryck, kaffe, tårta eller liknande i det priset. Det var förrätt, varmrätt och efterrätt. Parmaskinka med honungsmelon och örtcreme till förrätt. Helstekt fläskfilé, potatisgratäng, ugnsrostade rotsaker och whiskeysås till varmrätt. Efterrätten blev ändrad i sista sekund, då dom inte kunde ordna det vi hade beställt först. Det blev då chokladbrownie på bärspegel med vispgrädde. Vi hade bröllopsmiddagen på ett hotell, så vi var tvugna att ta mat därifrån. Förutom tårtan, den fick vi ta med oss separat.

    På vår första bröllopsdag, så bjöd vi in våra vänner på en enkel buffé som jag lagade själv. Där landade vi på ca 25kr/person för maten + efterrätt. Vi var då ca 32 personer, så ungefär 800kr allt som allt, räknat i överkant. Vi hade då västerbottensostpaj, min egen variant av fransk potatissallad, pizzabullar, citron och timjan kyckling, fläskytterfile med vitlök och örter, grönsallad, tsatsiki, bröd, smör och till efterrätt paj med rabarber och jordgubbar och  hemgjord vaniljsås.


  • Äldre 26 Sep 23:57
    #13

    Får se om jag får med allt nu :)

    Till förrätt hade vi fetaostpajer med plommontomater på ruccola, lite grön dressing därtill. Sen kom själva buffén:

    * Rökt hjort
    * Vildsvin
    * Serrano
    * Pata negra
    * Rökt tupp
    * Rökt sommarskinka

    * Ljummen potatissallad
    * Rödbetor med parmesan
    * Broccoli i citron
    * Salsa fresca
    * Kryddiga kikärtor
    * Grönsallad (spenat, rödbetsblad. lite ruccola)
    * Tomat och mozarella
    * Bönsalsa
    * Solskenssallad
    * Blomkål
    * Oliver

    * Tapenad
    * Tranbärssås
    * Pepparrotssås
    * Hummus
    * Hemmagjord pesto
    * Ärtpesto
    * Rödlöksdressing
    * Grön dressing

    * Småfrallor av det saltare slaget
    * Frökex
    * Ostar

    Allt utom potatissalladen var kall. Ska du ha buffé är det bra att undvika saker som innehåller majonäs och ägg. Varmrökt kött ska skäras upp så sent som möjligt så att det inte blir torrt. Jag räknade inte in alla dekorationer men ett större berg meloner och annan frukt är både gott och ser trevligt ut. Rökt kött är ofta väldigt salt så det är bra med tillbehör som är lite snällare - och mycket dryck förstås :)

    Sen blev det nog tiotalet olika tårtor som gästerna kom med. Jag vet inte riktigt vad slutnotan blev, vi lagade nästan allt själva men köttet gick på ett par tusen (elva kilo till 72 personer) Vickningen skulle ha blivit knäckebröd med Gustavskorv och en svindyr men vansinnigt god ost fast den glömde vi bort hahahaha! Det blev brunchmat istället.

    En annan bra sak att tänka på om man ska ha buffé tycker jag är att se vad som kan användas i flera olika rätter. Jag ville ha bra kvalité, mestadels närproducerat och eko och det gjorde förstås att det blev dyrare men jösses så gott det var!

  • Äldre 27 Sep 07:28
    #14

    Jag drömde mardrömmar om en misslyckad bröllopsbuffé inatt! :S Eller ja. Truth to be told så var hela bröllopet misslyckat. Vi hoppas inte detta var en sanndröm! :/

  • Äldre 27 Sep 09:03
    #15

    Anniina: Haha, ja det förstår jag, jobbiga köttätare :-P Men en bra grej är ju att ha massa olika grönsaker och sen skinka, quorn etc s får folk själva plocka ihop til en god sallad. Sen finns det ju alltid massa goda grillade grönsaker etc. Du kommer nog på något bra

  • Äldre 28 Sep 14:35
    #16

    Trattkantarellen: Det var ju en jättebra idé! Kan man ju ha både på kalla rätter och varma. Tänker typ "gör din egen bulgursallad" och liknande kallt, och sen till exempel laktosfri potatisgratäng med kött, quornfilé eller vegansk motsvarighet. Tack så hemskt mycket, nu känner jag äntligen att det börjar lossna! Nu kanske man kan gifta sig planenligt ändåFlört

  • Äldre 28 Sep 23:46
    #17

    Anniina : Det är bara att tänka ordentligt så brukar man kunna lösa det på ett bra sätt. Sen finns det ju alltid personer som bara är väldigt kräsna och inte gillar vissa saker, så har man "plocka själv"-upplägg blir ju (förhoppningsvis) även dom nöjda. Sen kan man oftast använda samma smaksättning på kött och veg alternativ, jag brukar göra en stor sats marinad, sen delar jag upp den och marinerar både kyckling och quornfilé i, mkt uppskattat av veg-vännerna Jag tror absolut att du kan gifta dig som planerat och enkelt fixa ihop en buffé som alla är nöjda med Lycka till!

  • Äldre 29 Sep 09:29
    #18

    Vi hade "sittande buffé" kan man väl kalla det.
    Mina jobbarkompisar serverade, men dom ställde fram serveringsfat på borden. 1 serveringsfat / 4-6 personer så att man kunde ta själv hur mycket man ville av varje sak, och ta mer om man ville också, men ändå fick känslan av bordsservering.
    Det passade rätt bra in i temat vi hade också (medeltid).
    Tårtan gjorde jag själv, och jag kommer inte ihåg priset för maten exakt, men jag tror det vart ca 300:- per person
    Menyn lägger jag in som bild.
    Det blev dock en paus mellan efterrätt och tårta som inte var tänkt från början. Men vi var så mätta att vi behövde skjuta på tårtan till efter en bensträckare Flört 



     
Svar på tråden Vad för mat på bröllop?