• Santa Fe

Hur firar ni jul? Egna jultraditioner?

Lite tidigt diskutera julen kanske...

Men hur firar ni jul? Var och med vem?
    Egna jultraditioner som är viktiga?

Jag och sambom firar de "riktiga" juldagarna (dvs julafton+juldagen) vartannat år hos min familj och vartannat hos hans. Beroende på hur julen infaller åker vi oftast dagen innan. Bor sen hos den enas familj fram till jul annandagen. Därefter fortsätter turnén till den andras hemort och familj och där bor vi fram till nyår, då vi åker hem till vårt igen.

Själva julfirandet ser lite olika ut: hans familj har sina traditioner och vice versa.

Vad gäller julklappar ligger vi rätt lågt, det blir inget frosseri i julklappsinköp. Är bara vuxna personer inblandade så julen för mig är mer en tid för vila, frid, avkoppling och en möjlighet åka "hem" och umgås med föräldrar och barndomsvänner som jag inte träffar så ofta annars.

• Svar på tråden Hur firar ni jul? Egna jultraditioner?
  • Sofia 23/8

Åhh, jag bara älskar julen!!! Bästa på hela året nästan.

Jag och min man firade första julen på varsitt håll, året därpå med min familj och nu förra året med hans familj.

NU har vi däremot precis köpt hus och jag kan äntligen få mina stora Bullerby-jular som jag har velat ha så länge!! Ett av kraven när vi köpte huset var att köket skulle vara stort så att vi kunde få plats med hela släkten på julafton, köket är på 38 kvm så nog lär det räcka!

Vi bjuder in hans familj, min familj och sen mina kusiner och moster som är nära mig till julafton, vi blir ca 13 personer. Det ska bli så otroligt roligt att få börja med sina egna jultraditioner och anamma lite av det bästa från båda hållen, pynta överallt i huset osv. Jag ser verkligen fram emot det!

• Stjärna

Vi diskuterar hur vi ska göra varje år, i alla fall de senaste tre som sambos, men kommer allt fram till att vi båda vill åka hem till våra föräldrar. Så vi delar på oss. Om vi någon gång får barn kommer vi bjuda föräldrarna till oss och hoppas på att några av dem nappar.

Däremot är vi mycket noga med att alltid fira nyår ihop.

Min familj har helt galna skinktraditioner som innefattar två fd julskinkor, en julskinka och ca tre gräl om dessa och när de borde ätas och hur. Men det är ganska charmigt för oss barn som inte är inblandade i grälen!

• Lucifer

En fråga till er som delar på er på julen:

Vad säger era föräldrar och hur reagerar de på att ni delar på er på julen?

Jag vet tex att mina föräldrar skulle tycka att det var lite trist att inte alla "barnen" är med, dvs jag och min man och min bror och hans fru och deras barn. Sen är det inte så viktigt att vi ses just på julafton, men någon dag i närheten och alla tillsammans.
    Det här är inte alls menat som något påhopp, jag är bara nyfiken.

• Nyfiken gul , nu fru

Här har vi anti-jul!

Är inte barnen hos oss på julen (inga gemensamma barn) så struntar vi heligt i allt vad julpynt, tjafs och bjäfs heter. Julklapparna får barnen med sig när de åker till sin mamma/pappa.

Är vi ensamma över jul så blir det vanlig middag precis som resten av året. Kanske något mer godis och "gott".
    Däremot så firas nyår enligt konstens alla regler.

• anncaBq

Här hemma pyntas inte så mycket, ett par fönsterelljusstakar och en plastgran...

Det har hampat sig så att eftersom jag fylle år precis före jul (4 dagar), och mamma 4 dagar före jag, så åker vi till min familj och firar lilljul med mina föräldrar och farmor och farfar. Finns inga andra barn i familjen än jag... :(

Och sedan tar vi oss till min makes familj, där det firas jul "på riktigt" med kusiner och mostrar och hans syster och hennes sambos familj och hela baletten!

• U-Brud

Julen är !

Vi firar alltid hemma hos oss, dom som vill är välkonmna. Tyvärr har det blivit lite jobbigt som sista jularna eftersom min mamma träffat en ny som inte vill fira jul med min pappa . (Tillägger att det är 20 är sedan mina föräldrar skilde sig) Men vi har bestämt oss för att från och med i år ska vi inte försöka få "iväg" pappa till min syster som bor 50 mil härifrån.
    Pappa står mig närmast och därför är det upp till mamma och hennes sambo och välja om de vill fira julen själva eller tillsammans med barn & barnbarn!

Tradition JAG har varje jul är:
    Att låsa in mig på toaletten och grina en skvätt för att jag har sån prestationsångest när det gäller julklapparna och relationerna som är.

Åhhhhhhhhhhh..... vad jag längtar !

• ullis_p

Jag älskar julen. Jag skulle om jag fått pyntat hejvilt a la amerikansk stil men mannen min får nervösa ryckningar när jag nämner det *s*.

Vi har ingen julgran (ingen plats och jag är överkänslig mot doften) så jag dekorerar en stor palm vi har med kulor och glitter. Sen sätter jag alltid upp pynt lite överallt

Vi har som tradition att alltid pynta första advent. Julafton firar vi varannan hos hans familj(hos hans syster) och varannan hos min (om farmor o farfar är där annars är vi med hans familj)

Kalle Anka är ett absolut måste. Och så glögg och tillbehör under tiden som tv:n står på.

Juldagen eller annandag jul åker vi hem till svärmor.

Kom på en annan sak som alltid gör. Vi har temajular. Det kan vara tex att allt pynt är vitt eller att vi bara pyntar med hjärtan eller som en jul hade vi nallar som tema (vilket jag som är nallefantast diggade skarpt *s*)

• Gift Anna

Vår Julhelg brukar se ut så här:

Eftersom våra föräldrar inte bor så jättelångt (ca.2 mil) ifrån varandra, och vi bor i storstan brukar vi göra så här.
    Den 23:e åker vi hem till de föräldrar som vi ska äta Julfrukost och Jullunch hos.

På kvällen den 23:e har vi uppesittarkväll med skinksmörgås,gör lite Julgodis samt klär granen(hos mina föräldrar)ungefär detsamma hos svärföräldrarna.

Dagen efter,på Julaftons eftermiddag efter Kalle Anka och Julklappsöppning,åker vi till det föräldrarparet som vi inte varit hos än ,och äter ännu mer Julmat samt julklapppsöppning,tv-tittande och bara kopplar av.
    Vi brukar stanna tills annandagen,då vi åker hem till vårt.
    En del kanske tycker att det låter körigt,men för oss funkar det hyfsat än så länge tills vi får barn,då kanske vi bjuder jhem föräldrar och syskon till oss istället.
    Apropå Julpyntet så har jag försökt att göra det så mysigt som möjligt med girlanger och annat förutom det sedavanliga,i år tänkte vi dessutom införskaffa en plastgran.
    Jag brukar köpa en ny Julpyntninsggrej varje år.

• Jenca

Vi ska fira jul själva för första gången. Bor långt borta från mina föräldrar som vi brukar fira med annars, och för att spara pengar inför bröllopet nästa år så stannar vi hemma istället. Mina föräldrar + två av mina syskon ska istället åka till Thailand eftersom varken jag eller andra syrran kommer hem! Så det gäller att jag kollar upp alla recept på traditionell mat som jag nu själv ska försöka mej på att laga innan de drar iväg runt halva jorden :)

När vi firar med mina föräldrar brukar vi annars bada bastu och provsmaka skinkan den 23:e, äta frukost framför brasan den 24:e (pepparkakor med ens namn på i glasyr finns alltid med). Middag blir strax innan/under Kalle Anka och därefter julklappsutdelning, och den är väldigt speciell. Vi öppnar en julklapp i taget, börjar med den yngsta och går sedan uppåt i åldrarna tills det är dags för den yngsta igen. Detta gör att alla hinner se vad man får för något, och att julklappöppnandet kan ta några timmar, inklusive utdelningen av dem :)

Älskar att det just tar en sådan tid, man har det mysigt ihop med hela familjen, och det är en viss spänning i att ha en hel hög klappar jämte sig men inte veta vad som döljer sig under pappret :D

• TeaSpoon

Jul för mig är lite reseångest....

När jag växte upp och sedan flyttade hemifrån och gifte mig (första gången) var det först makens farföräldrar vid lunch, kaffe hos hans föräldrar sedan vidare till Kalle Anka hos min pappa och sedan till mamma på kvällen.... Vi körde ca 10 mil varje jul och det var alltid att hasta vidare...

Nu för tiden så är det jul varannat år hos min pappa (17 mil bort) eller med "nya" makens släkt i stockholm - 52 mil bort!! JAG HATAR ATT SITTA I BIL PÅ JULEN!!!!!!

Svar på tråden Hur firar ni jul? Egna jultraditioner?