• Santa Fe

Hur firar ni jul? Egna jultraditioner?

Lite tidigt diskutera julen kanske...

Men hur firar ni jul? Var och med vem?
    Egna jultraditioner som är viktiga?

Jag och sambom firar de "riktiga" juldagarna (dvs julafton+juldagen) vartannat år hos min familj och vartannat hos hans. Beroende på hur julen infaller åker vi oftast dagen innan. Bor sen hos den enas familj fram till jul annandagen. Därefter fortsätter turnén till den andras hemort och familj och där bor vi fram till nyår, då vi åker hem till vårt igen.

Själva julfirandet ser lite olika ut: hans familj har sina traditioner och vice versa.

Vad gäller julklappar ligger vi rätt lågt, det blir inget frosseri i julklappsinköp. Är bara vuxna personer inblandade så julen för mig är mer en tid för vila, frid, avkoppling och en möjlighet åka "hem" och umgås med föräldrar och barndomsvänner som jag inte träffar så ofta annars.

• Svar på tråden Hur firar ni jul? Egna jultraditioner?
  • Ejnie

Ser fram emot första julen i en stoooor lägenhet så att vi får plats att fira hela familjen... svärmor kommer och bor hos oss och min familj kommer och hälsar på. Ser fram emot att få fira jul "på riktigt" hemma hos oss... Min man och svärmor är riktiga "julgrisar" som älskar allt vad jul heter så det är speciella julstrumpor att ha på julafton, tomteluva och speciell mat som bara lagas till jul... det är roligt att få insikt i en annan familjs tradition och anamma lite från båda håll...

• Meddelande borttaget
  • Santa Fe

Nä, visst blir det lite jobbigt flänga runt från hans olika hem till mina föräldrars olika hem. Men jag skulle inte kunna lämna min mamma och hennes man ensamma hela julen. Då skulle det skära i både hennes och mitt hjärta...

Men underbart blir det den dagen vi har en stor bostad, då bjuds hela packet hit.

• Nean

Det har bara hunnit vara en jul tidigare under vårt förhållande och den firade vi med våra respektive familjer.

I år ska vi fira jul hos hans föräldrar. Det känns spännande och kul att fira jul på nytt ställe. Julen i min familj är inte samma sak längre då mina morföräldrar har gått bort så jag behöver hitta tillbaka till julstämningen. I min pojkväns familj är de väldigt mycket för traditioner, så jag tror det kommer kännas som en riktig jul där. Julotta, släktträffar och hela köret.

Vi har dock inte tänkt att fira jul tillsammans i fortsättningen förrän vi får barn. Jag tycker egentligen om julfirandet i min familj och behöver bara ett break i år. Och han vill absolut inte fira någon annanstans än hemma hos sina föräldrar. Vi gör nyårsafton till vår grej istället .

• MissRut

Med tanke på att hans familj knappt firar jul alls (enligt min mening) och min har en massa traditioner så kommer då iaf jag att vara hos mna föräldrar på julafton. Nu bor vi ganska nära (det är cirka tio mil mellan mina och hans föräldrar) så han kanske kommer att vara hos sina ett tag och sen kanske äta middag med oss. Det har han inte riktigt bestämt än.

Förra julen vilken var den första vi var "ihop på riktigt" (blev ihop precis efter kul) firade jag i Australien, så då slapp vi "tjafset" som uppstår i år. Får väl se hur det funkar och hur vi gör kommande år, och om vi får barn... tja.... det tar vi då. :)

• Irre

I år blir det engelsk jul på "christmas day" ... Detta blir vår andra jul ,förra året och 1a gången för min engelska sambo var i Sverige en vinter, var det ca -30 grader kallt. Stackarn ,han plågades verkligen av kylan men tyckte det var otroligt kul med en vit jul. Ser fram emot julen att få träffa hans familj och hur de har det, men det kommer nog att vara lite konstigt...
    (Och för övrigt tycker jag man ska vänta med jul dekorationer , iaf till 1a advent... I tidningarna reklamerar de om julmiddagar och "tomtestan" har öppnat...)
    Irre

• Princess

Julen ar ju bara det basta som finns...

vi firar stort pa julafton och Christmas Day med mina foraldrar (alltid - eftersom min make och jag bor alldeles for langt bort fran hans familj (12hr med flyg) ). Min aldre bror och partner ar oftast med samt ett gang goda vanner. Farmor har tyvarr gatt bort.

Den har julen kommer bli extra speciell genom att mamma och jag ska forbereda ca 10 dagar i forvag med julstok och julbak!!

Hurrah for att jag ar kristen och firar jul...........:) :) ;)

• Kicker

Vi firar varannan jul hos min familj och varannan hos hans. Ifjol var det första gången hos hans föräldrar, och det kändes så trist för mig.... I Holland firar man nämligen inte jul typ alls, och det enda de hade som påminnelse om att det faktiskt var jul var en julgran i hörnet.... Middagen bestod av pasta och en sallad, samt glass till efterrätt,medan regnet smattrade mot rutorna. Jag bara längtade hem till Finland till skinka, potatis- kålrots- och morotslådor, sillsallad osv......

• Pam

Jultraditioner hos oss är främst:

-tillaga skinkan kvällen den 23, äta varm skinksmörgås innan sänggående

-hugga och klä julgran efter frukost

-klä ut oss och åka runt och önska släkten god jul (bisarr tradition som började för fem-sex år sedan och som sedan har spritt sig så nu är hela släkten i rörelse på julafton)

-Köpa egna julklappar och öppna ihop. Den enda som får "riktiga" julklappar är min lillasyster. Vi vuxna köper något vi själva vill ha, slår in och ger till oss själva. Till farmor från farmor, typ. Funkar kanon!

Älskar julen och skulle vägra att fira den utan min familj. Sambon däremot har struntat totalt i julen senaste tio åren och följer därför gärna med mig, även om han är lite tveksam till vårt entusiastiska firande =)

• grillvanten

Jag och min sambo har väl inte riktigt arbetat in en tradition eftersom detta bara blir den fjärde julen tillsammans. Den första firade vi var för sig med respektive familjer, men det var så tråkigt och vi saknade varandra så mycket att vi bestämde att aldrig göra så igen. Så det har blivit den klassiska "varannan jul" grejen och det här året ska vi vara hos min familj. Fast helst vill jag fira julen med bägges familjer men då skulle vi bli alldeles för många!

Svar på tråden Hur firar ni jul? Egna jultraditioner?