• Santa Fe

Hur firar ni jul? Egna jultraditioner?

Lite tidigt diskutera julen kanske...

Men hur firar ni jul? Var och med vem?
    Egna jultraditioner som är viktiga?

Jag och sambom firar de "riktiga" juldagarna (dvs julafton+juldagen) vartannat år hos min familj och vartannat hos hans. Beroende på hur julen infaller åker vi oftast dagen innan. Bor sen hos den enas familj fram till jul annandagen. Därefter fortsätter turnén till den andras hemort och familj och där bor vi fram till nyår, då vi åker hem till vårt igen.

Själva julfirandet ser lite olika ut: hans familj har sina traditioner och vice versa.

Vad gäller julklappar ligger vi rätt lågt, det blir inget frosseri i julklappsinköp. Är bara vuxna personer inblandade så julen för mig är mer en tid för vila, frid, avkoppling och en möjlighet åka "hem" och umgås med föräldrar och barndomsvänner som jag inte träffar så ofta annars.

• Svar på tråden Hur firar ni jul? Egna jultraditioner?
  • usan

Suck ja, jul... för oss blir det alltid julturné och det känns väl sådär roligt. Hans föräldrar bor i en stad, min mamma i en, min pappa i en och vi i en fjärde som dessutom är 50 mil ifrån de överiga tre! Vi brukar åka upp nån dag innan julafton till någon godtycklig förälder och sen sätter cirkusen igång.

Roligt att träffas? Ja. Mysigt med jul? Ja. Roligt att turnera? Nej.

• CyberPet

Jul är perfekt, vi sitter hemma och myser tillsammans utan en massa hysteriska släktingar. Fast i år kan det bli hysteriskt för vi är inbjudna till Kanada över jul, så det kan bli lite hysteri i år. Annars är vi ofta hemma och mamma brukar komma förbi och käka middag och se på tv eller DVD-filmer.

Petra

• April 2004

På julen rår vi om varandra och bara myser.
    Hysteriska släktingar klarar jag mig utan, både hans och mina så vi helt enkelt struntar i det!

• Sophie

Vårt julfirande är mkt traditionsbundet och vi börjar med att vara hos mina föräldrar den 23:e sedan är vi hos bådas föräldrar på julafton och avslutar med midnattsmässan med familjer och vänner. Den 25:e firar vi med min mammas släkt. Därefter åker vi på skidsemester med hans familj. Så ser det ut varje jul och jag älskar det! Längtar hur mkt som helst redan Julen är enligt mig den härligaste högtiden på året framförallt eftersom vi träffar så mkt släkt som vi gillar men inte alltid hinner träffa så mkt.

• Lill Anna  8/7-04

Varje jämt år spenderar vi julen i stan där vi bor, han åker till sin mormor eller farmor och firar jul.. Jag åker till min farmor och farfar och firar jul med mina föräldrar som kommer från en annan del av landet.
    Sen åker jag, min sambo, mina föräldrar och syster gemensamt hem till mina föräldrar där vi firar nyår.

Varje ojämt år åker vi till mina föräldrar och är där över jul och nyår.

Vi firar alltid traditionell jul med Kalle, julklappar, massor av god julmat, och mycket mys.
    När vi är hos mina föräldrar passar vi på att shoppa lite, gå på bio och stressa av tillsammans.

• Jema

Jag älskar julen och allt vad det innebär, mat, pyssel, dekorationer, julbak, både ge och få julklappar mm.
    Jag känner heller aldrig något stress över julen som många gör. (Något som jag i alla fall inte kan förstå)

Förr brukade vi i min familj fira vartannat år hos mormor och morfar och året efter hos farmor och farfar.
    Nu har dom blivit äldre så mina föräldrar har på senare år tagit på sig "ansvaret" att ha julmiddagen på julafton hemma hos sig.
    Jag och min sambo firar julafton på vars ett håll, han hos sin familj och jag hos min, men kvällen/natten firar vi tillsammans då vi fikar lite och byter julklappar och pratar om dagen

Visst, det kan kännas lite tråkigt ibland, men jag är INTE beredd att ge upp mitt julfirande och dess traditioner som jag haft sen jag var liten, då jag anser att dom inte har det lika mysigt som vi. (Så hemsk jag låter, men det är så jag upplever det, tyvärr)

Julklappar, mat, Kalle Anka mm blir det i alla fall i stora mängder hos oss.

Jema

• liina

Hej!

Nä, stress kan man klara sig utan på julen. För mig är det en tid av totalt lugn och ro utan stress och press. Har ingen julklappshysteri och älskar att baka och laga mat.

Jag rör mig inte ur fläcken och jag skulle helt enkelt vägra att flänga runt och åka mellan olika städer för att hinna träffa alla släktingar. Ni som gör det "mot er vilja", fundera över om ni verkligen måste göra det!

När du säger nej till något, säger du ju ja till något annat! (stulet från tv-programmet Toppform)

Åj, nu längtar jag till snön och julen, det är inte så långt kvar!

/liina

• Lucifer

Julafton och halva juldagen firar vi hos mina, sena juldagen och annandagen hos hans, varannat år gör vi tvärt om. Det fungerar bra. Lite åkande blir det men det är ok.
    I min familj är det ganska traditionellt, vi klär upp oss och äter sen jullunch, det är julklappsutdelning, sedan drinkar och praliner. Men nu har mamma börjat krångla till det och vill ändra på saker. -Måste ni åka och kajka så mycket? Alla kan väl göra det de känner för, dvs vara där de känner för? osv. Jag gillar strukturen och min bror också så hon får hålla sig till tåls ett tag till.
    Hos min mans mamma är slafsar man i sig middagen i ett nafs (ingen uppklädning där inte), i år blir det ingen julklappsutdelning där heller.

Jag är som ett barn kring jul, jag älskar att öppna paket och att träffa alla för att mysa och prata. Förberedelserna är nästan ännu roligare; handla julklappar, pynta och baka. Blir lite less på alla "tråkmånsar" som inte vill fira fullt ut. Men jag antar att det är jag som får växa upp och sluta med barnsligheterna.

• Engla

Vi brukar ha en mysig kväll tillsammans den 23:e december och sen byter vi julklappar på julaftons morgon. Därefter åker han till sin familj och jag till min. Vi ser inte julafton som en jätteviktig dag för oss att vara tillsammans på och har därför gjort på detta sätt i alla år!
    På juldagens eftermiddag / kväll ses vi igen.

• DoktorAnnika

Jag och sambon skulle nog väldigt gärna vilja vara helt ensamma och mysa sådär precis som vi är bäst på, men vi har bestämt oss för att:
    1. Vi vill fira jul tillsammans
    2. För att kunna göra det måste vi bjuda hit våra föräldrar eftersom att ingen av dem vill åka till de andra så att säga.
    3. Vi kommer vara åtgta personer ¨på ca 50 kvadrat under fem dagar *yippey*

Sammanfattningsvis känns det nästan som vi tagit oss vatten över huvudet men det ska säkert gå att lösa. Vi har iallafall egna lägenheter till nätterna så att vi inte behöver trängas så mycket då :)

kramisar
    A

Svar på tråden Hur firar ni jul? Egna jultraditioner?