• Äldre 12 Sep 13:48
    4184 visningar
    16 svar
    16
    4184

    Ingen tärna?

    hej

    behöver lite råd här. Jag har många fina vänner, men ingen så där speciell som jag känner att jag vill ha som min tärna. Eller jag har kanske en eller två, men vilket liv det skulle bli från den ena. Den andra tjejen har jag inte känt så länge, men vi klickar otroligt bra.
    I alla fall, jag har en syster som kanske många ggr är det självklara valet, men vi har ingen relation alls och min mor samma där. Båda kommer att komma till vigseln, men jag hade gärna valt bort dem om det hade varit "tillåtet". vill bara ha positiv och kul energi den dagen.
    Så hur sjuttan väljer man? Måste jag ha en? eller kan våra två döttrar vara mina tärnor/näbbar? De är dock lite för små för att kunna stötta och hjälpa mig med så mkt praktiskt på bröllopsdagen :)
    Min blivande man har tre självklara syskon som ska stå med honom plus en vän. Och om jag då inte har någon ser kanske märkligt ut. Vi har dock en gemensam fantastisk vän, manlig dock. Kan han vara "min"? Puh, vilka bagateller egentligen, men ändå....

  • Svar på tråden Ingen tärna?
  • Äldre 12 Sep 13:52
    #1
    brudidanmark skrev 2013-09-12 13:48:37 följande:
    hej

    behöver lite råd här. Jag har många fina vänner, men ingen så där speciell som jag känner att jag vill ha som min tärna. Eller jag har kanske en eller två, men vilket liv det skulle bli från den ena. Den andra tjejen har jag inte känt så länge, men vi klickar otroligt bra.
    I alla fall, jag har en syster som kanske många ggr är det självklara valet, men vi har ingen relation alls och min mor samma där. Båda kommer att komma till vigseln, men jag hade gärna valt bort dem om det hade varit "tillåtet". vill bara ha positiv och kul energi den dagen.
    Så hur sjuttan väljer man? Måste jag ha en? eller kan våra två döttrar vara mina tärnor/näbbar? De är dock lite för små för att kunna stötta och hjälpa mig med så mkt praktiskt på bröllopsdagen :)
    Min blivande man har tre självklara syskon som ska stå med honom plus en vän. Och om jag då inte har någon ser kanske märkligt ut. Vi har dock en gemensam fantastisk vän, manlig dock. Kan han vara "min"? Puh, vilka bagateller egentligen, men ändå....
    jag funderade ett tag på att ha en marsalk. låter konstigt med en brud med marsalk, men va tusan! det är ju inte olagligt! tänkte då ta min lillebror. men har släppt den idén. men varför inte? ta en marsalk om du har någon (bror/god vän) som du känner skulle stötta dig. annars behöver man faktiskt inte ha någon alls. :) 

    eller så väljer du en tärna av de du har, och så får den andra acceptera det!  
  • Plätti­s
    Äldre 12 Sep 14:01
    #2

    Jag har två systrar och en kusin som även är min bästa vän. Alla tre är ganska självklara att ha som tärna, men jag kommer ändå att välja att inte ha någon alls. Min sambo har två mycket nära vänner och två bröder, och han grubblar intensivt på vem eller vilka som ska vara marskalkar. Eftersom vi kommer ha ett litet bröllop tycker jag det skulle kännas dumt att ha tre tärnor och min sambo har tre marskalkar. Det blir för mycket folk, helt enkelt. 

    Istället har min ena syster och min kusin fått samma uppgifter som jag skulle ha gett till dem om de varit tärnor. Vi kollar på klänningar, de planerar möhippan och jag får bolla idéer med dem om både stort och smått. Min andra syster är bara 15, så hon får följa med på roliga saker, men får inte samma typ av uppgifter. 

    Du själv får välja om du vill ha någon tärna, det finns inget som säger att man måste. Om du vill ha dina vänner - ta någon av dem eller båda. Eller ha dem bara som bollplank och hjälpredor Du måste ingenting du inte vill! 

    Min syster blev lite besviken när jag sa att jag inte skulle ha några tärnor, men hon vet att jag inte stänger henne ute för det. Principen är densamma, men vi kommer stå ensamma längst fram under vigseln. 

  • Aniara­4
    Äldre 12 Sep 15:37
    #3

    Vi hade inget brudfölje alls, det var bara vi två som gick in. Sen hade jag avtalat med en närstående tjej som skulle komma fram och ta blommorna under löftena. Men vill man ha ett följe spelar det väl egentligen ingen roll vilka som går i det?

  • Äldre 12 Sep 15:43
    #4

    Hej! Jag ska inte ha nån tärna. Jag förstår inte riktigt vad den ska göra? Egentligen vore väl det i så fall bara för traditionens skull? Vi ska ha ett värdpar som är toastmasters också, är det nått sånt tärnorna gör? Eller vad behöver de vad med och stötta me under dagen? Ska man inte vara med sin man när man ska gifta sig? Eller är det typ att gå till hår/make tillsammans? Jag har både goda vänner, syskon och kära kusiner som skulle kunna vara men jag ser liksom inte nyttan? Eller är det att det är mer amerikansk tradition och kg inte läst så mycket om det? Om jag skulle fråga någon om den vill vara tärna, vad hade den tänkt då? Skulle jag bara kunna förvänta mig saker? Svårt! Jag tycker du ts kan välja helt själv vad du vill! Klart du kan ta manlig kompis!

  • Äldre 12 Sep 16:21
    #5
    jag funderar på om marsalken även ska få bli... ehm.. vet heter något speciellt.. att han ska få visa gästerna sina platser i kyrkan.... 
  • Äldre 12 Sep 16:35
    #6

    Ett enkelt svar:
    Nej du behöver inte ha tärnor

    Det här är väldigt valfritt, du kan ha en, ingen, sjuttiofem eller bästa killkompisen/killkompisarna.

    Det finns väldigt få måsten när det gäller bröllop.
    1: Godkänd hindersprövning
    2: Någon med vigselrätt som viger er
    3: Någon att gifta dig med

    Allt annat (även ringar mm är helt valfritt)

    Bröllopsföljet behöver inte vara "jämt". Och du har säkert någon annan som kan vara ditt stöd denna dag.
    Om inte annat så din blivande make Glad 

  • Äldre 12 Sep 20:18
    #7

    Vi ska inte ha något brudfölje alls. :)


  • Aniara­4
    Äldre 12 Sep 22:05
    #8
    kärleken skrev 2013-09-12 15:43:13 följande:
    Hej! Jag ska inte ha nån tärna. Jag förstår inte riktigt vad den ska göra? Egentligen vore väl det i så fall bara för traditionens skull?
    Jag tänkte ungefär likadant, men sen upptäckte jag ett par saker där det hade varit bra att ha en. Men jag löste det så att min bästa vän var med mig under förmiddagen som moraliskt stöd och chaufför till frissan, till fotograferingen och sen till kyrkan, men sen gick hon och satte sig med de andra gästerna. Och en närstående kom som sagt fram och tog blommorna under löftena och ringväxlingen, när jag behövde ha händerna fria. Det är väl ungefär de två sakerna jag hade kunnat ha en tärna till... Men att ha några andra som gick in i kyrkan med oss kändes bara fel, det var ju vi två som gifte oss.
  • Äldre 12 Sep 22:43
    #9

    jag har 7 barndomsvänner som än idag är mina bästa vänner. och sedan har jag två systrar som jag är bästa vän med. tycker att det känns lite jobbigt att välja mellan alla dessa 9st. och jag vill inte ha 9st brudtärnor liksom :Pså jag väljer att inte ha några brudtärnor.känns smidigaste så. men kommer även "köra" lite med allihopa . typ chafför till frissan, följa med och välja smycken och allt sådan som en brudtärna gör :)

  • Äldre 13 Sep 08:42
    #10
    Aniara4 skrev 2013-09-12 22:05:08 följande:
    Jag tänkte ungefär likadant, men sen upptäckte jag ett par saker där det hade varit bra att ha en. Men jag löste det så att min bästa vän var med mig under förmiddagen som moraliskt stöd och chaufför till frissan, till fotograferingen och sen till kyrkan, men sen gick hon och satte sig med de andra gästerna. Och en närstående kom som sagt fram och tog blommorna under löftena och ringväxlingen, när jag behövde ha händerna fria. Det är väl ungefär de två sakerna jag hade kunnat ha en tärna till... Men att ha några andra som gick in i kyrkan med oss kändes bara fel, det var ju vi två som gifte oss.
    Tack för ett bra svar! Då har jag en känsla om när det kan behövas..
  • Äldre 13 Sep 10:25
    #11

    Sjävklart måste man inte ha en tärna - det är  väl högst varlfritt! Gör det som känns bäst för dig!

    Jag kommer dock förlita mig mycket på min tärna, precis som hon gjorde på mig under sin bröllopsdag. jag styrde och ställde så att hon skulle slippa och istället kunna fokusera på att njuta av dagen. Jag såg till att hon fick mat, att hon drack, att klänningen knäpptes efter varje toalettbesök, jag ordnade med nässpray när brudgummen blev täppt i näsan, jag höll tal, jag (med hjälp av andra) såg till att festen flöt på och tusen saker till.

    Vi kommer ha ett värdpar (mina föräldrar) och toastmasters/madams, allt för att slippa tänka på ansvar under kvällen och istället bara njuta!

  • Äldre 13 Sep 13:52
    #12

    Varför inte låta båda dina vänner vara tärnor?

    Jag tycker absolut ni kan ha era döttrar som näbbar också. Vi hade vår dotter, som då var 4,5år som näbb. Hon älskade det och det gick jättebra. Dom kan ju stå vid din sida där framme, om du/ni ändå vill ha lite balans så att säga.

    Jag hade inga vänner som jag ville ha som tärnor, men jag står däremot min syster nära, så jag valde henne samt makens syster. Han hade i sin tur fyra vänner som marskalker.

    Personligen tycker jag inte att brudföljet på något sätt måste matcha och vara jämnt antal. Anledningen till att man väljer tärnor och marskalker ska ju vara för att bruden eller brudgummen verkligen vill ha den eller dom personerna med sig där framme som stöd.

    Och skulle du vilja ha en manlig vän som.. ja, tärna, så går även det utmärkt :)


  • Äldre 6 Dec 16:55
    #13

    Vi har en Marskalk men ingen tärna.. 

    Sambon ska fråga en av sina äldsta vänner att vara Marskalk. Jag tycker han är ett perfekt val för uppgiften.

    Själv har jag inget naturligt val på tärna. Men läste längre upp i tråden att någon hade en nära vän som tog buketten osv. tyckte det lät som en bra lösning

    Ett brudfölje på 3 kan väl funka?

     

  • Mathil­datige­r
    Äldre 7 Dec 09:28
    #14
    Chicita skrev 2013-09-12 16:35:33 följande:
    Ett enkelt svar:
    Nej du behöver inte ha tärnor

    Det här är väldigt valfritt, du kan ha en, ingen, sjuttiofem eller bästa killkompisen/killkompisarna.

    Det finns väldigt få måsten när det gäller bröllop.
    1: Godkänd hindersprövning
    2: Någon med vigselrätt som viger er
    3: Någon att gifta dig med

    Allt annat (även ringar mm är helt valfritt)

    Bröllopsföljet behöver inte vara "jämt". Och du har säkert någon annan som kan vara ditt stöd denna dag.
    Om inte annat så din blivande make Glad 
    4. Och vittnen, man måste ha två vittnen. 
  • Äldre 7 Dec 12:18
    #15
    Mathildatiger skrev 2013-12-07 09:28:29 följande:
    4. Och vittnen, man måste ha två vittnen. 
    Det behöver man inte alltid ha med själv. Flört
    Gifter man sig i kyrkan så kan vaktmästaren och kyrkomusikern agera vittnen. Om man gifter sig borgerligt kan några på kommunkontoret agera vittnen.
    Så det är alltså inte ett av "måstena" rent tekniskt sett, även om du har rätt i att vittnen ändå måste finnas Glad
  • AkJ
    Äldre 8 Dec 13:38
    #16

    När jag och sambon pratade om detta inför vårt kommande bröllop sa vi i munnen på varandra "Ja, jag ska ha K". K är min bror. Så vi uppfann termen Best Person och min bror ska nu vara både marskalk och tärna på samma gång.

Svar på tråden Ingen tärna?