• Äldre 27 Aug 13:49
    81535 visningar
    34 svar
    34
    81535

    HJÄLP MIG! bli av med extrem mjäll/eksem

    Hej! Såg i andra trådar att det är många som har erfarenhet av torr hy och eksem. Kanske kan någon hjälpa mig med min hårbotten. Trodde först att jag hade mjäll, men inget av apotekets produkter bet, så då gick jag till hudläkare. De sa eksem och jag fick kortisonlösning, men efter flera år har jag fortfarande extremt fjällande hårbotten med galen klåda. Måste ha lugg för att dölja hur det fjällar även utanför hårfästet, och jag kan inte ha mörka kläder, för det ramlar ner:( använder milt schampo och försöker tvätta så lite som möjligt, men jobbar med träning, och jag får inte bort svett från tio pass i veckan med bara vatten. Har provat balsammetoden, men det såg bara fett ut. Har provat att olja in hårbotten, men det blev så svårt att få bort fettet. Snälla hjälp mig någon! Jag skäms så mycket över det, och klådan tar livet av mig! :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-27 13:51
    Förlåt att det inte är någon radbrytning, verkar inte funka med mobilen:(

  • Svar på tråden HJÄLP MIG! bli av med extrem mjäll/eksem
  • Äldre 27 Aug 14:24
    #1

    Jag har haft de precis som du beskriver de. Är verkligen inge roligt när de fjällar hela tiden, jag är även väldigt torr i hela pannan.. Jag trodde också jag hade mjäll först men min frisör berätta att jag har torr hårbotten och att de inte är mjäll så jag köpte svindyra schampo och för och efterbehandlingar hos frisören för torr hårbotten. blev mycket bättre, dock bytte jag när dom var slut på apotekets och de funka lika bra och nu har jag kört med head and shoulders för torr hårbotten i några år. Kan fortfarande fjälla lite speciellt höst och vinter men de har bölivit så mycket bättre! hoppas du får ordning på de :)

  • Plätti­s
    Äldre 27 Aug 14:51
    #2

    Har du provat Fungoral som finns på Apoteket? Jag har haft problem med mjälleksem under många, många år, och det enda som egentligen hjälper är Fungoral. När jag haft mycket problem har jag använt det varje gång jag tvättat håret, nu kör jag det en gång i veckan för att prolemen ska hålla sig borta. 
    Det kan bli värre om man använder schampo eller balsam med parabener också, så numera läser jag noga på förpackningen i butiken så jag inte får med mig något elände hem som förstör mitt hår igen.

    Annars kan du prova Cutrin Bio+ mot mjäll som går beställa från lyko.se, det är inte det billigaste och luktar inte solsken och hallonbåtar (snarare motsatsen) men det gör under för hårbotten! Även Lush och deras shampoo bar "New" är helt okej. Men den luktar också lite spännande. 

  • Äldre 27 Aug 15:14
    #3

    Jag hade kliande hårbotten hela tonåren och blev diagnostiserad med mjälleksem och fick också använda receptbelagdt schampo och kortisonlösning men det hjälpte inte för mig heller! Då gick jag till min frisör och frågade och hon sa att jag nog var allergisk mot vanliga schampon, så jag köpte Nu Skins Epoch serie och det funkade svinbra för mitt hår! Hon sa även att jag inte ska tvätta håret för ofta efter som det är torrt! Var 3e-4e dag räcker för mitt hår! 

  • Äldre 27 Aug 17:14
    #4

    Min man har ett mycket besvärligt mjälleksem och har testat sig igenom Apotekets hela register av medicinska schampon (Fungoral, Ketokonazol, Selsun etc) samt alla styrkor av kortison på marknaden. Det som till slut fungerade är Decubals schampo för torr och känslig hårbotten samt Protopic-salva. Den sista brukar allmänläkare vara försiktiga att skriva ut (dyr!) men om du testat resten först så går det nog om du tjatar lite. Flört

    För egen del hjälper det med ett milt schampo utan sulfater och parabener samt Fungoral vid behov. Men jag är inte så speciell heller.Tungan ute

  • Äldre 27 Aug 20:49
    #5

    Tack så mycket för alla tips! :) ska prova mig igenom dem och hoppas att något funkar. Fler tips mottages tacksamt!

  • stealm­ystyle
    Äldre 27 Aug 21:30
    #6

    Jag har länge haft lte mjäll, men inget som direkt stört och det har dessutom funkat bra med head and shulders. Men för några månader sen så eskalerade det och jag fick massa mjäll och det kliade så jag blev tokig. Det enda som hjälpte var att jag tvättade håret, då slutade det klia i en dag men sen kom kliandet tillbaka. Ibland kunde jag vakna på nätterna och kunde inte somna om då det kliade så mycket. Började läsa om det och fick ett tips om att prova entjärs-schampoo som finns i hälsokostbutiker. Det funkade jättebra och har aldrig haft problem efter att jag började med detta. Dock luktar det apa, men kan kan ha i balsam efteråt för att naturalisera doften och det funkar bra. Så jag rekomenderar dig att prova det.

  • Äldre 27 Aug 21:39
    #7

    Jag har hårbottenpsoriasis, men behandlar inte för det - ska se om jag kan få någon form av kortison utskrivet för det nu innan bröllopet. Det skulle kunna vara det, min hudläkare som diagnosticerade mig sa att många felaktikt får diagnosen mjälleksem då de ser väldigt lika ut...

    I alla fall, jag använder head & shoulders shampoo och balsam för känslig hårbotten samt en tonic från System 4 som jag köpt hos frisören, tycker den lugnar huden ganska bra och gör att det inte kliar lika mycket och om jag inte kliar så fjällar det inte så mycket. http://www.wonderhair.se/sv/artiklar/system-4-climbazole-t-scalp-tonic-200ml.html Här fanns den också :) Även balsamet (med nummer 0) har jag provat och gillat, dessvärre luktar inte produkterna jättegott då de är oparfymerade, men det får man kanske ta :)

  • Äldre 27 Aug 23:06
    #8

    Hej,

    Testa Soak and Float - shampoo från LUSH :) Jobbat där och haft många kunder som varit jättenöjda med det. Det luktar tjära (och innehåller det) men ska fungera jättebra! Och är ett shampoo i fast form (shampookaka) så tar minimal plats i träningsväskan och räcker huuur länge som helst! Värt ett försök och har för mig att en kaka bara kostar 79 kr (på min tid iaf). Ett tips är att ta en som är så !

    Ps. Dem har även en hårolja i fast form (snake oil) och ett balsam för känslig hårbotten (veganese).

  • Äldre 28 Aug 09:24
    #9

    Ja, tjära har jag hört att det ska vara bra för hårbotten, men aldrig provat. Får testa det. Men nu ska jag till apoteket och köpa Fungoral, så får det bli tjära om det inte funkar. Tror jag testade Fungoral när jag var liten, med konsekvensen att hela jag såg ut som ett mjällmoln, men det är värt att testa igen om ni säger att det funkar!Glad

    Nina99, har provat schampookakorna från lusch, men det hjälpte inte. Så mycket starka luktoljor i att hårbotten blev galen, men det kanske inte gäller tjärschampot? Oljan för hårbotten, hur får man i den om den är fast? Och ska man tvätta ur den sen? Går det? Har bara kört olivolja och mandelolja i håret innan, men det har varit svårt att få ur.

    milli och izredam, är de head and shoulders ni använder annorlunda än de andra av deras schampon? för jag har använt min sambos när mitt tagit slut ibland, och jag tror jag ska dö av klåda efteråt! Men han har nog bara "vanligt" head and shoulders.

    Vichy var får man tag på Nu skins epoch?

  • Äldre 28 Aug 10:02
    #10

    Jag tappade väldigt mycket hår när jag var sjuk för ett par år sedan och hårbotten blev som ett fnöskigt täcke jättemjäll. Mycket märkligt och faktiskt mycket känsligt för min del eftersom jag alltid varit stolt över mitt långa, tjocka hår.

    Så hittade jag något som kallades balsammetoden och som helt sonika går ut på att man plockar bort en del ingredienser som ofta återfinns i schampo och kör med väldigt snälla balsam istället. Det blev väl rätt bra, själva håret såg lite bättre ut men hårbotten var fortfarande helknas. Det som hjälpt bäst hittills är -  och jag vet att det här låter helt knäppt - att tvätta med bikarbonat. Det finns en uppsjö "recept" på nätet men jag har helt sonika gjort så att jag blandat bikarbonat med vatten och masserat in i hårbotten.

    På mig blir hårbotten helt återställd av det, inte en flaga har jag numer. Däremot blir själva håret väldigt torrt av bikarbonat så då är det till att ösa på med balsam i topparna. Jag har läst att man ska skölja med något surt för att återställa ph-balansen i hårbotten men det har jag faktiskt aldrig gjort, mest för att jag tycker att äppelcidervinäger luktar skunk och citroner vill jag ha till annat :).

    Om inte annat så kostar det väldigt lite att prova.

Svar på tråden HJÄLP MIG! bli av med extrem mjäll/eksem