• Anonym (vinte­rvärme­)
    Äldre 21 Aug 18:16
    2583 visningar
    7 svar
    7
    2583

    Min tärna verkar bara tycka det är jobbigt!

    Jag har valt min äldsta och bästa vän som tärna, hon är som min syster och var ett självklart val som tärna.

    Hon tackade glatt ja men på senare tid verkar hon bara tycka att allt verkar jobbigt och stressande och det förstår jag inte alls.

    Jag är coollugn ang mitt bröllop och vi ska bara ha de allra närmaste närvarande. Jag har inga krav alls på att hon ska göra nåt särskilt förutom att hålla mig sällskap innan bröllopet och sedan stå där framme i kyrkan.

    Vad ska jag göra? Jag vill ju att hon ska VILJA vara min tärna annars blir det ju bara fel att ha henne där om hon gör det för att det förväntas av henne.

    Hur får jag henne att ta ett "chill-pill"?

  • Svar på tråden Min tärna verkar bara tycka det är jobbigt!
  • Äldre 21 Aug 18:22
    #1

    Har du prövat prata med henne? Förklara hur du känner och hur du upplever det, samt att du hemskt gärna vill att hon ska vara tärna och att du inte har några förväntningar öht förutom att hon ska vara vid din sida på bröllopsdagen. Försök vara öppen och lyssna på henne, hon kanske oroar sig över något annat som inte alls är bröllopsrelaterat, eller hon kanske är mer nervös än vad hon trodde att hon skulle vara osv. Vi kan, och du kan, bara spekulera i eventuella anledningar och komma med gissningar på hur du ska lösa saken, men om du sätter dig ner i lugn och ro och har en konversation med henne.. ja, då får du veta hennes sida av det hela. Hon kanske inte alls är medveten om att hon sänder ut såna vibbar. Ja, som sagt, svårt att veta, så fråga henne helt enkelt :)


  • Anonym (vinte­rvärme­)
    Äldre 21 Aug 18:27
    #2

    Jag tror att hon är stressad rent allmänt och hon har kommit med 1000 frågor om hon behöver göra si eller så, och har svarat henne att hon inte behöver göra nånting som hon inte vill.

    Slutade prata bröllop med henne eftersom jag trodde hon skulle tagga ner lite men det verkar inte ha hjälpt.
    Men hon säger att hon vill vara tärna!

  • Äldre 21 Aug 18:38
    #3

    Då vill hon förmodligen vara tärna också, och det är ju bra :)

    Ni kanske kan ta en dag eller en kväll och hitta på något? Ta en fika i lugn och ro, gå på SPA eller äta en god middag tillsammans. Då kan ni sitta ner i lugn och ro och prata om allt som hon oroar sig, stressar och är nervös över och du kan lugnt förklara för henne att du inte har några krav alls och att allt du önskar är att hon ska försöka slappna av :) Samt att ni kan prata om hennes liv i övrigt, hon kanske behöver en stund att få prata av sig ordentligt om det är något annat hon är stressad över.


  • Anonym
    Äldre 10 Sep 12:31
    #4

    Jag hade en likadan tärna, men jag lät det vara. Försökte engagera henne i olika beslut, fråga om råd, men samtidigt vara försiktig med att överösa henne med bröllopsgrejer. Hade länge under planeringen som tumregel att inte börja prata om bröllopet ifall ingen frågade något om det, så att det inte blev det enda jag pratade om.

    Nu i efterhand kan jag säga att jag borde ha tagit de där vibbarna på allvar och pratat med min tärna tidigt och varit supertydlig med vad jag förväntar mig av mina tärnor och vad jag önskade (en superengagerad tärna som ville höra att bröllopssnack och som jag kunde delegera uppgifter till). Jag borde ha sagt från början att jag fick vibbarna att hon inte var intresserad av detta och att jag då hellre väljer en annan tärna än att riskera att vår vänskap blev förstörd. 
    Jag hade två sådana här tärnor (den ena värre än den andra) och nu, några veckor efter bröllopet, är våra relationer helt klart påverkade av detta. Iallafall min relation till dem. Jag var så ledsen och besviken på dem men eftersom jag aldrig var supertydlig med exakt vad jag hade för förväntningar så kände jag aldrig att jag kunde begära eller be om något.
    Under planeringen beklagade de sig över kostnader (vi gav dem bidrag till deras klänningar, fast vi inte hade klännings-krav), jobb med möhippa, stress, pengar, osv. På bröllopsdagen var de mer intresserade av sina egna kläder, frisyrer, smink, skor, etc än mig. De höll varken tal eller skrev i gästboken. Den ena tärnan ville lämna festen direkt efter bröllopsvalsen och var på väg därifrån (hennes kille ville dock stanna). Ingen av dem gav någon bröllopspresent (även om det självklart inte är det viktigaste, men i och med allt annat så kändes det tråkigt) och de struntade båda i att hjälpa till med städningen fast de själva några veckor tidigare hade erbjudit sig att hjälpa och sa att "det var en självklarhet". Det här är bara några få saker av all skit de höll på med i samband med mitt bröllop, men jag vill inte skriva ut för många detaljer.

    I dagsläget har jag nästan ingen kontakt med dem och jag önskar verkligen innerligt att jag hade tagit de där vibbarna på allvar och fokuserat på att välja de bästa tärnorna för MIN skull och inte för deras skull (de verkade ändå inte bry sig om uppdraget).  

  • Anonym (:()
    Äldre 10 Sep 13:12
    #5

    Fattar hur du känner. Min SYSTER ville ha betänketid om hon verkligen ville vara min tärna...efter två månaders betänketid sa jag till henne att jag valt en annan istället eftersom hon inte sagt något..."bra" fick jag tillbaks som svar på det. trist som fan!

  • Tessa
    Äldre 10 Sep 16:38
    #6
    Anonym (:() skrev 2013-09-10 13:12:04 följande:
    Fattar hur du känner. Min SYSTER ville ha betänketid om hon verkligen ville vara min tärna...efter två månaders betänketid sa jag till henne att jag valt en annan istället eftersom hon inte sagt något..."bra" fick jag tillbaks som svar på det. trist som fan!
    Jättetråkigt såklart, men hon kanske inte är så intresserad av bröllop egentligen. Och sådana saker får man acceptera, även från sin syster. Hon kanske var rädd att såra dina känslor och ville inte säga "nej" rakt ut, men kände sig troligen obekväm i tanken på att vara tärna.

    Det kan ju vara många anledningar till att tärnor blir stressade. Kan vara andra saker som pågår i deras liv. Jag tror det är superviktigt att samla alla inblandade (tärnor och toastmaster/madame) och gå igenom vad tanken är, förväntningarna och deras uppgifter. Att vara konkret tror jag hjälper mycket. Och att de får träffa varandra i förväg, speciellt om de inte känner varann sen tidigare.

    Sedan är det så att alla inte gillar att stå framför folk. Även om de flesta blickarna riktas mot brudparet så känner många sig uttittade i den sitsen. Jag känner flera som aldrig skulle vara tärna eller marskalk av just den anledningen.
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Äldre 10 Sep 18:12
    #7
    Anonym skrev 2013-09-10 12:31:54 följande:
    Jag hade en likadan tärna, men jag lät det vara. Försökte engagera henne i olika beslut, fråga om råd, men samtidigt vara försiktig med att överösa henne med bröllopsgrejer. Hade länge under planeringen som tumregel att inte börja prata om bröllopet ifall ingen frågade något om det, så att det inte blev det enda jag pratade om.

    Nu i efterhand kan jag säga att jag borde ha tagit de där vibbarna på allvar och pratat med min tärna tidigt och varit supertydlig med vad jag förväntar mig av mina tärnor och vad jag önskade (en superengagerad tärna som ville höra att bröllopssnack och som jag kunde delegera uppgifter till). Jag borde ha sagt från början att jag fick vibbarna att hon inte var intresserad av detta och att jag då hellre väljer en annan tärna än att riskera att vår vänskap blev förstörd.
    Jag hade två sådana här tärnor (den ena värre än den andra) och nu, några veckor efter bröllopet, är våra relationer helt klart påverkade av detta. Iallafall min relation till dem. Jag var så ledsen och besviken på dem men eftersom jag aldrig var supertydlig med exakt vad jag hade för förväntningar så kände jag aldrig att jag kunde begära eller be om något.
    Under planeringen beklagade de sig över kostnader (vi gav dem bidrag till deras klänningar, fast vi inte hade klännings-krav), jobb med möhippa, stress, pengar, osv. På bröllopsdagen var de mer intresserade av sina egna kläder, frisyrer, smink, skor, etc än mig. De höll varken tal eller skrev i gästboken. Den ena tärnan ville lämna festen direkt efter bröllopsvalsen och var på väg därifrån (hennes kille ville dock stanna). Ingen av dem gav någon bröllopspresent (även om det självklart inte är det viktigaste, men i och med allt annat så kändes det tråkigt) och de struntade båda i att hjälpa till med städningen fast de själva några veckor tidigare hade erbjudit sig att hjälpa och sa att "det var en självklarhet". Det här är bara några få saker av all skit de höll på med i samband med mitt bröllop, men jag vill inte skriva ut för många detaljer.

    I dagsläget har jag nästan ingen kontakt med dem och jag önskar verkligen innerligt att jag hade tagit de där vibbarna på allvar och fokuserat på att välja de bästa tärnorna för MIN skull och inte för deras skull (de verkade ändå inte bry sig om uppdraget).
    Fy vad dålig stil, vänner skall ju bry sig om sina vänner och framförallt på deras bröllopsdag.. avundsjuka?
Svar på tråden Min tärna verkar bara tycka det är jobbigt!