• tr3apor

Vad önskar du att du sluppit uppleva på festen?

En fråga till er som varit på bröllopsfest! Finns det någon lek eller liknande ni önskat inte funnits med på festen? Eller något annat som känts märkligt, konstigt, pinsamt?

• Svar på tråden Vad önskar du att du sluppit uppleva på festen?
  • amerika
    Chicita skrev 2013-08-22 10:29:38 följande:
    Jag hörde till dom som skulle "pricka" och jag hade en lång maxiklänning, en annan tjej hade också långklänning och den tredje hade något annat klädplagg som gjorde det omöjligt att genomföra leken om vi inte skulle hissa upp kjolarna till midjan och visa underkläderna för hela sällskapet...
    Så då kom dom på idén att dom kunde hänga snöret runt halsen på oss istället så kunde vi stå på alla fyra.
    Jamen det är ju en jättebra lösning, visst vill man kräla omkring på golvet i finklänningen och ge alla gäster fri insikt till brösten när man har en rätt urringad klänning? Skrikandes 

Jag blir chockad (trodde inte jag kunde bli det längre men men...) och förbannad! Så ohyfsat och förnedrande för gästerna! Usch! Hur tänker man då, är det verkligen det som är meningen: att förnedra sina gäster, skämma ut dem, låta dem få nedsmutsade kläder eller behöva visa upp sig halvnakna? Jag hade vägrat, kan jag bara säga! Sen finge de tycka jag är en party pooper hur mycket de vill!!

Likaså gå med finskor i blött gräs, springa med klackar, sitta direkt på marken i finkläder... Normalt sett är jag inte för fin för att skita ner mig, men på en fest är jag ju för fin för det!!

Lite OT men i mitt jobb kommer vi ofta hem till folk som bor på landet. Vi jobbar på kontor. Nä, tyvärr, jag har inga gummistövlar liggandes i tjänstebilen så att jag kan kliva ur på er lerklafsiga gårdsplan och förstöra mina skor. Inte för att jag rynkar på näsan åt folk som bor på landet, men jag vill faktiskt inte förstöra mina skor! (som jag dessutom ska gå i resten av dagen)
  • BeatrixKiddo
    Carina10 skrev 2013-08-22 09:29:52 följande:
    Även om man inte gillar lekar och sånger kan man ändå vara lite "aktiv".
    Man behöver inte sitta med armarna i kors, sucka, pusta, klaga eller  himla med ögonen. 
    Jag tolkade inte alls svaren så, utan att många ogillar att tvingas till saker eller när lekledarna är totalt omdömeslösa och människor blir förnedrade eller riskerar att smutsa ner sig/ha sönder kläderna. 

Om man satsar på lekar skulle jag ha lite lugnare sådana, där man antingen får anmäla sig frivilligt eller där det är lätt att "gömma sig" om man inte vill vara så aktiv. Typ ett musikquiz eller tipsrunda där man tävlar i lag.
  • PimPim83
    BeatrixKiddo skrev 2013-08-22 12:19:24 följande:
    Om man satsar på lekar skulle jag ha lite lugnare sådana, där man antingen får anmäla sig frivilligt eller där det är lätt att "gömma sig" om man inte vill vara så aktiv. Typ ett musikquiz eller tipsrunda där man tävlar i lag.
    Det här håller jag verkligen med om!
  • Lenblo

Det tog mig lång tid att komma på att jag helt enkelt kan vägra vara med i diverse musikquiz/charader som någon rese/festarrangör bestämt är obligatoriskt. Jag och min man  vill ju inte förstöra för någon annan grupp (som faktiskt vill vinna) så vi bildar ett eget lag och lämnar in blankt. Quizen skulle inte vara någon fara (lätt att gömma sig) om det inte varit för att vi därefter flera gånger blivit offentligt utsedda till de jumbos som inte har ett enda rätt. Obestämd

Lyckligtvis har jag ju numera min man som "livvakt" som effektivt motar bort alla som vill övertala mig att "inte vara så tråkig" och ställa upp i pinsamma lekar. Tungan ute

• Vichy
    Carina10 skrev 2013-08-22 09:33:18 följande:
    Han kanske dömde utifrån sig självFlört

Idag hade jag säkert svarat att "döm inte oss efter dig själv "men när jag var yngre hade jag inte sagt något....Förvånad
    Vi belv så chockade att vi inte sa nått. Vi hade ju fattat att han inte skulle gilla det, men tänkte mig mer en föreläsning om bibeln och rätt och fel än barnsliga utrop!
  • Disa
    amerika skrev 2013-08-22 10:13:55 följande:
    "Och av Anna och Karl fick vi.... 1000 kronor!! Och av farmor fick vi.... 2000 kronor!! Och tänk, av Maggan och Jimmy fick vi... jaha, bara 500??!"
    (livfulla bilder dyker upp i min skalle av hur brudparet sliter upp sedlarna ur kuvert efter kuvert...) 
    Precis så tänker jag med! Var med om det på ett bröllop, alltså presenter kan ju vara rätt kul en liten stund när det är olika saker. Men när man för 20e gången hör "vi önskar er all lycka i framtiden och här får ni ett litet bidrag till er resa" så kräks man nästan.
    När jag var med om det då tittade brudparet bara hur mycket pengar det var och sedan la tillbaka kortet och läste upp nästa. Så man fick ju inte ens veta hur mycket dom fick (inte för att jag kanske hade velat det ändå men) då kände jag bara att vrför gör ni inte detta i lugn och ro hemma istället? 
  • Carina10
    amerika skrev 2013-08-22 10:13:55 följande:
    "Och av Anna och Karl fick vi.... 1000 kronor!! Och av farmor fick vi.... 2000 kronor!! Och tänk, av Maggan och Jimmy fick vi... jaha, bara 500??!"
    (livfulla bilder dyker upp i min skalle av hur brudparet sliter upp sedlarna ur kuvert efter kuvert...) 
    Hahaha, skrattaden när jag läste ditt inllägg för jag fick samma syn framför mig hahaha
    Vi vet redan nu att de kommer att vara några gåvor i form av pengar men det är inget vi basunerar ut när vi väl öppnar kuverten.
    Vi vet redan om dessa då personerna redan pratat med oss om detta.
  • Carina10
    Chicita skrev 2013-08-22 10:29:38 följande:
    Tja när någon annan har bestämt att du ska vara med och leka en lek så blir den obligatorisk så att säga. 
    För man vill ju inte vara dum och säga "jag vill inte".
    Exempelvis den där tipspromenaden som man först måste gå, och man ska gå den lagvis. Antingen delas man in i lag eller så får man välja själv vilka lagkamrater man ska vara med. Och så går man en tiprunda med frågor som "vem prickar bäst", "vem suger bäst" osv och alla svar är gästers namn.
    Facit på tipspromenaden blir sen  den person som vinner varje lek. Som då "pricka flaskan med pennan som är bunden bakom ryggen på dig" eller "sug upp ett godissnöre fortast".

Här är det nästan omöjligt att säga nej.
    Jag hörde till dom som skulle "pricka" och jag hade en lång maxiklänning, en annan tjej hade också långklänning och den tredje hade något annat klädplagg som gjorde det omöjligt att genomföra leken om vi inte skulle hissa upp kjolarna till midjan och visa underkläderna för hela sällskapet...
    Så då kom dom på idén att dom kunde hänga snöret runt halsen på oss istället så kunde vi stå på alla fyra.
    Jamen det är ju en jättebra lösning, visst vill man kräla omkring på golvet i finklänningen och ge alla gäster fri insikt till brösten när man har en rätt urringad klänning? Skrikandes 

Jisses jag har nog haft "tur" på de bröllop jag varit på.
    Lekar som varit aktuella har varit av mer vettig typ, inga festlekar som man har på en kompisfest.
    Man vet ju att folk är grymt finklädda på bröllop....då tar man ev  lekar därefter.

Fattar inte att man vill ha folk krypandes på bröllop ens.....Förvånad
  • FruForsmark

Inget :) kanske lite strul med elektroniken inför bildspelen men det löste sig snabbt.

Själv gillar jag pling i glasen och stamp i backen och pussar på kinden vid toalettbesök. Det bjuder jag gärna på ;)

• Smallshoes

Detta ämne har jag googlat sönder mig på... Jag hatar lekar, likaså min fästman, men är samtidigt livrädd att det skall bli någon tristess bland gästerna. Dock ska vi ha ett litet bröllop, och festen blir mer som en middag m. Familj och närmsta vännerna. Men det VÄRSTA jag vet är när man ska upp på scen och skämma ut sig. Och pussas med alla dessa karlar som inte är min egen. Jag tycker ett tjockt häfte, lite musikquiz eller liknande för alla och sen lite lagomt tal räcker... Det är vår dag, att bli utskämd eller påtvinga någon att "ställa upp" känns lite... Jag vet inte. Kanske mest för att jag själv inte gillar att vara i den situationen.

Svar på tråden Vad önskar du att du sluppit uppleva på festen?