• tr3apor

Vad önskar du att du sluppit uppleva på festen?

En fråga till er som varit på bröllopsfest! Finns det någon lek eller liknande ni önskat inte funnits med på festen? Eller något annat som känts märkligt, konstigt, pinsamt?

• Svar på tråden Vad önskar du att du sluppit uppleva på festen?
  • Vichy
    Försommarbröllop skrev 2013-08-21 16:23:25 följande:
    Va??!! Vad är det här? Berätta! Är det någon som börjar ropa det och så ska du kyssa din svärfar? Var någonstans?
    JAg har inte gift mig än, men det är iprincip en tradition i min m2b vänkrets! Hoppas bara att dom inser hur allvarlig jag är med att det inte funkar och att de sprider det till andra gäster! 
    Jag kysser hellre svärmor, för henne kan man skoja med på det sättet utan att det blir konstigt! 

Gästerna sjunger till Karl den 12e meodin:
    "Vi vill se bruden kyssa svärfar! Vi vill se bruden kyssa svärfar! Vi vill se bruden kyssa svärfar! Och på munnen ska det va! Hurra hurra!"

Usch! Det är verkligen hemskt! Eller jag kan fatta att det kan vara roligt om man har en bra relation til sin svärfar och att han och bruden är sånna som klarar av sånt! Men jag har inte den relationen till min svärfar. Han har ingen riktig relation till sina barn heller, utan han kliver liksom in där han vill vara med om en åsikt oc skiter i resten av det som händer i deras liv!  
  • Carina10
    Försommarbröllop skrev 2013-08-21 16:23:25 följande:
    Va??!! Vad är det här? Berätta! Är det någon som börjar ropa det och så ska du kyssa din svärfar? Var någonstans?
    Det var nåt jag råkade ut för på mitt första bröllop....äckligt var det!!!
    Jag riktigt avskydde den onda personen (idag är han avliden o barnen har hittat hyffsat tbx till varandra)
    o behöva pussa äcklet gjorde mig illamående. Att han ens kunde tillåta incest i familjen övergick mitt förstånd o sen var han falsk men ansåg sig stå över alla andra för att han var pingstvän!

Denna ggn finns där ingen svärfar då han är väldigt sjuk(trevlig man i övrigt), dock finns en "styv-svärfar".

Men detta med att pussa svärfar och brudgummen pussa svärmor vill iaf jag slippa!!
  • Carina10
    jimmyojennifer skrev 2013-08-21 16:17:26 följande:

Jag gillar inte:

Obligatoriska lekar
    Presentöppning

En del gillar helt enkelt inte lekar och presentöppning är bara långrandigt. =)

Vilka lekar är "obligatoriska"???

Vi ska ha några lekar men de flesta är det bara brudparet som är med på.
    Sen är det en där några få ställa upp men de ska inte vara aktiva utan bara stå/sitta still Flört
    Dessa behövs för att brudparet ska genomföra sin lek sa mina toastmasters Skrattande
    Dock har vi en där vi ska ha upp några par....Glad

Presentöppning behöver inte bli långrandig...beror lite på brudparet kan jag tycka. Finns de som gör det hela på kul vis och har bra kontakt med alla gäster och pratar en del. Sen finns de dom som är tysta o bara öppnar o läser själva o gästerna ska stå som fån o glo.

De bröllop där det varit många gäster har jag inte ens vatt med på presentöppningen. Men är det få antal gäster så är det helt ok för mig...då går de lite snabbare :)
    Har varit på bröllop där de hade upp mot 100 gäster o brudparet öppna inte en enda paket under kvällen. Alla hade kul istället o varför inte. Jag bryr mig inte om vad de får av närmare 50 par människor...
  • Vichy
    Carina10 skrev 2013-08-22 09:18:17 följande:
    Det var nåt jag råkade ut för på mitt första bröllop....äckligt var det!!!
    Jag riktigt avskydde den onda personen (idag är han avliden o barnen har hittat hyffsat tbx till varandra)
    o behöva pussa äcklet gjorde mig illamående. Att han ens kunde tillåta incest i familjen övergick mitt förstånd o sen var han falsk men ansåg sig stå över alla andra för att han var pingstvän!

Denna ggn finns där ingen svärfar då han är väldigt sjuk(trevlig man i övrigt), dock finns en "styv-svärfar".

Men detta med att pussa svärfar och brudgummen pussa svärmor vill iaf jag slippa!!
    Usch! Jag förstår precis din känsla! Jag kommer nog inte ställa upp på det även om de sjunger! Händer det så vänder jag mig till svärmor istället! Har jag redan sagt till både henne, m2b, svägerskan och vännerna! Min familj vet också om att det inte är passande...
    Svärfar är en vidrig manipulativ människa som anser sig vara världens helgon! När vi berättade att vi flyttat ihop jämförde han oss med bajs!
    "En bajskorv är alltid en bajskorv även om man dräker den i parfym!"
    Men han är så helig fast han varit gift 3 gånger, och gjort massa dumt!

Efter han sa det är jag glad att vi "förstörde" hans födelsedag med det beskedet! Och andra viktiga saker som sina barns födesedagar kan han skita i totalt om det passar honom! 
  • Carina10

Även om man inte gillar lekar och sånger kan man ändå vara lite "aktiv".
    Man behöver inte sitta med armarna i kors, sucka, pusta, klaga eller  himla med ögonen.

Får nästan den uppfattningen när jag läser vissa inlägg men jag hoppas det är fel Förvånad

Man kan ju se "aktiv" ut genom att hålla i sånghäftet, att stå brevid o titta på lekarna osv.
    Att vara aktiv behöver ju inte betyda att man ska kasta sig fram o skrika "välj mig!!!"

• Carina10
    Vichy skrev 2013-08-22 09:26:15 följande:
    "En bajskorv är alltid en bajskorv även om man dräker den i parfym!"
    Men han är så helig fast han varit gift 3 gånger, och gjort massa dumt!
    Han kanske dömde utifrån sig självFlört

Idag hade jag säkert svarat att "döm inte oss efter dig själv "men när jag var yngre hade jag inte sagt något....Förvånad
  • Disa

* Långdragen presentöppning när man ändå inte kan se något
    * Presentöppning när brudparet bara önskat sig pengar, skit konstigt tycker jag :S
    * För långa tal 
    * Musik som bara är anpassat efter brudparet och inte gästerna - speciellt om brudparet har en speciell typ av musik som inte går att dansa till

• amerika
    Disa skrev 2013-08-22 10:10:33 följande:
    * Presentöppning när brudparet bara önskat sig pengar, skit konstigt tycker jag :S
    "Och av Anna och Karl fick vi.... 1000 kronor!! Och av farmor fick vi.... 2000 kronor!! Och tänk, av Maggan och Jimmy fick vi... jaha, bara 500??!"
    (livfulla bilder dyker upp i min skalle av hur brudparet sliter upp sedlarna ur kuvert efter kuvert...) 
  • BeatrixKiddo

Jag kysser INGEN på munnen utom min man. Och absolut inte min blivande svärfar. Inte för att vi har något dåligt förhållande utan bara för att det känns fel. Det är ju inte honom jag gifter mig med. 

Skulle nån mot förmodan dra igång någon sådan ramsa på mitt bröllop skulle jag skratta lite och sedan totalignorera dem. Alternativt stoppa fingrarna i öronen och sjunga "la la la, jag hör inget".  Jag menar, vad ska de göra? Släpa fram mig till svärfar med våld?  

Carina10: Usch vad hemskt! Jag blev så förbannad å dina vägnar, ibland undrar man hur folk tänker... 

• Chicita
    Carina10 skrev 2013-08-22 09:23:31 följande:
    Vilka lekar är "obligatoriska"???
    Tja när någon annan har bestämt att du ska vara med och leka en lek så blir den obligatorisk så att säga. 
    För man vill ju inte vara dum och säga "jag vill inte".
    Exempelvis den där tipspromenaden som man först måste gå, och man ska gå den lagvis. Antingen delas man in i lag eller så får man välja själv vilka lagkamrater man ska vara med. Och så går man en tiprunda med frågor som "vem prickar bäst", "vem suger bäst" osv och alla svar är gästers namn.
    Facit på tipspromenaden blir sen  den person som vinner varje lek. Som då "pricka flaskan med pennan som är bunden bakom ryggen på dig" eller "sug upp ett godissnöre fortast".

Här är det nästan omöjligt att säga nej.
    Jag hörde till dom som skulle "pricka" och jag hade en lång maxiklänning, en annan tjej hade också långklänning och den tredje hade något annat klädplagg som gjorde det omöjligt att genomföra leken om vi inte skulle hissa upp kjolarna till midjan och visa underkläderna för hela sällskapet...
    Så då kom dom på idén att dom kunde hänga snöret runt halsen på oss istället så kunde vi stå på alla fyra.
    Jamen det är ju en jättebra lösning, visst vill man kräla omkring på golvet i finklänningen och ge alla gäster fri insikt till brösten när man har en rätt urringad klänning? Skrikandes 

Svar på tråden Vad önskar du att du sluppit uppleva på festen?