• Anonym
    Äldre 10 Aug 19:06
    4289 visningar
    17 svar
    17
    4289

    Är det okej att inte bjuda henne?

    Man ska alltid bjuda etablerade par, det är en självklarhet för mig. Men nu sitter vi i en rätt knepig sits.

    X är m2bs bästa vän, och en mycket, mycket nära vän även till mig. Tyvärr bor han numera med en kvinna som varken m2b eller jag klarar av. Kvinnan, Y, har varit en del i m2bs "gäng" sedan många många år tillbaka och försökte i början av mitt och m2bs förhållande sabotera för oss, rejält. Y ville egentligen själv ha min m2b (!) och gjorde det mycket tydligt när vi blev tillsammans, snackade oerhört mycket skit om mig och ljög för mig om honom för att någon av oss skulle göra slut.

    Nu bor Y alltså med X. De få gånger vi råkar stöta på Y (större fester t.ex.) så är hon direkt där och ska "visa alla att m2b tillhör henne". Tycker mycket om att tagga bilder på FB av m2b och X tillsammans med kommentarer som "mina finaste killar" osv osv. Hon är extremt respektlös och gränslös.

    För inte så länge sedan fick både m2b och jag nog, och vi sa ifrån rejält och förklarade för X att vi inte kommer att ha mer med Y att göra. X förstår och är okej med det, han känner till historien. Att X och Y är tillsammans alls är rätt otroligt, de hatar varandra och gör slut varannan vecka och älskar varandra och ska gifta sig varannan...

    Så, till dilemmat. Är det okej att inte bjuda Y, fastän vi bjuder X som hedersgäst?

  • Svar på tråden Är det okej att inte bjuda henne?
  • Tessa
    Äldre 10 Aug 19:13
    #1

    Det känns som att du redan gett svaret i början av ditt inlägg: En självklarhet att bjuda etablerade par. Men det låter inte i mina öron som att X och Y är ett etablerat par om det gör slut emellanåt (även om de bor ihop). Det låter som en mycket omogen människa som troligen har problem med självförtroendet och/eller självkänslan och behöver hävda sig. Eftersom även er X förstår situationen känns det inte som att det blir några sårade där.

    Konlusion: Bjud inte.  


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Anonym (hm..j­o)
    Äldre 10 Aug 19:22
    #2

    Alltså, om ni förklarat för X och han inte tar illa upp över att hans tjej inte är bjuden så tycker jag faktiskt att det är helt okej att inte bjuda henne.

    Man vill ju inte ha en gäst som försökt förstöra på sitt bröllop... Tänk om hon sitter och snackar skit på bröllop med en Han-vill-hellre-ha-mig-attityd....

  • Anonym
    Äldre 10 Aug 19:26
    #3

    Tessa: Nej, X är helt införstådd och skulle med glädje komma ändå så inga sura miner där. Ingen av de andra gästerna skulle heller reagera, de känner till vad som har hänt.

    (hm..jo): Det är det som är lite avgörande. Hon hade väl fått komma och bevittna vår vigsel om hon prompt hae varit tvungen men chansen att hon inte sitter hela middagen/festen sedan och snackar skit alternativt ställer till med en scen när hon fått i sig några glas, är väldigt liten...

  • Anonym (hm..j­o)
    Äldre 10 Aug 19:35
    #4

    Usch vilken tråkig människa, nä strunta i henne... ni måste ju kunna slappna av och ha kul på erat egna bröllop!!
    Har själv en bekant som påstått om säkert tre killar i vår närhet att de har flörtat med henne och hellre vill va med henne istället för tjejerna de är tillsammans med... tröttsamt är det!!

  • Äldre 10 Aug 20:04
    #5

    Med tanke på det du skriver och att X är ok med att flickvännen inte blir bjuden så hade jag struntat i att bjuda henne. Man vill ju ha så lite drama som möjligt på sin bröllopsdag...


  • Äldre 10 Aug 20:23
    #6

    Fast jag vet inte.. Jag hade nog bjudit henne också för att göra ett statement och visa att hon inte kunde bräcka er. Skitsnacket tror jag inte att någon kommer att bry sig om ändå eftersom att det är er dag. Men ja.. En rätt svår fråga egentligen, tycker jag.


  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 11 Aug 19:14
    #7

    Jag tycker att det är helt ok att inte bjuda henne. Det där med att bjuda etablerade par ser jag mer som en vägledning än benhård regel (Pirates of the Caribbean Flört)

    Vi är i en liknande sits: Har en ingift morbror som inte behandlar min moster särskilt bra. De är fortfarande gifta men lever inte ens i samma land mer än 1-2 veckor om året. Min moster vet att han inte kommer att få en inbjudan och är (så vitt jag vet) ok med det.
    Har dessutom en kompis med en fästman som inte respekterar eller behandlar henne på ett (enligt mig och min fästman) korrekt sätt. Hon har blivit informerad om att han förmodligen inte kommer bli bjuden, men jag vinklade det som att det var mer av en plats-issue, får väll ta och förklara mig bättre under hösten men vill se hur deras förhållande utvecklar sig innan det är dags för Save The Dates.

  • Anonym (kidna­ppa tråden­?)
    Äldre 11 Aug 20:25
    #8

    Får jag kidnappa tråden lite bara? 

    Vi har liiite av samma problem, fast här handlar det om en som mer tillhör gänget, är supertrevlig på alla sätt - men har en sambo som har åsikter vi inte klarar av, och vi vill inte ha hen på vårt bröllop. Speciellt inte som min M2B representerar (halva sitt ursprung) vad den här personen är emot till viss del, men självklart är den personen en trevlig människa för övrigt vilket gör det hela svårare.

    Så - kan man bjuda bara EN halva ur etablerade par (bostad, planerar barn ihop etc) eller ska man försöka prata med den andra? Jobbigt upplägg bara "Jo men du är jättetrevlig men din sambo vill vi inte ha med att göra pga de åsikter hen har, vi tycker inte de är ok någonstans att tycka och tänka så"??

    Hjälp tas tacksamt emot.

    Hoppas detta var ok...om inte annat för att citera någon okänd "det är lättare att be om ursäkt än att be om lov"... 

  • Äldre 11 Aug 20:27
    #9

    Skippa häxan. Bjud folk som ni VILL ha där. Vi struntade fullständigt i s.k. regler.

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 11 Aug 21:43
    #10
    Anonym (kidnappa tråden?) skrev 2013-08-11 20:25:14 följande:
    Får jag kidnappa tråden lite bara? 

    Vi har liiite av samma problem, fast här handlar det om en som mer tillhör gänget, är supertrevlig på alla sätt - men har en sambo som har åsikter vi inte klarar av, och vi vill inte ha hen på vårt bröllop. Speciellt inte som min M2B representerar (halva sitt ursprung) vad den här personen är emot till viss del, men självklart är den personen en trevlig människa för övrigt vilket gör det hela svårare.

    Så - kan man bjuda bara EN halva ur etablerade par (bostad, planerar barn ihop etc) eller ska man försöka prata med den andra? Jobbigt upplägg bara "Jo men du är jättetrevlig men din sambo vill vi inte ha med att göra pga de åsikter hen har, vi tycker inte de är ok någonstans att tycka och tänka så"??

    Hjälp tas tacksamt emot.

    Hoppas detta var ok...om inte annat för att citera någon okänd "det är lättare att be om ursäkt än att be om lov"... 
    Den här situationen du beskriver är knepig... Ni umgås alltså med personen i fråga annars men vill inte ha hen närvarande vid er vigsel? Eller har ni visat missnöje/tagit avstånd från personen sedan tidigareoch umgås inte aktivt?

    Om läget är det första känns det som lite dubbelmoral, om det är det senare scenariot så tycker jag att det går bra att enbart bjuda en av parterna (så att säga).
  • Anonym (kidna­ppa tråden­?)
    Äldre 12 Aug 09:15
    #11
    SandraElisabet skrev 2013-08-11 21:43:20 följande:
    Den här situationen du beskriver är knepig... Ni umgås alltså med personen i fråga annars men vill inte ha hen närvarande vid er vigsel? Eller har ni visat missnöje/tagit avstånd från personen sedan tidigareoch umgås inte aktivt?

    Om läget är det första känns det som lite dubbelmoral, om det är det senare scenariot så tycker jag att det går bra att enbart bjuda en av parterna (så att säga).
    Vi träffas när hela gänget träffas. Jag har bjudit henne någon gång när det bara varit vi tjejer som träffats, för att inte framstå som världens bitch, men inte alla gånger. När vi har fest bjuder vi dem inte. Men som sagt jag är ju inte otrevlig mot dem när vi ses i grupp för det är ju onödigt att förstöra för alla andra...
    Många av de övriga vet vad jag tycker men de verkar inte ha ont av hans åsikter (vilket är en helt annan historia som gör att jag ofta funderar över vad DE egentligen tycker...enda arugmentet jag fått är att "alla får ju tycka vad de vill", men det tycker inte jag gäller sådana åsikter)
  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 12 Aug 09:24
    #12

    Ni bjuder de ni vill ha på ert bröllop!
    Det verkar som att man inte får skriva "det är er dag, ni bestämmer" då blir det ramaskri! MEN när det gäller vilka man bjuder så kan man inte och vill inte bjuda alla.
    Det där med etablerade par tycker jag är löjligt, jag hade inte haft något emot att gå ensam på ett bröllop om bara jag blir bjuden, om personerna som gifter sig inte känner min kille. De är väl inte hela värdlen? Vi sitter inte ihop!
    Vi separerade på några "etablerade" par på vår gästlista för att vi helt enkelt inte känner partnern i fråga och för att det inte finns tillräckligt med plats för dem. Det var en som motsatte sig detta, men vi stid ändå fast vid det... Inte för att vara elaka (de får komma på festen efteråt) men det finsn varken plats eller pengar för att bjuda alla man vill ibland...

  • Äldre 12 Aug 09:35
    #13

    Jag tycker ni gör som ni känner, de är erat bröllop och ni ska bjuda de ni vill och inte känna er tvingade.. Vi ska tex bjuda pappa och syskon (hans barn) men inte pappas fru (de har varit gifta över 20 år) eftersom jag och syrran hatar över allt annat pga massa saker hon gjorde mot oss när vi var små. Pappa vet såklart  precis vad vi tycker och vet mycket väl att hon inte är bjuden.. 

  • Äldre 12 Aug 12:50
    #14

    Jag tycker att TS med fästman gott kan strunta i att bjuda Y. Y:s sambo vet ju vad det är frågan om och det är kanske den här typen av markering Y behöver för att lära sig hyfs och pli.

    I övrigt tycker jag man ska bjuda båda i ett par, oavsett om den ena är jättetråkig och man inte kan förstå hur ens kompis kan vara ihop med hen. Så länge personen inte gjort något uttalat elakt mot en som inbjudare tycker jag inte man ska lägga sig i folks inbördes relationer.

    Och ja, vi hade "sämre hälfter" till gäster med på vårt bröllop. Det  var ju inte så kul att bjuda dem, men vi kände att folks eventuella relationsproblem inte är något vi ska förväntas ta hänsyn till. Bor man ihop (och har barn) så SKA man bjudas som en enhet, tycker jag. Vi bjöd även gästers sambor som vi inte träffat tidigare.

    Även om jag och min man gör mycket på varsitt håll, så skulle jag ta illa upp av en inbjudan som bara riktades till min man och inte mig. "Välkommen och fira vår kärlek, men strunta i din egen"-liksom.

    Ja jag förstår att det inte är möjligt att bjuda alla, och att det kostar pengar och man har platsbrist, men jag vill kontrastera mot dem som skriver "det är brudparets dag, de får göra precis som de vill". Givetvis kan man ju göra precis som man vill, men det kan ju få vissa oönskade konsekvenser för ens sociala liv också. Det kan vara värt att tänka på.

  • Anonym (Nja..­.)
    Äldre 12 Aug 13:02
    #15
    Kalaspinglan skrev 2013-08-12 12:50:24 följande:
    Ja jag förstår att det inte är möjligt att bjuda alla, och att det kostar pengar och man har platsbrist, men jag vill kontrastera mot dem som skriver "det är brudparets dag, de får göra precis som de vill". Givetvis kan man ju göra precis som man vill, men det kan ju få vissa oönskade konsekvenser för ens sociala liv också. Det kan vara värt att tänka på.
    Jag håller med om att man helst vill bjuda par, fast det är ju inte alltid så enkelt.
    Du vet säkert själv att det finns en självskriven lista till bröllopet. Sådana man egentligen faktiskt inte vill bjuda, men som måste komma "för att det bara är så" = släkt. För oss var det så med våra kusiner, de är alla yngre än oss och vi umgås verkligen aldrig. Högst en gång per år och har väl inget särskilt gemensamt. Men tillsammans är de 10 stycken och blev alla bjudna. Vi har ett litet bröllop och har därför varit tvungna att bjuda få vänner till middagen pga all "självskriven" släkt (och det här med självkriven går inte att diskutera, det är bara så). Därför valde vi att inte bjuda kusinernas respektive, då särade vi alltså på etablerade par. Men det gällde inte de respektives personlighet eller något annat, det var helt enkelt ett beslut som gällde för alla kusiner eftersom vi annars varit tvungna att bjuda 8 personer till, varav 7 vi aldrig träffat (och fått stryka våra vänner som vi träffar varje vecka från gästlistan istället).

    Jag tycker (uppenbarligen) att detta är helt ok, särskilt om man förklarar för de bjudna varför man gjort som man gjort.
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 12 Aug 13:02
    #16
    Anonym (kidnappa tråden?) skrev 2013-08-12 09:15:41 följande:
    Vi träffas när hela gänget träffas. Jag har bjudit henne någon gång när det bara varit vi tjejer som träffats, för att inte framstå som världens bitch, men inte alla gånger. När vi har fest bjuder vi dem inte. Men som sagt jag är ju inte otrevlig mot dem när vi ses i grupp för det är ju onödigt att förstöra för alla andra...
    Många av de övriga vet vad jag tycker men de verkar inte ha ont av hans åsikter (vilket är en helt annan historia som gör att jag ofta funderar över vad DE egentligen tycker...enda arugmentet jag fått är att "alla får ju tycka vad de vill", men det tycker inte jag gäller sådana åsikter)
    Hmmmmm Tycker fortfarande att den är knepig. Men din magkänsla säger ju upenbarligen att du inte vill bjuda honom... Avstå i så fall men var beredd på konsekvenserna. Glad Lycka till!
  • Eleya
    Äldre 12 Aug 14:26
    #17

    Jag tycker det är rätt, man ska bara bjuda folk man vill ha där och hon förtjänar varken tanken eller kuvertpriset och äran att vara där.
    Lycka till!!

    Vi har också låtit bli att bjuda närmre vänner som vi inte ger oss en bra magkänsla i bröllopssammanhang. =D


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
Svar på tråden Är det okej att inte bjuda henne?