• Lokesmamma

    Hjälp angående inbjudan

    Hej!!

    Jag behöver lite hjälp med bröllopsinbjudan. Vad är det man inte ska glömma i en inbjudan? Håller på och pysslar med egna inbjudningskort och är rädd att jag gör dem för små. Om jag fattar det rätt så är det vissa som skickar med en infoblad om själva festen, behövs detta? Behöver man skicka inbjudan till våra föräldrar, tärna, bestman m.m. Det är ju personer som redan vet alla detaljer, många frågor som rör sig i mitt huvud nu Glad . Ja just det. När ska inbjudningarna skickas och hur långt innan bröllopet behöver gästerna OSA? Väldigt tacksam för rådGlad 

  • Svar på tråden Hjälp angående inbjudan
  • Tulpanvinter

    Om du kollar runt här på BT så finns det massor med trådar som har exempel på hur det kan se ut. Själv googlade jag och fick upp massor med exempel på formuleringar.
    Om ni har ett väldigt litet bröllop där alla redan har all info blir informationsblad överflödigt. Men om vissa ska ha kan man lika gärna skicka till alla, så vet man att alla fått den informationen.
    Verkar finnas olika bud om när inbjudningar ska skickas men vanligast verkar vara 3-4 månader innan bröllopet, med osa 1 månad innan bröllopet.

  • Chicita

    Skicka inbjudningarna till alla - även dom som är självklara. Det blir liksom mer "på riktigt" om man får en inbjudan. Dom kan känna sig utanför annars.

    OSA-datumet ska vara satt i så god tid att man har tid på sig innan alla saker måste vara defenitivt spikade (som antalet tårtbitar, hur många som ska äta osv.
    Så om du har några datum att anpassa dig till så rekommenderar jag 2 veckor innan det första av dom datumena.

    Vad som ska stå:
    Vilka som gifter sig
    Plats och tid för vigseln
    Händer något efteråt (middag, fest, fika...)
    Behöver gästerna anmäla om dom kommer, allergier osv
    Vem tar emot svaret på inbjudningarna
    Finns det någon toastmaster man anmäler eventuella tal till
    Presentönskemål (skriv inte ut i inbjudan, men vem kan dom vända sig till för att få veta vad ni önskar. Eller vart - om ni har en bröllopshemsida)
    Klädkod (även om det är litet och ni inte bryr er om vad dom har på sig så är det bra att ändå ha en vedertagen kod för att underlätta. Kavaj är den lägsta koden och betyder nästan "kom som du vill - men undvik jeans" Flört )
    Är hela familjen inbjuden eller är det barnfritt, eller bara någon speciell? (det räcker inte med att bara skriva namn på kuvertet då en inbjudan egentligen riktas till hela familjen om det inte står något speciellt på kortet 

    Lättast skriver du typ ungefär så här

    (framsidan)
    Välkommen på bröllop
    mellan X och Y
    den X / X-201X i X K:a

    Vi bjuder in till mingel/fika/middag/fest på X-plats efter vigseln
    Klädkod: Kavaj
    Svara senast (men gärna tidigare) den X/X-201X

    (Baksidan)
    Eventuella frågor besvaras av: XXXXX på telefon /mail
    Tal anmäles till: YYYYY på telefon / Mail
    Anmäl gärna eventuella allergier i samband med OSA 
    Mer information hittar du på www.bröllopshemsidan.något
    Eventuellt information om det bara är personen på kuvertet som är inbjuden, eller om det är barnfritt mm mm
     

  • Chicita

    Just ja... när ska dom skickas ut?
    Tja det beror på.
    Om det hamnar mitt i semestertider eller under jul/nyår/ midsommar mm så kanske man ska vara ute i lite länge tid.
    Annars ca 3-4 månader innan brukar räcka 

  • daniiel
    Tulpanvinter skrev 2013-07-31 19:08:51 följande:
    Meeen, kavaj betyder väl ändå kostym? Dock ej svart el mörkblå kostym, för då är klädkoden mörk kostym. ;)
    Det är faktiskt så att man kan ha kavaj med udda byxa, dock inte jeans, till klädkoden kavaj :)
  • daniiel

    Och jag håller med om att man bör skicka inbjudan till alla, även föräldrar osv. Dels för att det är ju roligt att få en inbjudan och dels för helt undvika eventuella missförstånd.

    Jag håller även med om att ca 3-4 månader i förväg är ganska lämpligt och OSA kan vara bra att sätta ca 1 månad före själva bröllopsdatumet. Är det dock, som sagt, en speciell dag (nyår, midsommar), mitt i semestertider eller om man har många långväga gäster, så kan det vara en bra idé att vara ute i ännu mer god tid :)


  • Chicita
    daniiel skrev 2013-07-31 19:12:45 följande:
    Det är faktiskt så att man kan ha kavaj med udda byxa, dock inte jeans, till klädkoden kavaj :)
    Jepp precis Glad

    De här hemsnickrade klädkoderna som blivit så populära är egentligen bara omskrivningar av "Kavaj" alltså dom där "sommarfin", "festfin" osv... 
    Största skillnaden är att man rätt enkelt kan läsa sig till vad "kavaj" betyder, medans "sommar/festfin" kan vara allt från shorts och -shirt till bling-bling-blåsa beroende på vilka gäster man har. Och ju mer tolkningsutrymme - destå svårare för gästerna att känna sig bekväma och klä sig korrekt
  • Tulpanvinter

    Hm, detta känns främmande för mig.
    Så här definierar wikipedia klädkoden kavaj: Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär den dock i regel hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång.

    Enligt Magdalena Ribbing: Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån. Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

    Hur man tolkar något som en tydligt informell bjudning antar jag är subejtivt, men jag skulle vilja påstå att det finns gott stöd för att klädkod kavaj vanligtvis syftar på kostym. Mitt intryck är att etiketten påbjuder att man säger udda kavaj om det är det man menar. Och i dessa fall är ofta en klädkod överflödig i sig, folk får klä sig som de vill.

  • daniiel

    Absolut, det vanligaste är att även klädkoden kavaj syftar på en hel kostym, men det går bra med tex blazer eller udda kavaj med byxa i någon annan färg.

    "Det som idag heter Kavaj hette förr enkel kavaj eller udda kavaj."

    "Det kan även vara en Blazer eller udda Kavaj med byxa i avvikande färg."

    Men det betyder ju dock inte att jeans är okej, egentligen. Vi hade dock en gäst på vårat bröllop (klädkod kavaj) som hade svart kavaj, vit skjorta, jeans och röd fluga. Han var jättefin och det kändes verkligen som honom, så jag kan personligen tycka att det ibland kan vara okej med jeans också ;)

    Haha ja, klädkoden kostym.. det har jag sett ett par gånger till bröllop och kan inte låta bli att fnissa lite för mig själv :) Men vad vet man? Det kanske verkligen är kostym som menas ;)


  • Chicita

    Ja det kan vi väl tvista om i en halv evighet. Tungan ute Men skriver du Kavaj som klädkod så kan man välja både hel kostym eller bara en udda kavaj till en enklare byxa. Vill man vara extra tydlig och vill att det ska gå åt ena eller andra hållet så kan man ju skriva ut det typ:

    Klädkod Kavaj (udda kavaj är helt ok)
    Klädkod Kavaj (gärna hel kostym)

    Trenden går i alla fall mer och mer mot att det är en enklare "finhetsgrad" och att typ chinos och skjorta duger bra.
    En klädkod är också bara en riktlinje och inget säger att gästerna måste följa den. 

  • Lokesmamma

    Kom på en sak till. Vi kommer att bjuda på 3-rättersmiddag med dryck, där gästerna får dricka obegränsat. Men sen när själva festen börjar får gästerna köpa dryck själva i en bar. Hur skriver jag det på ett bra sätt?? 

  • Chicita

    Vi skrev:
    Efter middagen finns en betalbar för er som är mer törstiga, all alkoholhaltid dryck kostar 20:- så stoppa på er några Selmor

    Men vill du ha det enklare så skriver du helt enkelt:
    Efter middagen går det att handla dryck i baren. 
    Det går bra / går inte att betala med kort 

  • karamell

    Jag tycker man ska hålla själva inbjudan väldigt enkel.
    Välkomna på bröllop mellan ----- & -------
    Dautm
    Tid och plats
    Klädkod
    (Barnfritt)
    Osa senast -- till ------

    Sen ha ett "infoblad" bifogat i kuvertet med ALL info, och övertydlighet gällande vem som är bjuden, vad som gäller om mat, transport, barn, och om gästerna bör ha med sig något. 

    Så gjorde vi, det var inga oklarheter :D Va ÖVERTYDLIG om ni verkligen vill få det rätt =) Lycka till!

Svar på tråden Hjälp angående inbjudan