• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    cecbj195 skrev 2014-06-13 15:20:10 följande:
    Vad roligt, längtar tills jag får sätta tänderna i sånt med! :) Hur tänker du dig att de ska se ut?

Själva var vi och kollade på lokaler igår. Två lokaler som ligger nästan granne med varandra men med heeeeelt olika karaktär!

Det ena är en cateringrestaurang i en ganska gammal byggnad som också fungerar som lunchrestaurang åt det närliggande företaget. Ljust och fräscht, rymliga lokaler och en krögare som verkade kunnig och var noga med att vi skulle få säga vårt om maten. Han verkade väldigt bra! Vi ska nog dit i augusti igen och få tjuvkika hur det ser ut när det är bröllopsdukat där, så svårt att föreställa sig det när man ser restaurangen vara dukad till lunch... Det enda vi har emot det är att det kanske inte är så mysigt och att omgivningen är sådär.

Det andra stället är ett litet slott med otroligt häftig inredning! Problemet är rymligheten - de har en gräns på 60 personer i matsalen och vi såg inte riktigt hur de hade tänkt sig få till det. Det såg trångt ut att få in tjugo personer i det lilla rymmet. Just nu är gästlistan 54 personer, men tänk om vi kommer på några till? Plus att det förmodligen skulle bli väldigt varmt därinne. Dessutom är det betydligt dyrare än cateringrestaurangen, slottet tar 12 000 kronor bara i lokalhyra...

Så det lutar åt det första stället, men det ska bli kul att se det bröllopsdukat i augusti! :D
    ja du det tog tid,jag och göbben satt i säkert 40 min och försökte komma fram till nåt, men det enda vi kom fram till var att vi inte skulle ha blått :P 

men tack vare chicita så kom ja på att man ju kan återkoppla till dekorationen, och då specifikt servetterna som ser ut såhär: 

så alltså kommer korten bli med skogsgrön bakgrund, jutesnöre några varv runt, och så björkhjärta i mitten av jutesnöret, och så ett enkelt "inbjudan" längst upp. :D insidan håller jag på med även där kom chicita med en idé som jag gjorde om lite - jag har tagit en bidl från google föreställande björk, och så har Jag gjort bilden mer transparent och så text på den bilden. kommer nog bli skitsnyggt! och enkelt å billigt :) 

gällande lokal och gästantal är jag också lite gruvsam till hur vi ska få plats i vår lokal, som är en byastuga. vi är ca 36st just nu. och det känns som att vi inte skulle kunna få plats på övervåningen där matsal och kök är. men så frågade jag min karls kusin som hade festen i just den byastugan för typ.. 20 år sen... frågade lite diskret sådär - vart var ni? över eller nedervåningen? dom var på nedervåningen och dom var 54 st om jag inte minns helt galet. så.. det kan bli nedervåningen då :)
  • filibustern

efter mycket om och men fick ajg till det någorlunda. såhär ska vår insida till inbjudningarna se ut. typ. säg gärna om ni tycker texten verkar knas, för den var svår att få till.. och om ni tycker jag ska göra bilden mer genomskinlig... man blir som lätt "hemmablind"
  • MathildaLu

Vi har bestämt datum och bokat lokal nu. Min blivande man är med och vill planera jätte mycket tillsammans med mig och kommer med många idéer. Det trodde jag verkligen inte att han skulle göra såhär tidigt. Så kul!!! :)

• Sofia2015
    filibustern skrev 2014-06-13 17:42:32 följande:
    efter mycket om och men fick ajg till det någorlunda. såhär ska vår insida till inbjudningarna se ut. typ. säg gärna om ni tycker texten verkar knas, för den var svår att få till.. och om ni tycker jag ska göra bilden mer genomskinlig... man blir som lätt "hemmablind"
    Rolig idé med björken i bakgrunden! Det blir en fin inramning. =)
    Jag tycker absolut att du ska dra ner opaciteten lite mer, nu vet jag inte vart du hade tänkt printa dem, men vanliga hemma-/kontorsskrivare mörkar gärna ner bilderna lite extra i min erfarenhet.
    Sedan skulle jag smacka på med rubriken ännu större, ert bröllop kräver uppmärksamhet! =)

Vad har du gjort den i för program?
  • Tingeling89
    MathildaLu skrev 2014-06-13 19:20:54 följande:

Vi har bestämt datum och bokat lokal nu. Min blivande man är med och vill planera jätte mycket tillsammans med mig och kommer med många idéer. Det trodde jag verkligen inte att han skulle göra såhär tidigt. Så kul!!! :)

Åh vad roligt! När blir det av?
  • linda79

Nu känns det mer på allvar! Kyrka och fotograf (preliminär) bokade inför nästa sommar! Nu ska bara sambon övertalas om vilket av fotografens paket som vi ska välja :) Nu ska utformningen av inbjudningar mm. mm värkas fram! Såå kul!

• elundgren

Hej allihop!
    Jag är också ny här :)
    Vi har inte riktigt haft ett frieri utan snarare bestämt oss för att det vore dags att gifta sig. Jag har tidigare inte varit så inställd på att vi över huvudtaget skulle gifta oss, men nästa sommar har vi varit tillsammans i 10 år och det kändes som att det var dags för ett nästa steg.
    Vi planerar att gifta oss nästa sommar men har inte hunnit komma så långt i planeringen än.. vi ska berätta för våra familjer på midsommar så efter det är det officiellt :) (men oj så roligt det är att börja fundera på hur man vill ha det!)

Som planen är nu så ska vi ha en borgerlig vigsel utomhus på den lilla ön i skärgården utanför Västervik som jag är uppväxt på, där bor bara min familj och min mormor :)
    Alla gäster ska färdas med båt ut till ön, vara med på vigseln och sedan färdas tillbaka med båt till festlokalen.
    Dock har vi inte kommit så långt i koll av båtar, festlokal och så, så vi får se om det kanske blir för dyrt så vi får tänka om. Men vi har en del kontakter som vi ska försöka utnyttja :)

• Tingeling89
    elundgren skrev 2014-06-16 15:13:38 följande:

Hej allihop!
    Jag är också ny här :)
    Vi har inte riktigt haft ett frieri utan snarare bestämt oss för att det vore dags att gifta sig. Jag har tidigare inte varit så inställd på att vi över huvudtaget skulle gifta oss, men nästa sommar har vi varit tillsammans i 10 år och det kändes som att det var dags för ett nästa steg.
    Vi planerar att gifta oss nästa sommar men har inte hunnit komma så långt i planeringen än.. vi ska berätta för våra familjer på midsommar så efter det är det officiellt :) (men oj så roligt det är att börja fundera på hur man vill ha det!)

Som planen är nu så ska vi ha en borgerlig vigsel utomhus på den lilla ön i skärgården utanför Västervik som jag är uppväxt på, där bor bara min familj och min mormor :)
    Alla gäster ska färdas med båt ut till ön, vara med på vigseln och sedan färdas tillbaka med båt till festlokalen.
    Dock har vi inte kommit så långt i koll av båtar, festlokal och så, så vi får se om det kanske blir för dyrt så vi får tänka om. Men vi har en del kontakter som vi ska försöka utnyttja :)

Välkommen! Låter som en supermysig idé om budgeten räcker.
  • filibustern

Haha. Sitter med måttstocken och mäter min förlovningsring i alla vinklar och vrår. Har mailat med en smed i norrköping om att sätta in stenar. Han är mycket tillmötesgående och ger smakråd och annat. Funderar på om 0.01ct eller 0.02ct skulle passa bäst. Vill ju inte att stenarna ska ta över så att säga. Så ja mäter ringens bredd, utrymmet där stenarna ska vara, hur mycket plats de skulle ta etc. Haha! De e så jobbigt att bo så långt ifrån ibland. Men dom är rätt så billig. Billigare än guldfynd. För 5x0.01 skulle de ta 2375. Guldfynd skulle ta några hundringar mer.

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!