Ring vid frieri?
När jag väljer att fria till min flickvän, är det av "god seder" att man plockar fram en ring ur en ask redan då eller vad säger ni?
Eller är det bara en "Hollywood" sak?
När jag väljer att fria till min flickvän, är det av "god seder" att man plockar fram en ring ur en ask redan då eller vad säger ni?
Eller är det bara en "Hollywood" sak?
Hej!
Personligen tycker inte jag att man behöver ha någon ring när man friar. Det viktigaste är ju själva frågan!!
Människor är olika. Vissa vill ha överraskning med ring i ask a la Hollywood, andra vill bestämma sig tillsammans.
Jag tyckte det var väldigt romantiskt att gå tillsammans till guldsmeden och välja ut förlovningsringar.
Och jag tycker som Gott å blandat, det är inget måste att ha med en ring vid själva frieriet.
Det där med ringen i asken är vanligt i de länder där endast kvinnan bär förlovningsring, så ska det vara en överraskningsvariant ska där egentligen vara två ringar eftersom vi här hos oss har förlovningsringar för både henne och honom. Tycker jag i alla fall.
Min fästman hade båda ringarna klara, med datum graverat och allt, när han friade. Han hade (i smyg) ritat av en ring jag brukar ha på höger ringfinger och tagit med sig skissen till guldsmeden, så storleken stämde perfekt. Det var vansinnigt romantiskt!!! Men så har han och jag i princip samma smak och ringarna var klassiska. Det är kanske inte att rekommendera om den tilltänkta har väldigt bestämda åsikter eller är genomestetisk eller så. Jag är ingendera. Jag blev jätterörd över att han ansträngt sig så!
Dett har jag också undrat om! Tar man sen av sig ringen o sätter på den när man gifter sig, eller kan man ha vigselringen på sig även om man inte gift sig än?
Jag vill verkligen tacka alla för intresset och tipsen. Det har varit många och positiva besked. Jag får se hur jag gör... Kanske återkommer nästa vecka och berättar hur
Min kille friade med ring. Jag tycker att det är jättegulligt att han har gått och valt ut en ring som han tycker skulle passa mig. Han har en hel historia bakom den. Jag tycker att det är mycket romantiskt! Då förstärks själva frieriögonblicket!
Som jag skrev tidigare, tusen tack för alla kreativa, snälla och omtänksamma idéer.
Hur gjorde jag då...?
Ja igår blev Dagen D. Hade planerat med rosor och en "inför"ring, dvs en ring för kvällen men som kan användas till vardags. Rosorna och ringen åkte jag och lämnade till en restaurang på dagen, där vi ämnat äta på kvällen som överraskning.
När vi väl är på plats hade jag bestämt att vi skulle få in ett varsitt glas bubbel och på det serveringsfatet skulle rosen och ringen ligga varpå jag friade när servitören kom.
Jag kan garantera er att det blev en succé och uppskattades av hela personalstyrkan vilka fällde några tårar.
Åh, grattis!!!! Bra jobbat! ;)
Min M2B:s frieri var en överraskning, även om han var rätt så säker på att jag skulle svara ja. Därför hade vi inte innan planerat ringar osv. Han friade med en enstensring på havets botten under ett dyk (ganska svårt att svar nej där...) Jag tyckte det var fint och det bästa av allt var att det var oväntat!
Jag tror att det är själva överraskningsmomentet som är det romantiska i det hela, sen vill nog de flesta tjejer vara med och välja de ringar som ni ska ha hela livet.
Man kan ju alltid fria med en provisorisk ring (skämtring i plast från en sån där automat eller kapsylring mm.)som en gest och sen går ni och tittar på ringar tillsammans efter det. Eller varför inte prata med guldsmeden och säg att du vill fria - det brukar vara okej att komma in och byta ring om man snabbar sig. Som Helena V påpekar finns det ju även provringar.
Lycka till med frieriet!
Lycka till!
>> Fredde74
WOW!!! Jag är imponerad! Blir nästan lite avis Tror jag skall "råka" skicka en länk till ditt frieri hem... *skratt*
Jag som själv är obotlig romatiker, kan mycket väl förstå om dig blivande brud svarade JA!
Lycka till med framtiden nu!!!!
*kram*
Oj då, mitt inlägg kom visst lite sent ser jag nu...
Men grattis Fredde74, det där gick ju alldeles utmärt! (har precis lärt mig göra gubbar av Dea)