Ring vid frieri?
När jag väljer att fria till min flickvän, är det av "god seder" att man plockar fram en ring ur en ask redan då eller vad säger ni?
Eller är det bara en "Hollywood" sak?
När jag väljer att fria till min flickvän, är det av "god seder" att man plockar fram en ring ur en ask redan då eller vad säger ni?
Eller är det bara en "Hollywood" sak?
Det är ju väldigt romantiskt att ha ringen i en ask vid frieriet, men jag ville vara med och välja min ring. Sen är det lite mysigt att gå och titta på ringar ihop och att dröma om den ett tag innan man får den.
Det råder delade meningar om detta har jag märkt. Om jag talar för min egen del så hade jag blivit besviken om jag inte fått vara med och välja ring, därför hade jag inte uppskattat att få en färdig ring vid frieriet. Vill man ge något vid frieriet kan det ju vara ett halssmycke t ex att ha som minne och sen bestämma att så snart som möjligt gå och välja ut ringar. Annars kan man köpa en "provring" för ca hundralappen hos vissa guldsmeder att ha vid förlovningen för att sen byta ut mot en riktig.
Men jag vet också att det finns tjejer som drömmer om ett riktigt "Hollywood-frieri" komplett med ring och allt, och det är ju omöjligt för en utomstående att veta om det gäller din tjej eller inte. Så där kan jag inte ge något bra svar tyvärr!
Ett tips förresten, titta på guldsmeden Anders Fors hemsida (www.vigslring.nu) där han har ett sats "provringar", en sån som guldsmederna har när man provar storlek. Den kan man köpa för att ha med vid frieriet! Supersmart!
Vi gjorde så att vi gick runt och tittade på ring tillsammans och sen fick min sambo bestämma när han ville fria....D gjorde att jag fick den ring jag ville ha och han kunde fria och "överraska" mig när han kände att modet var uppe...
Det blev verkligen fint när han på knä tog ut asken med ringen i...
Jag hade också blivit besviken om jag inte fått vara med och välja ring. Men det var min sambo medveten om så han friade utan ring och det gick precis lika bra Sen tittade vi på ringar dagen efter och fick våra ringar i efterskott.
www.vigselring.nu ska det givetvis vara! Klicka på "Frieri" med ett snurrande hjärta bredvid!
Min man hade varit och valt ut en vigselring helt utan min vetskap. Han var mycket noga med att den skulle passa ihop med förlovningsringen. Han mätte och grejjade, jämförde sina fingrar med mina och det resulterade en jättevacker vigselring i precis rätt storlek!
Jag skulle inte velat ha haft det annorlunda då jag själv aldrig skulle ha kunnat valt en ring själv och nu fick jag en ring som han ville att jag skulle ha!!!
*Lycka till*
min man friade med en ring som blev min förlovningsring. Han visste nog ungefär vad jag ville ha och letade upp en ring som han gillade. Han lånade dock en ring hos guldsmeden som sedan byttes och justerades efter mina mått. Dock blev jag mycket nöjd med valet och behåll samma modell. Förhoppningsvis känner man varandra så bra att valet inte blir så svårt.
Jag är helt klart för frieri, det är verkligen ett minne för livet! I värsta fall kan man byta ring efteråt men minnet har man kvar för alltid!!
Har köpt silver "atrapper" som kommer vara med vid frieriet, då har vi varsin enkel ring som vi kan ha innan vi tillsammans tittar på "riktiga" ringar. Om han nu svarar ja vill säga... *sväljer*
Ska det göras "riktigt" ska givetvis en ring finnas med vis frieriet, jag hade med en billigare ring som hon fick. Dagen efter gick vi o valde ut de riktiga ringarna, för jag vill at hon ska ha en ring hon garanterat va nöjd med.
Om man gemensamt väljer ringar innan så blir det ju inget överrasknings frieri ju !!
Min man hade med sig en leksaksring som han hade plockat ur en 5-kronors automat när han friade!
Han visste nog att jag själv ville vara med och välja förlovningsring...