• tropicallime

    Snålt att skippa dessert?

    Vi har ett mindre bröllop med 50 gäster i en hyrd festlokal, med förrätt och varmrätt, där vi funderar på att hoppa över desserten och ha tårtan som efterrätt istället? Vi känner själva att det blir för sött med efterätt och ha tårta direkt efter, men funderar ändå om vissa kanske tycker att det är snålt att inte bjuda på efterätt också?
    Utan efterrätt ligger kuvert priset på strax över 700kr, med brudskål, 2 glas vin, kaffe och avec samt maten. Lokal, porslin, personal etc är inräknade det här också. Med efterrätt och ytterligare ett glas vin skulle kuvertet hamna på 900kr istället. 

    Vi har inte en jättestor budget till maten (50 000) men vill ändå ha sittande middag, så att välja buffe är inte ett alternativ. Så klart att det går att ha efterätt och ändå få några slantar över i matbudgeten, men känner att vi ändå vill ha ett par tusen till godo om det skulle bli några oförutsädda utgifter som tillkommer vilket det lätt gör som vi märkt..

    Vad tycker ni? Om ni hade varit gäster, hade ni tyckt att det varit snålt att inte ha efterrätt?

  • Svar på tråden Snålt att skippa dessert?
  • tropicallime

    Och kan informera om att de inte blir någon torr macka som förrätt eller bakad potatis till varmrätt,

    Förrätten blir antagligen en toast skagen eller en ceasarsallad i filodegskorg med kyckling, vi har inte beslutat helt ännu. Varmrätten blir helstekt gödkalvsentrecote med portvinssky och potatiskaka. :) 

  • Pillan

    Vi ska ha tårtan som efterrätt. Det handlar egentligen inte om att vi inte ville lägga ut pengarna men vi tyckte att det blev för mycket med både efterrätt och tårta. Vi kommer ha mingelmat, buffé, bensträckare, tårta, dans, nattmat.

  • Kalaspinglan

    Vi tvekade mellan att ha förrätt, huvudrätt, dessert och tårta OCH att förrätt, huvudrätt, tårta. Vår restaurang rekommenderade att skippa desserten, det blir lätt FÖR mycket mat en varm sommarkväll om man har både tårta och dessert. Så vi körde på enbart tårta och ingen verkade missnöjd Dessutom hade vi en väl tilltagen tårta, så de som var väldigt sötsugna kunde ta fler bitar än 1. Vi höll paus efter huvudrätten för rökning, toabesök osv. Sen samlades alla gäster för tårta och kaffe. Efter middagen ställde personalen fram chokladpraliner som gottegrisarna kunde försesig av. Min svärmor tyckte att det var "förskräckligt" att vi serverade fisk som huvudrätt: "folk förväntar ju sig kött.." Då sa jag faktiskt att den som inte klarar en middag utan kött borde tänka över sina kostvanor. Sen sa svärmor inget mer om den saken Jag tycker ni ska göra som ni vill, jag är liten i maten och tycker det blir för mycket med både dessert och tårta. De flesta bröllop jag varit på har dessutom varit dessertfria, så jag tror absolut INTE att folk tycker det är snålt.

  • Chicita
    tropicallime skrev 2013-07-04 21:23:44 följande:
    Och kan informera om att de inte blir någon torr macka som förrätt eller bakad potatis till varmrätt,

    Förrätten blir antagligen en toast skagen eller en ceasarsallad i filodegskorg med kyckling, vi har inte beslutat helt ännu. Varmrätten blir helstekt gödkalvsentrecote med portvinssky och potatiskaka. :) 
    Nej det är det väl ingen som tror heller...
    Jag gjorde ett överdrivet exempel och talade om att det var överdrivet också. 
  • Kalaspinglan

    Mäh, varför blev det en sur, blå gubbe vid mitt inlägg? Skriver från mobilen och den beter sig lite märkligt ibland, t.ex avsaknad av radbyten.

  • Helenis

    Jag tycker absolut inte det är snålt att skippa desserten. Som någon sa, de blir ju bjudna. Men framför allt så blir det för mycket med både dessert och tårta. De som har båda delarna brukar ofta få väldigt mycket tårta över.

    Vi kommer köra snittar, buffé och tårta. Sedan blir det ett godisbord man kan ta av när man känner för det och sedan vickning i form av kex, hemmagjort knäckebröd och ostar. Känns inte som vi kommer göra annat än äta så desserten kommer nog knappast vara saknad.. Jag skall dessutom göra små strutar med egengjorda chokladpraliner vi varje gästs plats så om de blir sugna kan de ju ta av dem.

    Approp snålt så kan jag säga att jag var på ett bröllop en gång där de hade festen i sin jättetrånga lägenhet och bjöd på smörgåstårta och köpkakor från Willys... det tyckte jag var lite snålt.. jag hade förväntat mig värsta middagen och det hade nog de flesta andra gästerna också vad det verkade. Fick höra sedan att de tydligen tagit lån till bröllopet, men alla de pengarna hade de lagt på sprit som stod på soffbordet som man fick ta av.. lite felprioriterat enligt mitt tycke.. dessutom fanns det en festlokal i området som gick att hyra för några hundralappar..
    Vill understryka att detta var min dåvarandes vänner.. haha.. ja alla är ju olika..

  • Carina10

    Tycker inte att det är snålt.
    Vi var inne på att göra samma sak för att det inte skulle bli sött på sött men sen ändrades vårt upplägg helt då vi bokade ett billigare alternativ o festen kommer att vara längre. Så nu blir det båda delar men också mingel mellan efterrätt o tårta, lekar o lite sånt Glad

  • niriel

    Vi funderade på om det skulle verka snålt och valde att kompromissa och ha några praliner till kaffet istället och tårta lite senare (hade förrätt och varmrätt).

    Jag kan ju säga såhär: tårtan var beräknad exakt till antalet gäster. Vi hade hälften kvar när festen var slut. Jag vågar knappt tänka på hur mycket som hade varit kvar om vi hade haft trerätters och sedan tårta... Så det är inte konstigt, jag tror att de flesta gör på det sättet nu, inte snålt (herregud man bjuder ju på resten av middagen!) och folk kommer troligen att vara helt proppmätta ändå. 

  • FruForsmark

    Ja varför inte? Ibland kan desert kännas överflödigt, speciellt om man har tårta och kaffe. Vickning är också något som jag tycker många bör välja bort om man serverar mycket mat innan.

  • tropicallime
    Chicita skrev 2013-07-04 22:03:09 följande:
    Nej det är det väl ingen som tror heller...
    Jag gjorde ett överdrivet exempel och talade om att det var överdrivet också. 
    Det var inget illa menat! Formulerade mig lite tokigt kanske, skrev mest vad vi hade för mat för att det kanske är lättare att förhålla sig till om de blir mastigt med dessert + tårta efter maten. alternativt bara tårta.

    Vi beslutade igår att bara köra på tårta, dels för att vi har bara lokalen till strax efter midnatt och vigseln börjar 15.30, det är ungefär 30 minuter promenad mellan kyrka och festlokal om man promenerar långsamt, 5 minuter med bil. Vi funderar på att hyra en buss som tar alla gäster från kyrkan till festlokalen för att de ska komma ungefär samtidigt. Annars räknar vi med att alla gästerna anländer mellan 16.45-17.15 ungefär, så sitter vi till bords runt 18, så blir det ändå rätt sent. 
  • kramen

    Vi hade trerättersmiddag med förrätt, huvudrätt samt dessert (vaniljglass med varma hjortron) sedan hade vi mingel och brudvals och därefter sevrerade vi Bröllopstårta, inget konstigt alls utan mycket upskattat av alla :)

  • stormhelen

    Hoppar in här i tråden (har inte en susning om vad ni andra har svarat).


    Jag tycker absolut inte att det är snålt att inte ha en efterrätt utöver tårtan. Tårtan tyker iaf jag räknas som en efterrätt.


    Vi hade järna haft så. Men den lokalen som vi ska ha middagen och festen på så måste man ha en tre rätters meny (fförrätt, varmrätt och efterätt).


    Men vi ville verkligen ha en bröllopstårta, så våra gäster får både efterrätt och tårta. =P


    Men tårtan serveras lite senare efter det att dansen dragigt igång. Förhoppningsvis så får de plats med lite tårta i sina magar efter att ha dansat lite. =P

Svar på tråden Snålt att skippa dessert?