• tropicallime

Snålt att skippa dessert?

Vi har ett mindre bröllop med 50 gäster i en hyrd festlokal, med förrätt och varmrätt, där vi funderar på att hoppa över desserten och ha tårtan som efterrätt istället? Vi känner själva att det blir för sött med efterätt och ha tårta direkt efter, men funderar ändå om vissa kanske tycker att det är snålt att inte bjuda på efterätt också?
    Utan efterrätt ligger kuvert priset på strax över 700kr, med brudskål, 2 glas vin, kaffe och avec samt maten. Lokal, porslin, personal etc är inräknade det här också. Med efterrätt och ytterligare ett glas vin skulle kuvertet hamna på 900kr istället. 

Vi har inte en jättestor budget till maten (50 000) men vill ändå ha sittande middag, så att välja buffe är inte ett alternativ. Så klart att det går att ha efterätt och ändå få några slantar över i matbudgeten, men känner att vi ändå vill ha ett par tusen till godo om det skulle bli några oförutsädda utgifter som tillkommer vilket det lätt gör som vi märkt..

Vad tycker ni? Om ni hade varit gäster, hade ni tyckt att det varit snålt att inte ha efterrätt?

• Svar på tråden Snålt att skippa dessert?
  • tropicallime

Tårtan är tänkt att serveras direkt efter middagen isf, eventuellt att man har en kort paus för typ rökning etc innan men ingen dans eller så. Dvs. precis som vi hade tänkt göra med efterrätten ändå, fast byta ut den mot tårtan istället. Vi har nämligen bara lokalen till 01, vilket känns lagom ändå, men vi vill inte ha en för utdragen middag utan gärna hinna dansa och prata med alla ändå.

• kj79

Serverade på en bekants bröllop nyligen och då var det kaffe efter maten med lite olika godisar. Det var en paus på kanske en halvtimma så folk minglade och så tror jag det var lite fotografering och så..Sedan var det kaffe med tårta det sista liksom. Det tyckte jag var en väldigt bra ordning istället för att ha efterrätt. Vi kommer nog köra samma då jag vill att det ska finnas chans för gästerna att mingla osv. och tycker att det är bra med kaffe på maten med något litet. Vi kommer nog ha macarons och/eller någon liten kaka. Sedan kaffe med tårta. Men då har vi ingen förrätt.

• tropicallime

Tack för alla svar! Fortsätt gärna kommentera vad ni tycker, alltid kul att höra många olika versioner! Skriver från mobilen så därför försvinner styckena..

• SandraM

Tycker inte det är snålt. Vi hade lika dessutom. Vi kände som er, efter att ha suttit ner under en middag (med korta pauser iofs) så är man ganska mätt. När jag själv har varit på bröllop har jag efter en trerätters varit så mätt att jag inte orkat någon tårta. Däremot hade vi vickning framåt natten och då är man ju lite sugen igen kanske :)

• Chicita

Jag skulle nog kunna sammanfatta vad alla säger med:
    Nej det är inte snålt.
    Om man bjuder på något så får ju folk det man bjuder på... 
    Det är inte snålt att "bara" bjuda på varmrätt och en kula glass med jordgubbar när man bjuder på middag hemma istälet för 3-rätters + fika med 7 sorters kakor och tårta.
    Man bjuder på det man kan, och det är ju generöst att man blev bjuden 

Sen skulle jag kanske fundera lite ifall ni skulle haft någon torr macka som förrätt och så typ bakad potatis med röra till varmrätt + tårta och kaffe sen (överdriver)...
    Men så länge som jag inte betalar för maten själv så kan jag inte anklaga någon för att vara snål  Flört

• Mimmi78

Tycker absolut inte att det är snålt eller konstigt. Vår cateringsfirma sa att det är vanligt nuförtiden, att man hoppar över efterrätten och har endast tårta. Håller däremot inte med om att det är konstigt att ha både och, det är väl egentligen det traditionella!?

Vi ska ha både dessert och tårta, men jag tycker egentligen att det är för mycket. Jag kan bara inte välja! För mig är middagen viktigt, jag tycker om att sitta ner, äta trerätters och dricka gott vin!
    Men vill ändå inte hoppa över skära upp tårta med brudgummen - att provsmaka tårtor och välja cake topper är ju heller inte fel!

Vi hoppar över vickning, dels för att vi har ganska sen middag + tårta. Eventuellt ställer vi fram gott bröd och ost, men det blir ingen kokt korv - urk!

Skippa efterrätten om ni vill - ingen kommer att tycka att det är snålt!

• passionsblomman

Jag tycker det är perfekt att få kaffe och tårta som avslutning på en middag-jag behöver inte först efterrätt och sedan tårta också. Jag vill gärna ha "kaffe på maten" och ofta är det är efterrätt+tårta, så får man inget kaffe till desserten, utan dessertvin. Då är jag galet kaffesugen ända till tårtan, fast då är det egentligen alldeles för sent både för kaffe och tårta. Så jag tycker det är hur vettigt som helst att ha tårta som efterrätt, istället för båda delar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Koyal

Det är inte konstigt alls. Det är ju 2 rätters . Vi kommer ha 3 rätters men byter bort efterrätten mot ostbricka. På det sättet slipper vi sött på sött.

• tropicallime

Tack så jättemycket för alla svar! 

Känns mycket bättre nu, vi har båda helt säkra på det här upplägget från början, då vi har fått det rådet från både cateringfirman/festlokalen och vår toastmadame som varit med i bakgrunden på ett flertal bröllop.. Sedan tyckte min mor det verkade lite snålt och sa att folk förväntar sig en trerättersmeny och då vart vi osäkra..

Men vi kör nog på det tänkta en 2-rätters med tårta som efterrätt! Glad

Svar på tråden Snålt att skippa dessert?