• Diddi

Hur vet jag att klännen passar min kroppstyp???

Har hittat klänningen som jag vill ha men vet inte om den funkar med min kroppstyp. Problemområdet är magen som jag är rädd inte kommer passa i denna typ av klänning men jag är verkligen usel på detta med kläder, Hjälp tas tacksamt emot. jag är 163cm lång och väger ca 59 kg.Lägger upp bild på mig och klänningen     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-04 12:35
    Lyckas inte lägga upp några bilder men de finns i mitt galleri under bröllop.
    Kan tyvärr inte prova klänningen innan

• Svar på tråden Hur vet jag att klännen passar min kroppstyp???
  • Marione

Det låter som om du har en päronformad kropp. Dvs rätt liten upptill, relativt smal om midjan (ingen getingmidja) och sedan större rumpa och lår. Det enklaste är att googla "klänning till päronformad kropp". Tänk sedan på att inte köpa allt som står rakt av, se till att välja en klänning som du är bekväm med att bära (jag kommer tex inte att ha urringat eller baraxlat eftersom jag inte är bekväm i det). Mitt bästa tips är dock att sno med en relativt ärlig och klädintresserad kompis och åka till stan och prova. Som sagt du kan ju prova andra klänningar än brudklänningar för att se vad du tycker om och trivs i när det kommer till urringning, modell och längd på klänningen.

• Sara 120707

Kom in i ditt galleri nu! Jag tycker du ser ut att ha en fin kroppstyp och vara på rätt spår vad det gäller klänningmodell. Däremot tror jag en fara med just klänningen du visade kan vara att midjan är "för lång". Du har det lite som jag att minsta lilla, låt  oss kalla det extra fluff , lägger sig högt upp på höfterna, vilket leder till en kort midja och lite fyrkantiga höfter. Då sitter ofta sådana där klänningar med lång midja lite dåligt om det inte är en mkt rejäl korsett i dem, då blir de istället ganska obekväma.Satsa på liknande modell om det är det du gillar men med en kortare men fortfarande markerad midja.Iof från landy, men här är ett exempel på en med en kortare midja men  ungefär samma modell.www.landybridal.co/a-line-sweetheart-tea-length-ivory-wedding-dress-h1eb0028.html        

• Sara 120707

Inte den snyggaste bilden, men visar ungefär vad jag menar med längre/kortare midja.Vi är helt enkelt byggda lite olika med olika proportioner Jag kan tex "fejka" till mig en lång midja med en rejäl korsett med metallskenor, men det är ju inget man går runt med varje dag även om det kan vara skoj någon gång ibland.  

• 1337Lise

Den där klänningen har jag också. Beställde den för ett halår sedan till mitt bröllop, dock såg dne inte ut som på bilden - den är mycket puffigare. Jag är lång och smal och känner mig sjukt nog tjock i den (trots att jag brukar känna mig för smal i kläder). Men det är för att den är så himla puffig över brösten. Lämnade in den till en sömmerska som sydde in den lite men kände mig fortfarande puffig i den. Då tog jag bort rosetten som sitter på magen och bryter av hela elegansen i klänningen - perfekt! Nu känner jag mig vacker i den =)

• 1337Lise

PS: Jag har för mig att man inte väljer någon längd på klänningen, och om du då är 163 lär den gå till golvet. Den är lång även på mig som är 182

• daniiel
    1337Lise skrev 2013-07-04 21:18:38 följande:
    PS: Jag har för mig att man inte väljer någon längd på klänningen, och om du då är 163 lär den gå till golvet. Den är lång även på mig som är 182
    Det beror nog på vart man beställer klänningen :)
  • 1337Lise
    daniiel skrev 2013-07-04 23:23:25 följande:
    NU kom jag äntligen in på Landy och kunde se klänningen och jag håller med. Den har en högre midja och utan rosetten där i midjan, så skulle nog den passa bättre :)
    Åh, det var inte den klänningen som jag menade - utan trådstartarens tänkta klänning från JenJen =) den länkade klänningen var dock jättesöt och jag håller med om att den kanske skulle passa trådstartaren bättre just för att klänningen från JenJen har en lång midja - som sagt är jag 182 och den passade mig precis i formen, och så har jag en lång överkropp
  • daniiel
    1337Lise skrev 2013-07-05 12:53:55 följande:
    Åh, det var inte den klänningen som jag menade - utan trådstartarens tänkta klänning från JenJen =) den länkade klänningen var dock jättesöt och jag håller med om att den kanske skulle passa trådstartaren bättre just för att klänningen från JenJen har en lång midja - som sagt är jag 182 och den passade mig precis i formen, och så har jag en lång överkropp
    Jag förstod att det var den du menade, men beroende på vart man beställer klänningen, så kan man nog påverka längden även på den klänningen :)
  • Diddi

Tack alla för era svar Det var skönt att få lite feedback på vad jag ska tänka på när jag letar klänning. Känner på mig att det här kan ta ett tag  

• Sara 120707

Diddi skrev 2013-07-08 17:06:12 följande:Tack alla för era svar Det var skönt att få lite feedback på vad jag ska tänka på när jag letar klänning. Känner på mig att det här kan ta ett tag  Tänk på att det viktigaste är ofta att prova, prova,prova. Det behöver absolut inte vara brudklänningar(även om det naturligtvis ger en bättre idé med brud eller fest) utan bara olika modeller. Hoppa in på mq el hm etc o bara fokusera på att kika på modellerna. A-linje, 50-tal, fodral etc så får man ganska snabbt en idé vad som klär ens kropp och framförallt vad man känner sig bekväm i.

Svar på tråden Hur vet jag att klännen passar min kroppstyp???