• Lakinna

Hittar inte din fina klänning

Hej,

Jag börjar känna mig väldigt osäker på min klänning, eller jag var väl aldrig helt 100 och nu har jag fått tillbaka den från sömmerskan men är fortfarande inte säker. Så jag tänkte beställa en till, men nu brinner det i knutarna! Jag har sett en fantastisk fin klänning här men kan inte hitta den nu. Den är sådär korsande tyg (tunt tyll?) på överdelen och går ut i drop waist (tror jag) med tyll i olika lager (som många små volanger). Sweet heart ringning och bandlös. Förstå om det är svårt att förstå vad jag menar men känner du igen dig eller någon annan i denna beskrivning skulle jag bli jätteglad för en bild. Har sett både originalbild och kinakopia här på BT.

Tack tack tack tack!

• Svar på tråden Hittar inte din fina klänning
  • daniiel

Jag tror inte du kommer lyckas få en mjuk övergång med den där kombinationen. Inte när man ska klippa och klistra sådär. Det är svårt även om det redan är en klänning. Här hittade jag en klänning som jag tror är ganska nära vad du vill ha, www.theluckybridal.com/sweetheart-ball-gown-wedding-dress-lace-skirt-97.html och du ser övergången från överdelen till kjolen där. Det kommer bli en söm där.

• Lakinna

Ja rätt likt, men inte riktigt ändå... för "stel" överdel (kan inte förklara bättre, vet att det ju låter som att det är det jag är ute efter) :)

Funderar på om jag ska ta min översta ritning ändå och kankse skippa att det ska vara helt spetstyg för att inte förvilla dem. Tror du det är det som gör att det blir "för mycket text"? Känns som att det är större chans att de lyckas om man utgår från en klännig i "deras eget" sortiment...

• daniiel
    Lakinna skrev 2013-06-24 14:18:09 följande:

Går inte så bra, oroar mig för hur de ska kombinera de två (i den ursprungliga klänningen så är det en mjuk övergång...)
    Om jag var du, så hade jag valt matt organza till överdelen, inte tyll. Men du får såklart göra som du vill :)

Men tex
    "I want the top in matte organza/bridal tulle"
    "I want lace up in the back. No zipper. No buttons"
    "No sequins. No beads.
    "I want a A-line, drop waist, silhoulette".
    "I want a whole lace fabric on the skirt. No lace applications."
    "I want a chapel length train." (eller hur långt du nu vill ha det)

Skicka gärna med separata bilder på överdelen (klipp bort kjolen på dom bilderna) både framifrån och bakifrån. Så dom ser vecken på överdelen.
  • daniiel
    Lakinna skrev 2013-06-24 14:32:24 följande:

Ja rätt likt, men inte riktigt ändå... för "stel" överdel (kan inte förklara bättre, vet att det ju låter som att det är det jag är ute efter) :)

Funderar på om jag ska ta min översta ritning ändå och kankse skippa att det ska vara helt spetstyg för att inte förvilla dem. Tror du det är det som gör att det blir "för mycket text"? Känns som att det är större chans att de lyckas om man utgår från en klännig i "deras eget" sortiment...

Nej, jag tänkte mer kombinationen på en överdel likt det du vill ha med en kjol som är likt det du vill, på samma bild, utan att klippa och klistra. Inte att det är exakt vad du är ute efter. Jag tänkte mer så du får se hur övergången mellan överdelen och kjolen förmodligen kommer se ut på ditt färdiga resultat.

Jag la ju till ännu mer text i mitt senaste inlägg ;) Du behöver inte sätta ihop bilderna ens skulle jag tro. Du kan nog skicka in separat på kjoldel och överdel också.

Om du struntar i överdelen helt, hur ser den perfekta kjolen ut då? Har du någon bild på den kjoldel du allra helst skulle vilja ha?
  • Lakinna

Tack så mycket!

Jag är inte så kunnig, vad är matt organza? Jag har ju fått hem klänningen en gång innan, är det tyll i den överdelen?

• daniiel

Aha, med exakt samma överdel, alltså överdelen från Mori Lee klänningen?

Matt organza är ett lite tätare tyg än tyll, alltså inte med såna små hål i, men det är tunt och transparent. Jag hade/har det på överdelen av min klänning. Det såg/ser alldeles sådär krämigt, mjukt och lyxigt ut. Tycker jag. Jag tycker personligen att tyll passar bättre på en nederdel än en överdel. Är ju dock lite av en smaksak.

Lite svårt att se kanske, men vecken här på min överdel är alltså i matt organza.

Blank organza kan lätt se väldigt billigt och plastigt ut, så det ska man undvika, tycker jag.
  • niriel

Ett litet tips bara: om det är en kinaklänning som ska beställas kan det vara idé att skriva "sequins" (paljetter) istället för "sequence" (avsnitt), om det är det du menar. I all välmening, så att det inte blir något mupp med klänningen! Lycka till!

• Lakinna

niriel skrev 2013-06-24 15:23:24 följande:
    Ett litet tips bara: om det är en kinaklänning som ska beställas kan det vara idé att skriva "sequins" (paljetter) istället för "sequence" (avsnitt), om det är det du menar. I all välmening, så att det inte blir något mupp med klänningen! Lycka till!

Tack för tipset!! och tack Daniiel för din hjälp. Nu kör jag!

Så här blev den slutgiltiga bilden som jag skickat till Dino och de har svarat att det inte är några problem. Svårt att veta dock om de har fattat, men jag hoppas hoppas det!! Åhhh lika spännande denna gång som förra!

• Lakinna

och bilden.... kan jag vara tydligare utan att förvirra?? vill undvika att skriva allt för mycket
  • Lakinna

(jag har alltså inte skickat än så har någon något sista ord of advice så är det välkommet!) :)

• daniiel

Jag tror du kan plocka bort den tredje bilden, på klänningen du inte vill ha. Såna extrabilder har ställt till det förut för brudar, så slutresultatet har inte alls blivit som dom tänkt sig. I övrigt tror jag att det blir jättebra :) Det ska bli spännande att se när du får hem den :)

• Vichy

Klänningen på "kjolbilden" var jättefin tycker jag! Vart kommer den ifrån?

• Lakinna
    daniiel skrev 2013-06-26 10:14:35 följande:
    Jag tror du kan plocka bort den tredje bilden, på klänningen du inte vill ha. Såna extrabilder har ställt till det förut för brudar, så slutresultatet har inte alls blivit som dom tänkt sig. I övrigt tror jag att det blir jättebra :) Det ska bli spännande att se när du får hem den :)

Ok då gör jag det!

Ska mäta mig nu (vad ska an annars göra på jobbet liksom) :) så skickar jag in sen!! iiiihhhh!

Håll tummarna!

• Lakinna

Daniiel: jag hoppas du läser denna tråden fortfarande. Vill bara tacka dig, den nya klänningen kom idag och jag grät när jag tog den på mig, den är helt perfekt och nu känner jag mig 100! Nu känns det rätt och det som saknades innan är nu på plats! Eftersom det inte är så långt tills jag gifter mig så lovar jag att visa klänningen efter bröllopet! TACK!

• CoG
    Lakinna skrev 2013-07-12 17:10:37 följande:
    Daniiel: jag hoppas du läser denna tråden fortfarande. Vill bara tacka dig, den nya klänningen kom idag och jag grät när jag tog den på mig, den är helt perfekt och nu känner jag mig 100! Nu känns det rätt och det som saknades innan är nu på plats! Eftersom det inte är så långt tills jag gifter mig så lovar jag att visa klänningen efter bröllopet! TACK!
    Nu har jag bara ramlat in i den här tråden av nyfikenhet och det var så kul att se att allt gått bra :)
  • Lakinna

CoG: tack! Och ja jag är så himla glad att jag chansade och beställde en ny. Har ett helt nytt lugn inför bröllopet nu (som att inget kan gå fel). Hade ingen aning om att klänningen betydde så mycket för mig förrän jag fick hem denna

• daniiel
    Lakinna skrev 2013-07-12 17:10:37 följande:
    Men oj, så roligt att läsa! Underbart! Väntar med spänning på att få se bilder sedan :D
Svar på tråden Hittar inte din fina klänning