• Äldre 4 Jun 20:32
    6107 visningar
    15 svar
    15
    6107

    Hur välja florist?

    Hur ska man veta vilken florist man ska anlita? Jag  menar, är inte priserna desamma i alla blomsterbutiker?

  • Svar på tråden Hur välja florist?
  • Äldre 4 Jun 22:15
    #1

    Nej priserna är inte de samma.
    Dels beror det på vart i landet du bor (hur mycket konkurrens det är, precis som med allt annat).
    Och sen beror det lite också på hur stor butik det är. Vissa större butiker / kedjor kan hålla lägre priser. Men å andra sidan kanske dom inte lägger lika mycket tid och energi på varje kund / bukett.

    Gå runt och prata med olika florister. Ta med block och penna och ta ett blad / butik. Skriv ner vilken florist du pratat med i vilken butik (det kan skilja lite mellan person också, så om du fått ett pris av en florist i en butik så är det bra att veta vem som lovade det).
    Berätta vad du är intresserad av (lite grovt sådär,  ju mer du ska detaljstyra utseende och blommor - destå dyrare blir det) och be om ett kostnadsförslag.
    Anteckna vilken känsla du fick också. Om du kände dig trygg eller om det inte kändes bra...

    Vill du komma undan billigt och inte är så jättenoga, bara det blir en fin bukett så skulle jag rekommendera att du går till ett par florister och känner efter vilket intryck dom gör på dig (om du tycker att dom verkar kunniga och bra) och sen väljer du en som du går till och säger "jag vill ha en bukett i dom här färgerna ungefär, jag vill ha den här känslan på buketten och jag kommer ha den här klänningen och den här frisyren. Kan du göra en fin bukett för max X-kronor" 

  • Äldre 4 Jun 22:38
    #2

    Jag kan berätta hur vi gjorde: 

    Jag hade hittat lite inspirationsbilder på buketter som jag skrivit ut + en bild på den klänning jag beställt. Sen gick vi runt till några, jag tror det blev fyra, florister. Vi visade bilderna och berättade lite om stilen på bröllopet. Frågade vad det skulle kosta med brud- och tärnbukett och två coursage.

    Priserna varierade på ca 500 kr, så det var inga jättesummor, utan vi valde på känslan. Två stycken kändes bättre än de andra två, så då tog vi en av dem, faktiskt den som gett oss billigast pris.

    Tjejen vi pratade med där kändes engagerad, kom med lite egna idéer och visade några blommor osv. Jag hade alltså inget helt bestämt när vi gick runt, utan jag gav floristen ganska fria händer (utifrån det vi pratat om kring färger, stil på buketten m.m.) Det känns jättespännande att få se vad hon/de hittar på för fint! Glad

  • Äldre 4 Jun 22:45
    #3

    Hej :) precis som chicita säger så varierar priserna enormt mellan butikerna . Priserna skiljer sig främst beroende på vart i landet butiken ligger , är då främst fraktkostnader som avgör men även saker som lokalkostnader kan avgöra. Priserna sätts alltså individuellt hos butikerna beroende på Hur mkt utgifter man har . Sen skiljer såklart priserna beroende på vilken kvalité på blommor butiken säljer :) De Jag skulle föreslå är att du antingen ringer in eller besöker butiken och bokar en konsultation. Allt som oftast är detta kostnadsfritt. Oftast så har man väldigt mycket att göra i butiken och de kan stundtals vara stressigt , om de då kommer in en kund som Vill prata brudbuketter så kan man inte alltid ge den tiden och energin som man önskar eftersom de är mkt annat just då . Jag har varit med om de många gånger att de kommer brudar mitt i stressen , självklart ger Jag henne tid men Jag kan inte riktigt fokusera så mkt på bara henne så mkt som Jag önskar. Så vi i våran butik föredrar alltid att man bokar ett möte . Då har Jag tid att stå med just dig ostört och behöver inte fokusera på annat , hinner även förbereda inspirations bilder . så de är mitt tips :) Då får du en bättre bild av personen som kommer göra din bukett , om man bara kommer in så kan de hända att du får prata med en extrajobbare som kanske inte är lika van vid den sortens buketter :)

  • Äldre 4 Jun 22:47
    #4

    Nä. Vi har något som heter fri prissättning i det här landet-om alla blomsterafärer hade samma priser, skulle man vrkligen kunna börja fundera på kartellbildning och så vidare 8vilket är olagligt) Det är precis samma sak som att en frisör eller någon som har en klädaffär tar betalt vad den vill/anser sig behöva för attd riva runt sin verksamhet.
    Däremot finns det inom branschen gemensam förmedlingstjänst av blommor (blommorgram) och då kostar ju buketterna och de olika servicemomenten samma.
    Jag tro du får svårt att få olika florister atts tå och svara dig på vad ditten och daten skulle kosta i alltför sto r utsträckning. Många kommer att vilja boka in en konsulation för att prata helheten.
    Prisnivån i en butik märker du ju däremot lätt genom at helt enkelt kolal vad blommorna verkar kosta jämfört med konkurrenterna. är det "finbutiken" eller torghandlarn du är hos, det märker du rätt snart.

    Du ska välja din florist utifrån hur du blir bemött, ifall du känner att ni kommunicerar bra OCH du ska försöka känna in ifall det verkar vara en butik där man vet vad man håller på med-dvs finns där kunnig och kompetent personal? Jag lovar dig dessutom att det helt klart är värt att betala några hundralappar mer för att få tjänsten utförd av seriösa människor som förhoppningsvis också får vit lön och har utblidning, och som handlar med förstklassiga varor, än att det nödvändigtvis ska vara så billigt som möjligt.

    Butiken i sig bör ge en känsla och fingervisning åt vilket håll det lutar. Gå runt i de butiker du har att välja på och känn efter lite-där du känner dig välkommen och får ett gott intryck, är det stor chans att det blir bäst i slutänden.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 4 Jun 23:04
    #5

    Jag kan ju berätta hur det var när jag skulle följa med en kompis som skulle gifta sig.
    Hon var sugen på att titta på buketter redan ett år i förväg (lite väl tidigt ja, men du vet ju hur ivrig man kan vara Flört ) 

    Vi började på ett ställe som brukar få väldigt bra recenssioner.
    Där blev vi utskällda... Skrikandes 
    Hon skulle inte tro att hon kunde komma ett år i förväg och tro att dom skulle ha tid med henne inte. Och hon fick inte ens titta på inspirationsbilder i en pärm som stod på bänken.
    Hon var väldigt nedslagen och ledsen kan man ju säga.
    Men jag övertalade henne att åka upp till en liten blomsteraffär i en liten "förort" till vår lilla stad (det är alltså egentligen bara en stadsdel som ligger lite avsides, men dom som bor där anser att dom är en "egen stad" så därför brukar vi kalla den för "förorten")...
    Där blev vi väldigt bra bemötta.
    Hon fick berätta lite om hur hon tänkt sig och floristen satte ihop några blommor, bara i handen för att visa kombinationer med blommor och blad och hur det såg ut om man hade dom tätare ihop eller om man valde en lite luftigare stil. Hon kunde ju givetvis inte ge något fast pris då blommor har dagspriser. Men hon kunde lova att den inte skulle överskrida budgeten.
    Det ingick 2 konsultationer och bland annat så kunde den blivande bruden åka dit med en bild på sin klänning bara ett par veckor innan, för att floristen skulle få lite bättre känsla för hur hon skulle anpassa buketten.

    När jag gifte mig många år senare så var det här ett givet val.
    Jag sa att jag ville ha en bukett som jag bär över armen, jag ville absolut ha kallor och gärna trollhassel men annars fick hon blanda och dona fritt. Den skulle vara vit dock.
    Och det blev helt perfekt. Även om jag la till ett blomsterarrangemang så blev det billigare än det prisförslag jag hade fått... Glad 

  • Pyssli­gheter
    Äldre 5 Jun 11:56
    #6
    Där blev vi utskällda... Skrikandes 
    Hon skulle inte tro att hon kunde komma ett år i förväg och tro att dom skulle ha tid med henne inte. Och hon fick inte ens titta på inspirationsbilder i en pärm som stod på bänken.
    Hon var väldigt nedslagen och ledsen kan man ju säga.

    Men jag övertalade henne att åka upp till en liten blomsteraffär i en liten "förort" till vår lilla stad (det är alltså egentligen bara en stadsdel som ligger lite avsides, men dom som bor där anser att dom är en "egen stad" så därför brukar vi kalla den för "förorten")...
    Där blev vi väldigt bra bemötta.
    Hon fick berätta lite om hur hon tänkt sig och floristen satte ihop några blommor, bara i handen för att visa kombinationer med blommor och blad och hur det såg ut om man hade dom tätare ihop eller om man valde en lite luftigare stil. Hon kunde ju givetvis inte ge något fast pris då blommor har dagspriser. Men hon kunde lova att den inte skulle överskrida budgeten.
    Det ingick 2 konsultationer och bland annat så kunde den blivande bruden åka dit med en bild på sin klänning bara ett par veckor innan, för att floristen skulle få lite bättre känsla för hur hon skulle anpassa buketten.
    Nu måste jag gå lite off topic här men oj vad jag blir jag nyfiken på vilka butikerna är eftersom jag gissar att det är Borlänge det handlar om (som jag själv kommer ifrån). Förorten, hm... Kvarnsveden? Forssa? Säter? Jag har hur som helst beställt buketten på Marias blommor i Kvarnsveden. Gick direkt dit då jag gillar dem och fick ett jättebra bemötande. Jag hade med lite bilder och det kändes som att floristen förstod mig bra. Dock glömde jag helt fråga om priset, så det kan ju bli spännande.
  • Äldre 5 Jun 14:02
    #7

    Jag gick till en florist jag anlitat tidigare och som jag är nöjd med. Dessutom har hon rätt bra öppetider så OM det skulle köra ihop sig på bröllopsdagen behöver vi (troligtvis) inte stressa för att hinna till floristen i tid.

    Jag gjorde som Chicita skrev här ovanför: berättade min budget samt storlek och vilken färg jag vill ha och sedan gav jag floristen fria händer. Det skulle inte vara några problem enligt henne. Tror att jag kommer att få en jättefin bukett. {#emotions_dlg.flower}


  • Äldre 5 Jun 16:24
    #8

    Jag brukar berätta vad önskemålen är gällande blommor.

    Är det till lokal dekoration beror det om du bara vill ha enkla buketter eller bollar som kräver mer arbetstid.

    Hur många bord ska dekoreras? Honörsbordet?

  • Äldre 5 Jun 18:02
    #9

    Jag har inte varit i kontakt med några butiker, utan jag hittade en på nätet som heter Henrik Dalin, han var med och utformade blommorna på borden på kronprinsessans bröllop. Han är otroligt lätt att ha att göra med, vi har dock enbart haft mailkontakt, men kommer att försöka ses inom kort. Jag har skickat bilder på den bukett jag vill ha och han har kommit med pris och förslag. Han finns i Stockholm. 

  • Äldre 5 Jun 20:22
    #10
    Pyssligheter skrev 2013-06-05 11:56:03 följande:
    Nu måste jag gå lite off topic här men oj vad jag blir jag nyfiken på vilka butikerna är eftersom jag gissar att det är Borlänge det handlar om (som jag själv kommer ifrån). Förorten, hm... Kvarnsveden? Forssa? Säter? Jag har hur som helst beställt buketten på Marias blommor i Kvarnsveden. Gick direkt dit då jag gillar dem och fick ett jättebra bemötande. Jag hade med lite bilder och det kändes som att floristen förstod mig bra. Dock glömde jag helt fråga om priset, så det kan ju bli spännande.
    Marias blommor i Kvarnsveden är den jättebra butiken ja Skrattande (eller nu heter den ju Nya Marias blommor)
    Den andra låg i Forsa Centrum. Samma hus som Östbergs Möbler. Men jag kan inte hitta den nu när jag söker efter florister eller blommor i Borlänge, så den kanske har gått i konkurs {#emotions_dlg.djavulsk} 
  • Pyssli­gheter
    Äldre 9 Jun 21:03
    #11
    Chicita skrev 2013-06-05 20:22:28 följande:
    Marias blommor i Kvarnsveden är den jättebra butiken ja Skrattande (eller nu heter den ju Nya Marias blommor)
    Den andra låg i Forsa Centrum. Samma hus som Östbergs Möbler. Men jag kan inte hitta den nu när jag söker efter florister eller blommor i Borlänge, så den kanske har gått i konkurs {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Haha, ja då vet jag vilken butik du menar. Vet faktiskt inte heller om den finns kvar... Vi får väl hålla tummarna för att den inte gör det. ;) Men vad kul att det var (Nya) Marias blommor som var den bra butiken! Nu känns det ännu bättre inför min egen brudbukett! 
  • Äldre 9 Jun 21:29
    #12
    Pyssligheter skrev 2013-06-09 21:03:26 följande:
    Haha, ja då vet jag vilken butik du menar. Vet faktiskt inte heller om den finns kvar... Vi får väl hålla tummarna för att den inte gör det. ;) Men vad kul att det var (Nya) Marias blommor som var den bra butiken! Nu känns det ännu bättre inför min egen brudbukett! 
    Ja det blev ju till och med billigare än maxpriset vi satte, trots att jag la till ett extra arrangemang.
    Och då snålade hon ju ändå inte in på något tyckte jag Glad 
    Det som kändes bäst med dom var att dom verkade bry sig. Dom är inte bara tekniskt duktiga, utan dom vill verkligen att det ska bli bra och kan lyssna på kunden Glad 
  • Äldre 9 Mar 22:56
    #13

    Man ska välja florist utifrån vilka krav man ställer på blommorna, hantverket och servicen, och samtidigt vara medveten om att man i regel alltid får vad man väljer att betala för.

    Varje blomsort kan kosta väldigt olika, och bra florister kan förklara för ett brudpar hur olika prisnivåer kan väljas utifrån alternativa blomsorter så att eventuell begränsad budget kan ge maximal upplevelse.

    Även olika kvalitetsnivåer och blomstorlekar på en och samma blomsort påverkar priset mycket. Där måste man som brudpar välja om man vill ha felfria blommor helt utan stötta kanter eller om "vardagsblommor" för vanliga blomsterbud duger gott.

    Slutligen påverkar säsongen för en viss blomsort priset ganska mycket, beroende på typ av blommor. I stort sett alla blomsorter går att få tag i året om, men utanför säsong är priset betydligt högre än när det är högsäsong för en viss blomma.

    Alla de här tre faktorerna påverkar vanligen priset mer än vad den geografiska placeringen av blomsterbutiken gör.

    Det som också påverkar priset är - som för vilken hantverkare som helst - hur skicklig floristen är och om floristen väljer att ta betalt för sin expertkunskap. I viss mån har de duktigaste floristerna i storstäderna lättare att få betalt för sin kunskap än vad floristen på landsbygden har, även om florister aldrig har särskilt hög timlön jämfört med de flesta andra typer av hantverkare...

    Seriösa och serviceinriktade bröllopsflorister låter dessutom ofta en generös service ingå i priset, med timslånga konsultationer och ibland även leveranser och på-platsen-service. Så det är svårt att bara jämföra priser rakt upp och ner...

    Slutsats: man får vad man betalar för

  • Äldre 10 Mar 12:09
    #14

    Visst, men får (till stor del) vad man betalar för. Men som (tidigare) blivande brud kände jag ofta att de ville att jag skulle betala för saker som jag faktiskt inte efterfrågade. T. ex de allra bästa blomexemplaren eller en frisyr som garanterat håller för bungy jump. Många vägrade sänka "sin bröllopskvalité" till normalnivå bara för att jag nämnt ordet bröllop. Lite tips om hur man kan betala enbart för det man tycker är viktigt tycker jag är en bra idé.

  • Äldre 10 Mar 12:11
    #15

    ...man får... ska det förstås stå.

Svar på tråden Hur välja florist?