• Äldre 28 May 18:10
    2792 visningar
    14 svar
    14
    2792

    Tårtfrågor.

    Känns som att jag skriver ett inlägg var och varannan dag, men hittar inget på forumet som svarar på alla de frågor jag har. Skrattande

    På sambons sida finns en hel del mjölkintoleranta. Därför har jag funderat på att ha en mindre bröllopstårta som jag och sambon kan skära i och sedan ha mindre bakelser/cupcakes till resten av sällskapet (där man alltså skiljer på de med mjölk och de mjölkfria). Jag har läst lite i andras trådar att detta kan se konstigt ut, som om gästerna får de "lite sämre och billigare" varianterna. Vad tycker ni?

    Hur kan man banta ner utgifterna på tårtan och bakelserna? Jag har redan frågat en kompis om hon vill göra både bakelser och tårta och hon sade ja. Är det fyllningarna det hänger på isåfall? 

  • Svar på tråden Tårtfrågor.
  • Äldre 28 May 18:18
    #1

    Går det inte att göra två sorters tårta (med och utan mjölk) eller så att ni också äter bakelse/cupcake. Håller med andra som tycker att det blir konstigt om brudparet får tårta men inte gästerna. Skulle själv bli besviken om jag inte fick tårta på bröllop =P

  • Äldre 28 May 18:20
    #2

    Jag är en av dom som skriver att det ser ut som om man gör skillnad på folk om man gör såhär.

    Om ni har många med allergier (samma allergier) så går det att göra en separat tårta till dom (om ni vill ha tårta). Och annars kan ni ju fakiskt göra cupcakes till alla även till er.
    Om ni gärna vill skära upp något så kan man göra en jättecupcake som ni delar på helt enkelt...

    Cupcakes är inte en uppfinning av djävulen för att lura stackars gäster på tårta. Flört Det är inte alls så jag menar.
    Men jag gillar inte när brudparet äter något annat än gästerna. För jag hade ju gärna också fått smaka på det som dom fick...

  • Äldre 28 May 18:27
    #3

    Haha, hade faktiskt helt glömt bort att det såklart går att göra TVÅ olika tårtor.. Snacka om att ha huvudet  bland molnen. :) 

  • Äldre 28 May 18:37
    #4

    Eller så gör ni hela tårtan mjölkfri? Även om man tål mjölk, så gör det ju inget att äta en mjölkfri tårta en gång ;) Nu kan det ju vara lite dyrare, så kanske inget alternativ om man vill komma så billigt undan som möjligt iofs :P

    Men ja, två tårtor tycker jag är ett bättre alternativ :) Då är ju dock jag också sådan som tycker att det skulle bli lite konstigt om brudparet åt en sak och gästerna en annan, plus att jag personligen inte alls gillar cupcakes :P


  • Äldre 28 May 18:43
    #5

    Tror att jag siktar på att göra två tårtor då! Skrattande Rent kostnadsmässigt är det inte aktuellt att göra hela tårtan mjölkfri, har räknat ut att den kommer att bli nästan dubbelt så dyr då.. tyvärr! 

  • kouki
    Äldre 28 May 19:06
    #6
    Sudditjuven skrev 2013-05-28 18:10:51 följande:
    Känns som att jag skriver ett inlägg var och varannan dag, men hittar inget på forumet som svarar på alla de frågor jag har. Skrattande

    På sambons sida finns en hel del mjölkintoleranta. Därför har jag funderat på att ha en mindre bröllopstårta som jag och sambon kan skära i och sedan ha mindre bakelser/cupcakes till resten av sällskapet (där man alltså skiljer på de med mjölk och de mjölkfria). Jag har läst lite i andras trådar att detta kan se konstigt ut, som om gästerna får de "lite sämre och billigare" varianterna. Vad tycker ni?

    Hur kan man banta ner utgifterna på tårtan och bakelserna? Jag har redan frågat en kompis om hon vill göra både bakelser och tårta och hon sade ja. Är det fyllningarna det hänger på isåfall? 
    Laktos intollerant eller mjölkproteinsallergiker? Stor skillnad på vad som behöver göras då :)

    Jag är själv mjölkproteinsallergiker (samt spannmålsallergiker mot vete och råg), så jag vet mer än väl hur det känns när man får specialmat där de bara "gjort" något för att man skulle kunna äta, men verkligen inte tänkt ett dugg på att vi också tycker om GOD mat :/ Beror oftast på bristande kunskap.

    Nu vet jag inte vad för tårta ni vill ha, men det finns många BRA recept som är mjölkfria, som knappt ens märks någon skillnad på de med mjölk i. Ett exempel är ett recept som jag gjorde bara för någon månad sedan, och som blev verkligen succé. Flera på bröllopet jag gjorde den till ville hellre äta den än den vanliga tårtan. Dock är det en version av kladdkaka. Men bara som exempel för att visa hur enkelt det är, den är dock både mjölk-, gluten-, vete- och rågfri^^:
    blog.koukis.se/2013/05/09/gluten-och-mjolkfri-kladdkaka-med-kokostosca/ 
  • kouki
    Äldre 28 May 19:10
    #7

    Vad man annars kan satsa på är en angelsfood cake och byta ut smör mot mjölkfritt smör. 
    Finns utmärkta soya-spread som smakar nästan exakt som creamcheese för frostingen.
    Så många möjligheter :D

    Men enklare att ge konkreta exempel om man vet vad du vill ha för smak/känsla^^ 

  • Äldre 28 May 19:47
    #8

    Mjölkprotein är det. :) Samt i några fall ägg, laktos, gluten och nötter. 

  • Äldre 28 May 20:13
    #9

    Fast jag tycker inte att bakelser och tårta är att ha två olika saker och absolut inte sämre för gästerna. Det är ju bara en mindre variant av samma tårta, och då kan du ju som du säger göra två varianter av bakselrna så att man ser skillnad på dom. Det finns ju ingen anledning att behöva göra cupcakes bara för att det ska vara individuella bitar och framförallt så finns det ju ingen anlednig till att ni skulle skippa eran tårta för att äta cupcakes (samma som gästerna) om ni inte vill.. 

  • kouki
    Äldre 28 May 20:15
    #10

    Mjölk/laktos, Gluten och nötter är hyfsat enkelt att kringgå. 
    Ägg är jag däremot inte så erfaren kring. Man kan ju visserligen använda äggsubstitut. Så man gör en sak för alla allergiker, men kanske experimentera någon gång innan så att man med säkerhet vet att det är gott.

    Banta ner på utgifterna: 
    Havremjölk är ofta billigare än andra substitutmjölker
    Gör "smör"kräm som fyllning, alternativt sylt? Finns många billigare med god smak. 
    Eller kanske använda sig av mosad banan?
    Koka ner bär med socker, kanske är billigare än sylt samtidigt som det är enkelt?
    Allmänt så kan ni ju använda er av mycket färska frukter och bär, som är i säsong :)

    Allt detta kan bidra till billigare kostnader än om ni försöker göra den mest konstlade tårta. Men ändå bli gott och vara bättre än en torr semper-kolakaka :)

  • Äldre 28 May 20:23
    #11

    Ja, det var lite det jag var rädd för, att det skulle bli Semper över det hela.. Frågan är då om man ska göra tre olika tårtor? En standardtårta, en utan mjölk och gluten och en utan mjölk och ägg..? 

    Smörkräm med citron har jag hört ska vara supergott! Skulle man kunna ha vaniljkräm, hallonmousse och citronsmörkräm..? Ingen aning vad det blir för kostnad på en tårta/tre tårtor till 50 gäster . Någon som vet på ett ungefär? :)  

  • kouki
    Äldre 28 May 20:42
    #12
    Sudditjuven skrev 2013-05-28 20:23:48 följande:
    Ja, det var lite det jag var rädd för, att det skulle bli Semper över det hela.. Frågan är då om man ska göra tre olika tårtor? En standardtårta, en utan mjölk och gluten och en utan mjölk och ägg..? 
    Smörkräm med citron har jag hört ska vara supergott! Skulle man kunna ha vaniljkräm, hallonmousse och citronsmörkräm..? Ingen aning vad det blir för kostnad på en tårta/tre tårtor till 50 gäster . Någon som vet på ett ungefär? :)  
    Tre olika kan gå bra, och var som sagt inte rädd för att göra mindre bakelser till dem :) 

    Smörkräm med citron är absolut mums! Låter som bra kombinationer :) Det finns ju havregrädde att använda sig av, men något jag kan annars rekommendera är kokosgrädde som vispas upp och sen bara ha i lite lime (både juice och skal), det brukar vara väldigt uppskattat! :)
  • Äldre 28 May 21:15
    #13
    ThereseV skrev 2013-05-28 20:13:56 följande:
    Fast jag tycker inte att bakelser och tårta är att ha två olika saker och absolut inte sämre för gästerna. Det är ju bara en mindre variant av samma tårta, och då kan du ju som du säger göra två varianter av bakselrna så att man ser skillnad på dom. Det finns ju ingen anledning att behöva göra cupcakes bara för att det ska vara individuella bitar och framförallt så finns det ju ingen anlednig till att ni skulle skippa eran tårta för att äta cupcakes (samma som gästerna) om ni inte vill.. 
    Nej självklart inte om hon väljer bakelser. Glad
    Men det var ju en kostnadsfråga också. Och bakelser är defenitivt dyrare än cupcakes.

    Så jag valde att bortse från bakelse-delen när jag kommenterade i alla fall Flört 
  • Äldre 28 May 21:19
    #14
    Sudditjuven skrev 2013-05-28 20:23:48 följande:
    Ingen aning vad det blir för kostnad på en tårta/tre tårtor till 50 gäster . Någon som vet på ett ungefär? :)  
    Det beror helt på... Du hade en kompis som skulle baka. 
    Bakar hon utan ersättning (alltså inte tar ut något för att hon bakar) så kan du nog räkna med ca 20:- biten och då kan man använda lite "finare" ingredienser. Alltså rent smör, grädde, färska bär och sånt i den tårta som är till huvuddelen av gästerna. Om inte kostnaden för specialtårtorna "äter upp" marginalen.

    Jag bakar en hel del tårtor, även en del på beställning och eftersom jag inte vill åka på någon skattesmäll så har jag sagt att jag bara tar den fysiska kostnaden som betalning. Och jag har räknat ut att de flesta tårtor jag gör hamnar då på 20:- biten eftersom jag har köpt marsipan och sockerpasta istället för att göra själv.
    Ju mer hon kan göra själv - destå billigare blir det ju Glad 
Svar på tråden Tårtfrågor.