• jennif­erocha­ugust
    Äldre 22 May 14:10
    3083 visningar
    11 svar
    11
    3083

    Hur går en vigsel och förberedelser till?

    Hej!
    Jag behöver verkligen hjälp gällande själva vigseln. Känner mig helt lost och har svårt att planera vigseln eftersom jag inte riktigt vet vart jag ska börja...
    Vi ska ha en släkting till min kille som vigselförrättare/präst. Min kille är så seg, så vi har itne pratat igenom detta ordentligt med han som ska viga oss. Vi ska inte gifta oss i kyrkan som prästen normalt jobbar i, är det då han som ska kontakta vår kyrka? Fixar de det? Vi måste väl boka ett vigselsamtal och sånt också antar jag.

    Kan någon ta mig igenom själva vigseln?
    1. Jag och mina tärnor lämnar hotellet
    2. Möter upp brudgum och marsalkar? När? Innan gästerna kommer? eller utanför när gästerna gått in?
    3. Vi går in i kyrkan? Går tärnor och marsalker för eller efter oss?
    4. Själva vigseln, måste vi säga en massa saker eller är det "ja" som gäller?
    5. När vi går ut, går vi ut själva då eller följer tärnor och marsalker med?

    So msagt är jag helt lost! Hjälp!

  • Svar på tråden Hur går en vigsel och förberedelser till?
  • Äldre 22 May 14:36
    #1

    Först och främst - Ring släktingen. Han vill nog ha ett samtal hemma med er om allt, hur upplägget skall se ut, vilka som skall vara vittnen osv. Ni behöver ju inte åka till kyrkan för det om detär er släkting.


    Sedan vet jag inte om han får lov att viga er i en kyrka som han inte tillhör. Ring kyrkan och fråga själva, och sedan om det är okej så får väl han/prästen ta kontakt med den kyrkan som ni vill vigas i.


    Detta hade jag börjat med så man har en lösning om han inte får viga i kyrkan ni tänkt er, eller om kyrkan redan är bokad det datum ni vill ha.


     


    Allt angående vigseln beror ju på om ni vill ta foton innan eller efter vigseln.


    Och om du och mannen skall gå fram i kyrkan tillsammans eller om det är din pappa som överlämnar dig.


    Jag har varit på olika vigslar där först tärnor och marshalker kommit innan brudparet, men också där de gått efter. Det är nog en smaksak.


    När jag har varit tärna så har vi kommit till kyrkan precis innan så att alla gäster gått in och sen mött mannen och vittnet ( de har bara haft en tärna och en mashalk) i vapenrummet och sen gått in tillsammans.


    Men jag har också varit med om att mannen väntat där framme med sin bestman och så har det kvinnliga vittnet gått fram först och sen bruden med sin far.


     


    Det beror ju också på hur ni vill lägga upp det.


    Om man behöver prata mycket eller lite tar ni med prästen, han bör ha olika upplägg och olika varianter. I vissa säger man efter prästen typ - Jag xxx tar dig xxx och lovar att älska dig i nöd och lust, och sen Ja när prästen frågar.


    Andra får bara frågan.


    Sen säger prästen till när man ska byta ringar.


    Ofta går brudparet ut först och vittnena går efter.


     


    Kolla lite på svenska filmer från Youtube.


     


     


     


     

  • PMB
    Äldre 22 May 14:37
    #2

    Hej

    Nu kanske man kan göra på olika sätt men om ni har präst så måste han följa vigselordningen
    https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=647808
    När vi hade vigselsamtal så pratade vi med prästen om vad vi var för personer och vad vi tänkte oss med vigseln. Där kan man gå igenom vilka som går in när och så men annars är det vilka psalmer man vill ha och vilka bibelord som ska läsas (och om de ska läsas av prästen eller någon annan) Det var vad vi gick igenom men det kanske skiljer sig från präst till präst vad man pratar om under vigselsamtal.

    Nu har vi präst från församlingen vi gifte oss men vi skulle meddela församlingen om vi skulle haft prästen vi tänkt oss först sen tror jag resten av kontakten sker mellan prästen och församlingen.

    Jag kan bara svara för hur vi ska göra.
    1-2. Vi (jag, tärna, brudgum, marshalker) möts på hotellet för vi ska fotas före. Annars möts man antagligen upp någonstans innan gäster kommer (om man inte ska brudöverlämning och brudgummen inte ska se bruden i förväg osv). Vi måste vara någon annanstans än i kyrkan medan gästerna kommer eftersom det inte finns någonstans för oss att gömma oss.

     3. Brudparet går in först och följet efter

    4. Se vigselordningen. Ja och löften ska ni säga. Men löftena kan vara ganska korta.

    5. Vid utgång följer följet efter er ut (har varit så på de bröllop jag varit närvarande men det finns säkert andra sätt också, tror att det är vanligast att de går ut med er) När jag var tärna stannade jag vid dörren och delade ut ris till gästerna som passerade. 

    Hoppas det hjälpte något. 

  • Äldre 22 May 14:39
    #3

    Lite ljus kan jag nog sprida, till att börja med, kring den kyrkliga delen  Du börjar med att kontakta prästen du vill ska viga er (släktingen alltså). Säger han ja så är allt lugnt ett tag Därefter kontaktar du församlingen/kyrkan där ni vill gifta er, och bokar tid för vigsel. Du nämner att ni har egen präst med er, det brukar sällan vara något problem. Sedan är det er släktings uppgift att boka tid med er för ett vigselsamtal där han kommer att gå igenom precis hur vigselakten i kyrkan går till. Ni får också välja psalmer (ska vara minst två stycken)och bibeltexter samt önska musik till ingång och utgång. Sedan kontaktar prästen den musiker som kommer att tjänstgöra vid er vigsel och berättar om musikönskemålen. När själva vigseln ska ske är det traditionella att brudparet går in först, därefter tärnor och marskalkar. De följer er också när ni går ut efter vigselns slut. Ni kommer att behöva säga lite mer än "ja" i kyrkan, nämligen löftena till varandra. Hur det går till, och hur de låter, informerar prästen er om.
    Den kyrkliga delen av vigseln kommer att vara (nästan) kristallklar när ni träffat prästen. Lycka till!

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 22 May 15:21
    #4

    Vad fantastiska ni är som har svarat! Känner mig redan lite lugnare :)
    Glömde dock att skriva hur vi ligger till i planeringen och när vi ska gifta oss.
    Vi har bokat kyrka den 31/8 och vi har meddelat kyrkan om att vi har egen präst, det var inga problem sa dom. Vi har även kontaktat släktingen (prästen) för flera månader sedan och han har tackat ja till att viga oss.
    Däremot så har han inte kontaktat oss angående vigselsamtal, min kille kommer att ringa honom här i dagarna så vi får lite bättre koll på när det kan tänak sig äga rum.
    Så det är alltså vår präst som ska kontakta kyrkan/organisten om vilken musik som ska spelas? Bra! En sak mindre för  oss att hålla reda på :)

    Jag har tre tärnor och de kommer att göra sig i ordning tillsammans med mig på ett hotell. Min sambo har tre marsalker och de kommer att göra sig i ordning tillsammans i vår lägenhet. Vi ska gifta oss i Sofia kyrka och eftersom den är så stor antar jag att det finns ett rum för oss att gömma oss i :) Så det blir nog bäst! Tyvärr har vi en mkt tidig vigsel vid 13, och då måste vi vara där ännu tidigare ju för att hinna gömma oss... hmm...
    Vi ska fotograferas efter vigseln så det är inga problem där.

    Så vad tror ni om detta upplägg, har jag fattat det rätt?
    1. Jag och tärnorna + min sambo och marsalkerna möts vid kyrkan en halvtimme innan för att gömma oss i vapenrummet, brudkammaren eller vad det nu kallas
    2. Gästerna droppar in i kyrkan, portarna stängs strax efter 13
    3. Ingångsmusiken börjar spela, jag och sambon går hand i hand längs med altargången och tärnor + marsalker (i par) går efter oss.
    4. Tärnorna ställer sig på höger sida och marsalkerna på vänster sida om oss
    5. Vigselprogrammet kör igång (vi ska ha 2 psalmer, 2 solosånger och ett uppträdande av våra syskon)
    6. Vi säger våra (snabba) löften till varandra och JA TACK!
    7. Utgångsmarsch - brudparet börjar gå och brudföljet går efter.
    8. Brudparet gömmer sig i rummet igen, brudföljet stannar vid dörren och delar ut rispåsar/såpbubblor till gästerna
    9. Gästerna går ur kyrkan och ställer sig utanför och väntar
    10. Brudparet kommer ut och tar emot gratulationer
    11. Cirka 20 minuters mingel och gratulationer utanför kyrkan innan transporten hämtar oss

    Har jag koll? :)

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 22 May 15:25
    #5
    Kjell Präst skrev 2013-05-22 14:39:22 följande:
    Lite ljus kan jag nog sprida, till att börja med, kring den kyrkliga delen  Du börjar med att kontakta prästen du vill ska viga er (släktingen alltså). Säger han ja så är allt lugnt ett tag Därefter kontaktar du församlingen/kyrkan där ni vill gifta er, och bokar tid för vigsel. Du nämner att ni har egen präst med er, det brukar sällan vara något problem. Sedan är det er släktings uppgift att boka tid med er för ett vigselsamtal där han kommer att gå igenom precis hur vigselakten i kyrkan går till. Ni får också välja psalmer (ska vara minst två stycken)och bibeltexter samt önska musik till ingång och utgång. Sedan kontaktar prästen den musiker som kommer att tjänstgöra vid er vigsel och berättar om musikönskemålen. När själva vigseln ska ske är det traditionella att brudparet går in först, därefter tärnor och marskalkar. De följer er också när ni går ut efter vigselns slut. Ni kommer att behöva säga lite mer än "ja" i kyrkan, nämligen löftena till varandra. Hur det går till, och hur de låter, informerar prästen er om.
    Den kyrkliga delen av vigseln kommer att vara (nästan) kristallklar när ni träffat prästen. Lycka till!
    Hej!
    Angående psalmer, måste det vara några särskilda psalmer?
    Vi funderar på "en vänlig grönsas rika dräkt" (sommarpsalm?), "den blomstertid nu kommer" eller "Hosianna" (hör inte direkt till säsongen, men av sentimentala skäl).
    Jag har tittat på lite vigselprogram och sett rubriker som "förbön", "lovsång" osv. Jag vet inte ens vad det är?
    Finns det någon särskild mall för vad och i vilken ordning det ska vara?
    Vilka delar är liksom obligatoriska i en vigsel och när "måste" de ske?

    Tack för svar!
  • Äldre 22 May 16:04
    #6
    jenniferochaugust skrev 2013-05-22 15:21:16 följande:
    Så vad tror ni om detta upplägg, har jag fattat det rätt?
    1. Jag och tärnorna + min sambo och marsalkerna möts vid kyrkan en halvtimme innan för att gömma oss i vapenrummet, brudkammaren eller vad det nu kallas
    2. Gästerna droppar in i kyrkan, portarna stängs strax efter 13
    3. Ingångsmusiken börjar spela, jag och sambon går hand i hand längs med altargången och tärnor + marsalker (i par) går efter oss.
    4. Tärnorna ställer sig på höger sida och marsalkerna på vänster sida om oss
    5. Vigselprogrammet kör igång (vi ska ha 2 psalmer, 2 solosånger och ett uppträdande av våra syskon)
    6. Vi säger våra (snabba) löften till varandra och JA TACK!
    7. Utgångsmarsch - brudparet börjar gå och brudföljet går efter.
    8. Brudparet gömmer sig i rummet igen, brudföljet stannar vid dörren och delar ut rispåsar/såpbubblor till gästerna
    9. Gästerna går ur kyrkan och ställer sig utanför och väntar
    10. Brudparet kommer ut och tar emot gratulationer
    11. Cirka 20 minuters mingel och gratulationer utanför kyrkan innan transporten hämtar oss

    Har jag koll? :)
    Om ni känner att detta upplägg fungerar för er så kör på det :)

    Det finns ju flera olika varianter som andra också kommenterat, t.ex. huruvida brud och brudgum ses före vigseln eller ej, om tärnorna ska gå uppför altargången före eller efter brudparet etc.. :)

    Det låter iaf som ett bra upplägg rent praktiskt om ni tycker det passar er :)
  • Äldre 22 May 16:23
    #7
    jenniferochaugust skrev 2013-05-22 15:25:02 följande:
    Hej!
    Angående psalmer, måste det vara några särskilda psalmer?
    Vi funderar på "en vänlig grönsas rika dräkt" (sommarpsalm?), "den blomstertid nu kommer" eller "Hosianna" (hör inte direkt till säsongen, men av sentimentala skäl).
    Jag har tittat på lite vigselprogram och sett rubriker som "förbön", "lovsång" osv. Jag vet inte ens vad det är?
    Finns det någon särskild mall för vad och i vilken ordning det ska vara?
    Vilka delar är liksom obligatoriska i en vigsel och när "måste" de ske?

    Tack för svar!

    Det måste inte vara några särskilda psalmer, men "Hosianna" den 31/8 känns inte hundra, den är ju så extremt förknippad med första advent. Ni kan säkert få hjälp att hitta en annan som passar bättre men som ni också gillar. Förbönen står prästen för. Det finns en ordning för vigselgudstjänst som en präst i Svenska kyrkan måste följa. det är den ordningen er präst ska gå igenom med er. Har ni tillgång till en psalmbok så finns ordningen tryckt där, mot slutet av boken. Annars går den att hitta på nätet. Vilka delar som är obligatoriska blir för långt att gå igenom här, men det handlar om exempelvis psalmer, löften, frågor, bibelläsning, förbön. Er präst går igenom detta med er. Eftersom ni känner honom kan ni ju själva ta ny kontakt med honom redan nu om det känns bättre.

  • Äldre 22 May 19:11
    #8

    Vår präst föreslog för oss att vi skulle komma prick när vigseln skulle börja, eller kanske tom någon minut sent. Så att alla gäster skulle hinna komma på plats, även de som är ute i sista minuten. Vi kom preics 15.30 och vigseln skulle börja 15.30. Perfekt, vi kunde fotas i lugn kch ro innan och slapp sitta och vänta i ngt rum. Men det är ju upp till var och en hur man vill ha det.

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 22 May 19:23
    #9
    Kjell Präst skrev 2013-05-22 16:23:39 följande:

    Det måste inte vara några särskilda psalmer, men "Hosianna" den 31/8 känns inte hundra, den är ju så extremt förknippad med första advent. Ni kan säkert få hjälp att hitta en annan som passar bättre men som ni också gillar. Förbönen står prästen för. Det finns en ordning för vigselgudstjänst som en präst i Svenska kyrkan måste följa. det är den ordningen er präst ska gå igenom med er. Har ni tillgång till en psalmbok så finns ordningen tryckt där, mot slutet av boken. Annars går den att hitta på nätet. Vilka delar som är obligatoriska blir för långt att gå igenom här, men det handlar om exempelvis psalmer, löften, frågor, bibelläsning, förbön. Er präst går igenom detta med er. Eftersom ni känner honom kan ni ju själva ta ny kontakt med honom redan nu om det känns bättre.


    Får man ha lovsången " Jag vill ge dig o Herre min lovsång" istället för en av psalmerna? Min sambo är nämligen från frikyrka i grunden och jag känner inte att det finns ngn psalm som tilltalar oss specielt...
  • Äldre 22 May 21:21
    #10

    Hofsennanen Tottoplex: Det går utmärkt, den är nämligen en psalm med nr 702 i Psalmboken!

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 22 May 21:23
    #11
    Kjell Präst skrev 2013-05-22 21:21:46 följande:
    Hofsennanen Tottoplex: Det går utmärkt, den är nämligen en psalm med nr 702 i Psalmboken!
    Nämen oj så bra! Får  nog gå till kyrkan och kolla upp den nya psalmboken lite bättre

    Förlåt TS att jag tog din tråd lite...! 
Svar på tråden Hur går en vigsel och förberedelser till?