• Anonym (M)
    Äldre 21 May 22:34
    2996 visningar
    12 svar
    12
    2996

    Kan man servera hasselbackspotatis på bröllop?

    ´Med en god köttbit m.m.


    Istälet för gratäng som de Alltid är... ;)


    Blir enklare så oxå då vi gör allt själv...


    Tips på garnering o tillbehör??? =)

  • Svar på tråden Kan man servera hasselbackspotatis på bröllop?
  • Äldre 21 May 22:39
    #1

    Klart man kan :) Om ni tycker om det och vill göra det, så kör på. Jag hade då ätit med god aptit :)

    Tillbehör.. jadu, sallad, någon sås och kanske ni kan baka bröd? :)


  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 21 May 23:04
    #2

    Åh det är ju jätte gott. rra om det finns mjölk allergiker också.Flört
    Tillbehör tyckte jag att Daniiel hade bra förslag på (typ det jag hade sagt).


  • MTB
    Äldre 22 May 09:04
    #3

    Åh, vi skulle ha haft hasselbackspottis på vårat bröllop. Men nu har vi ändrat lokal så då blev det inte hasselbackspotatis längre.

  • Äldre 22 May 10:01
    #4

    Klart ni kan. De e ju Ert bröllop Glad

    Tillbehör ja.. Några olika sallader, batong/bröd... Smaken e som baken Flört

  • Aniara­4
    Äldre 22 May 10:20
    #5

    Absolut, det är ju jättegott! Den enda nackdelen är väl att det är en hel del jobb med att skära potatisarna om ni ska göra det själva?

  • afture­lding
    Äldre 22 May 10:31
    #6

    Vi ska ha det! Vi gör inte maten själva dock.
    Jag verkligen avskyr potatisgratäng, det är bland det äckligaste jag vet.

    Jag tror att det kan vara gott med en kall sås till, eller kryddsmör.  Och så en god sallad, såklart. Och en varm sås fr de som vill ha det :)

  • Äldre 22 May 10:42
    #7

    Det är väl klart att man kan det! Kör på!


    Jag hade inte krånglat till det utan serverat såser som alla gillar, typ Beasås eller ngn pepparsås.


    Till det en god grönsallad och kanske lite grönsparris och lite kryddsmör vid sidan om.


     


    Blir nog toppen! :)

  • Anonym (M)
    Äldre 22 May 23:43
    #8

    Tack för alla svar!


    Tycker de blir liiite annorlunda m de än gratäng =) O så gott!


    Tack igen <3

  • Marjas­inus
    Äldre 23 May 07:24
    #9

    Fundera över detta bara om det är så att ni ska göra det själva.

    Det är ganska skrymmande om man ska göra större kvantiteter. Du kan ofta göra gratäng till många fler än vad du kan göra hasselbackspotatis på en plåt t ex. Ska det värmas så se till att det inte görs för hastigt så det blir för torrt.

    Underskatta inte tiden det kommer ta att snitta upp alla potatisarna heller. 

  • amerik­a
    Äldre 23 May 08:34
    #10

    Hasselbackspotatis är en miljon ggr godare än potatisgratäng, men anledningen till att gratängen vinner i såna här lägen är ju just att det går att göra hyfsat snabbt till många och hålla varm.

    Tänk på ev glutenintoleranta då det ska vara ströbröd på.... lätt att missa. 

  • Äldre 23 May 09:16
    #11

    Absolut!
    Så länge det är genomförbart helt praktiskt så skulle jag tusen gånger hellre ha hasselbackare. Jag tycker det passar bättre på ett bröllop än gratäng. Mycket mer elegant. Gratäng blir lätt lite kladdigt liksom. Jag jobbade med festvåningen på ett stadshotell förut och hade då hand om en hel del bröllop och gratäng var det sällan det serverades till bröllopsmiddagen även om jag förstår att det kan vara praktiskt när man ska laga själv till många. Ha något mer tillbehör till, exempelvis sparris som någon tipsade om och lite fräsch sallad så behöver ni inte ha så mycket potatis per person. Jag skulle ha typ en grönpepparsås till. Bearnaise är svårt att få till bra till så många och man ska göra en riktig.  

  • Äldre 24 May 11:17
    #12

    Har nog heller aldrig varit med om att man serverat Potatisgratäng på ett bröllop.


     


    Hoppas ni känner att ni hinner/ har möjlighet med Hasselbackspotatis eftersom du vill ha det. :)


     


    Annars kan jag tipsa om något min bror hade.


    Det var kall fransk potatissallad. Det var, ungefär, kokt, kall skivad färskpotatis med skal på ( borstade såklart), soltorkade tomater, ruccola, tunt skivad rödlök, pinjenötter...och ngt mer. ;)


    De hade gjort det hemma och hade två stoa plastlådor från Ikea som de la allt i och transporterade till lokalen dagen innan, där stod de i kylen över natten. Supergott och enkelt att servera till både rostbiff och grillat.


    Inte lika kladdigt som vanlig potatissallad.

Svar på tråden Kan man servera hasselbackspotatis på bröllop?