- +
- Mina länkar
- Skapa en ny tråd
- Regler
- Forum
- Senaste
- Nya trådar
- Omröstningar
- Quiz
- Obesvarade
- Hetaste
- Kategorier
- Köp & sälj
- Accessoarer
- Brudklänningar
- Dukning & dekoration
- Festkläder barn
- Festkläder dam
- Festkläder herr
- Make up & skönhet
- Mat & dryck
- Ringar & smycken
- Skor
- Underkläder
- Väskor
- Övrigt
- Anonyma rummet
- Ekonomi
- Juridik
- Relationer
- Övrigt
- Blommor
- Brudbukett
- Övriga blommor
- Ekonomi & budget
- Budget
- Privatekonomi
- Fest & övernattning
- Dikter
- Dukning & dekoration
- Festlokaler
- Herrgårdar & slott
- Hotell & övernattning
- Möhippa & Svensexa
- Tal
- Tips & lekar
- Transporter
- Foto & trycksaker
- Fotografer
- Inbjudningskort
- Trycksaker
- Video
- Kläder & mode
- Accessoarer
- Brudklänningar
- Festkläder barn
- Festkläder dam
- Festkläder herr
- Klädkoder
- Skor
- Underkläder
- Väskor
- Kropp & hälsa
- Kroppen
- Vikt och träning
- Behandlingar
- Lokala grupper
- Blekinge
- Borås
- Dalarna
- Gotland
- Gävleborg
- Göteborg
- Halland
- Jämtland
- Jönköpings län
- Kalmars län
- Kristianstad
- Kronoberg
- Malmö
- Norrbotten
- Skåne
- Stockholms län
- Stockholms stad
- Södermanland
- Uddevalla
- Uppsalas län
- Utlandsboende
- Värmland
- Västerbotten
- Västernorrland
- Västmanland
- Västra Götaland
- Ystad
- Ö-vik
- Örebros län
- Östergötland
- Övrigt
- Mat & dryck
- Catering
- Dryck
- Mat
- Tårtor
- Medlemstrådar
- BT-träffar
- Musik
- Festmusik
- Vigselmusik
- Namn & juridik
- Efternamn
- Juridik
- Pyssel & presenter
- Favours
- Gör-det-själv
- Presenter
- Relationer
- Sex & samlevnad
- Frieri & förlovning
- Kärlek
- Vänner & familj
- Resor
- Bröllopsresa
- Bröllopsresa Sverige
- Ringar & smycken
- Guldsmeder
- Morgongåva
- Ringar
- Smycken
- Skönhet & hår
- Behandlingar
- Frisyrer
- Make up
- Naglar
- Tävlingar
- Lektrådar
- Tävlingar
- Vigsel
- Borgerligt
- Brudfölje
- Bröllopsberättelser
- Frieri & Förlovning
- Jubileumsdagar
- Kyrkligt
- Kyrkor
- Regnbågsbröllop
- Temabröllop
- Vigsel utomlands
- Vigselseder
- Vår månad
- Januari
- Februari
- Mars
- April
- Maj
- Juni
- Juli
- Augusti
- September
- Oktober
- November
- December
- Övrigt
- övrigt
- Veckans fråga
- Bloggar & hemsidor
- Bröllopstorget.se
- Efterlysning - media
- Fråga mig vad du vill
- TV & kändisar
- Övrigt
-
tjejnÄldre 22 Apr 14:542662 visningar10 svar102662
För få personal i köket?!
Hej
Undrar vad ni tror om att bara ha 2 personer i köket?
Vi ska ha buffé så alla hämta sin egen mat, och det är en nykter fest helt utan alkohol. Om alla kommer blir vi totalt 35 vuxna och 8 barn, ingen stor fest med andra ord.
Så det kökspersonalen ska göra är:
Iordningställa buffén när den anländer.
Fylla på dricka och se till att det alltid finns dryck på borden, plocka undan från borden efter maten. Och sen koka kaffe / te och plocka fram det + bröllopstårta.
+ sköta disken såklart (finns en stor bra storköksdiskmaskin i lokalen)
Vi hade först tänkt att ha två ungdomar + 2 vuxna men funderar nu om det kanske räcker att bara ha dom 2 vuxna.
Vad tror ni? Hur många skulle ni ha?
/tjejn
-
Svar på tråden För få personal i köket?!
-
hannijohannaÄldre 22 Apr 15:06
Ja, det låter lagom :) Jag pratade med en som jobbat med servering och hon rekommenderade mig att bara ha 2-3 till 80 gäster så det inte blir trångt och rörigt ist.
Ju fler kockar destu sämre soppa ;) -
Jag skulle valt 2 vuxna och 1 ungdom om det finns ekonomi för det.
Det är alltid bra att vara "en för mycket" om någon skulle bli sjuk. Alltså att dom klarar sig på att vara 2 men att den tredje skulle kunna göra att det blir ännu bättre om nu alla är där.
Annars 2 ungdomar och 1 vuxen. Någon som kan styra upp och vara spindeln i nätet / chef den dagen och 2 ungdomar med lite eller ingen erfarenhet som får stöd och hjälp av den vuxna.
För 2 ungdomar kan i det här fallet vara lika bra/ dåligt som 1 vuxen om det inte är "rätt ungdomar" om man säger så
-
mirrethÄldre 22 Apr 15:24
Man klarat sej bra på två i köket! Jag lagar mat til dryga 40 om dagarna och skulle lätt fixza disk själv om jag inte var med och åt lunch. Det gäller att jobba effektivt och ha en bra plan, så flyter det!
-
dellelgarinÄldre 22 Apr 15:28
Vi hade fest för 60 pers alldeles nyligen då räckte det med en person men han är jätteduktig, han skötte allt från fördrink till disken. Men då hade vi förberett allt innan.
På bröllopet kommer samma kille jobba och under middagen 2 stycken till från cateringfirman, som drar innan tårtan. Då är det 100 personer som skall käka förätt, buffe+tårta(plus brudskålen med tilltugg innan)
-
Ja jag håller med dig. Om det är personer med vana från ett restaurangkök.mirreth skrev 2013-04-22 15:24:47 följande:Man klarat sej bra på två i köket! Jag lagar mat til dryga 40 om dagarna och skulle lätt fixza disk själv om jag inte var med och åt lunch. Det gäller att jobba effektivt och ha en bra plan, så flyter det!
Om det däremot är "kusin Britta och Faster Agda" så kan man behöva vara fler för att man inte kan göra flera saker samtidigt och man inte är van vid att laga mat och lägga upp snyggt till så många personer. -
dellelgarinÄldre 22 Apr 15:30Chicita skrev 2013-04-22 15:29:42 följande:Ja jag håller med dig. Om det är personer med vana från ett restaurangkök.
Om det däremot är "kusin Britta och Faster Agda" så kan man behöva vara fler för att man inte kan göra flera saker samtidigt och man inte är van vid att laga mat och lägga upp snyggt till så många personer.Jag skulle säga att om man är van fixar man det själv, 40 personer är inte många ..
Och om man är ovan 2 pers...
-
Ja precis...dellelgarin skrev 2013-04-22 15:30:55 följande:
Jag skulle säga att om man är van fixar man det själv, 40 personer är inte många ..
Och om man är ovan 2 pers...
Men om det inte är proffs så vet man ju inte hur mycket man kan lita på dom heller.
En firma som får en sjuk anställd skickar någon annan.
En privatperson som blir sjuk är ju helt enkelt hemma...
För sin egen sinnesro - om man har råd - så skulle jag valt 3 personer, bara för att vara säker på att det flyter på som det ska utan att man behöver oroa sig... För då har man ju dessutom marginal om någon av dom blir sjuk... -
tjejnÄldre 22 Apr 16:39
Tack för era svar.
Dom två vuxna som ska vara i köket är ett gift par, som har erfarenhet av just detta kök och så vitt jag vet har dom hjälpt till på ett annat bröllop åxå, så då borde det ju räcka med dom två.
Men som ni säger, OM dom skulle bli sjuka så står vi ju utan hjälp men får helt enkelt lita på att det löser sig ändå...typ kompisars barn/vänners föräldrar eller liknande som nödlösning istället..
-
Ja då ska det helt klart räcka med dom om dom är vana vid köket
Ni kanske kan prata med tonåringarna och ha dom på lite "stand-by" eller vad man kan kalla det.
Alltså att ni ringer dom några dagar innan och säger "vi behöver er" eller "det går bra, vi behöver er inte".
Inte då att dom ska lägga alla andra planer på hyllan bara för att finnas där "ifall att". Men att ni kan känna att ni kan ringa dom OM något inträffar...