Westbenn skrev 2013-04-28 00:05:10 följande:
Oj, det var inte meningen i mitt inlägg att citera Daniiel, utan bara att allmänt svara i tråden.
Personligen skulle jag aldrig få för mig att vara baraxlad i kyrkan. Dels för att jag inte tycker att det passar och dels för att jag inte tycker att det är särskilt snyggt. Däremot har det ingenting med någon respekt att göra.
Och det var just det här med respekten att göra. Att hävda att det är respektlöst att vara baraxlad i kyrkan tycker jag är mycket märkligt. Just eftersom att de som man säger sig respektera inte på något sätt säger att de vill ha den respekten.
Det kan vara respekt mot takt och ton / etikettregler och äldre som använder dessa etikettregler som en bibel.
Så du kan fortfarande visa respekt...
Men den är inte riktad mot Svenska Kyrkan utan mot "Tant Agda 95 år" som tycker att sånt här är superviktigt.
Eller helt enkelt bara respektfullt sådär allmänt mot traditioner och annat.
Respekt kan betyda många olika saker. Att ha respekt för något är nästan lite skräckfyllt. Man gör något för att man annars är rädd för konsekvenserna. Att visa respekt för äldre är en annan sak. Och att respektera någons åsikt är ytterligare en aspekt