• daniiel

Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?

Ja, alla ni blivande brudar och gifta kvinnor.. vad tycker ni, är det respektlöst att ha bara axlar i kyrkan?

Många brudklänningar idag är ju axelbandslösa och traditionen säger ju att man inte ska ha bara axlar i kyrkan, så är det helt okej att ha det eller är det respektlöst?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 11:27
    Traditionen, men kanske framförallt etiketten som säger att man inte ska ha bara axlarna i kyrkan.

OM du anser att det är respektlöst, mot vem är det respektlöst? Kyrkan? Prästen? Gud? Gästerna?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?
  • Hoffsennanen Tottoplex

Kul att jag såg denna tråd idag då jag och min mor disskuterade detta idag! Hon anser att axlar skall vara täckta och det håller jag nog med om..tror jag... jag anser i vilket fall att om man skall gifta sig i en kyrka så får man ta hela paketet. Tex då att om prästen anser att man skall ha täckta axlar då har man det och de får nämna Gud för det är en kyrka osv. 
    Man visar respekt helt enkelt. 

• kärlekensbrudpar

Jag tycker att man ska få bestämma själv. Själv blir det ett axelband på ena axeln och såvidare jag inte fryser kommer jag se ut så... Hoppas verkligen inte att nå ögon kommer bli stött :/ bra tråd!

• SingingFantacia

Jag har aldrig varit i en kyrka med bara axlar. Har alltid fått höra att det är "fult" med bara axlar i Kyrkan. 
    Däremot kommer jag efter att ha pratat med både min mor och mormor ha bara axlar under vigseln. De har gett mig sitt godkännande.
     Något annat som jag alltid fått höra är respektköst mot kyrkan är att visa sina tatueringar vilket jag också kommer att göra. 
      Nu är det ju så att jag och min blivande inte har ett helt traditionellt bröllop då det var först 2009 som samkönatäktenskap i kyrkan blev lagligt. Så jag kommer bryta mot allt som jag lärt mig som barn angåend kyrkan. Den kyrka jag är uppvuxen med kommer dock inte viga mig då de troligen aldrig skulle acceptera mig för den jag är. (Pingstkyrkan) 

• Lenblo

Jag måste säga att även om jag är troende och har varit det i hela mitt liv, så har det aldrig slagit mig att axelbandslöst var något annat än en förlegad sedvänja,  i stil med att bruden måste vara oskuld för att få bära krona. Respekten enligt mig ligger mer i vad man gör än vad man har på sig, även om det inte skadar om strumpebandet är dolt.

• Allis

Mja, jag vet inte om jag skulle använda ordet respektlöst , jag tänker att det har lite mer med vilka föreställningar man bär med sig om hur man själv uppfattar att saker ska vara.

Jag håller det för osannolikt att jag själv hade traskat in i en kyrka, synagoga eller moské baraxlad. Jag hade heller aldrig pillat med mobilen i dessa rum, sprungit över en kyrkogård eller hävt ur mig värsta svordomsramsan där. Bara för att det inte hade funkat med min egen idé om hur det ska vara. Samtidigt vet jag inte om det hade stört mig att andra gjort det. Jo, mobilpillandet, det hade jag nog retat mig på.

• TheD

Jag hade bara axlar och många tjejer vid sklavslutningar har det. Tycker det inte är konstigt alls.

• Allis

Glömde en sak, modet lär ju spela roll också och eftersom var och varannan brudklänning som är hipp just nu är axelbandslös så kommer det säkert att ha betydelse för hur man ser på det.

Jag tycker att det är jättekul att titta på hur klänningarna förändrats över tiden. Min mamma gifte sig i en mycket enkel sextiotalssidenklänning. På åttiotalet var överdelarna gigantiska maränger och nu är det kjolarna som fluffet sitter i. Undrar hur det kommer att se ut tjugo år framåt :) - tillbaka till det strama kanske?

• Kjell Präst
    jimmyojennifer skrev 2013-04-22 17:03:02 följande:

Jag kommer just i kyrkan att bära en spetsbolero. Förmodligen av respekt för min kära mor som inte tycker att bara axlar hör hemma i kyrkan och av samma skäl som jag har längre kjolar i muslimska länder, inte pratar under bion eller har ljud på mobilen under föreläsningar. Av respekt för rummet och sammanhanget.
    Jag har varit på bröllop där bruden haft bara axlar och jag har inte reflekterat över det, jag tycker inte att det är respektlöst jag tycker att det är upp till var och en att ta sitt ansvar för sin kropp och handling i olika sammanhang.

Jag såg att någon skrivit att det är förlegat att skyla oskyldiga kroppsdelar och att en stark/modern (eller vad det stod?) kvinna inte skulle göra det.
    Visst, det håller jag med om! Jag tycker vissa saker är super tramsigt, men här snackar vi inte niqab eller burka utan att hänga en liten tygbit över axlarna.
    Är inte religon överlag väldigt förlegad och svår -acklimatiserad på vårt moderna samhälle? Om man tycker att man gör sig själv till en svag kvinna genom att följa den kristna etiketten att skyla axlar i kyrkan kanske man ska fundera på varför man vill gifta sig i guds hus och i den kristna tron? Det här inget anklagande utan en vänlig frågeställning.

Det flesta regler som rör religon och hus som tillhör religon är skapade för flera tusen år sen. Det flesta vilka jag inte själv följer heller, så vill man inte ha något över axlarna, nej ha inte det då. Jag kan känna, spela roll på just den punkten. Men om man lägger mycket vikt vid att fundera vad det symboliserar om jag har eller inte har det behöver man nog ta sig en funderare på hur man ställer sig överlag till den kristna religonen.

Det behöver ju inte handla om att man som troende "gör sig svag", och självklart är inte religionen generellt förlegad, även om vissa bruk kanske kan vara det - och definitivt inte svår att anpassa till nutidens samhälle. Svenska kyrkan får ju ofta kritik just för att man anpassar sig FÖR MYCKET till nutidens samhälle. Men att finna sig en en religions "regler" (vilka i kristendomen är extremt få, för övrigt) kan ju handla, och gör väl så oftast, om vördnad. Man förminskar inte sig själv för att man vördar en Gud, så att säga. 
  • Westbenn
    daniiel skrev 2013-04-22 15:08:54 följande:
    Eftersom det är en tradition och etikett i kyrkan, och det fortfarande finns gott om människor som anser det vara väldigt respektlöst att ha bara axlar i kyrkan, så tycker jag att det är en högst aktuell fråga att ta upp. Att alla sedan inte är överens i frågan, utan att det finns dom som inte tycker att det är respektlöst, det gör ju inte att frågan inte är värd att ta upp och diskutera. Det krävs ju faktiskt oftast att man väcker såna här saker till liv, för att kunna förändra det, förändra människors syn på saken. Om det är vad man vill göra.

Om man går in på svenska kyrkans sida om vigsel så möts man av den här bilden: 

Det bör svara på frågan huruvida det är respektlöst att ha bara axlar i kyrkan.

Sen kan man ju såklart själv ha en persolig åsikt om att det är respektlöst. Men då bör man ju säga just detta. Inte skylla ifrån sig på kyrkan och säga att det är av hänsyn till dem :) 
  • kärlekensbrudpar

Bra inlägg Westben

• Chicita

Jag tror att det blandas ihop lite här. Eller läses lite slarvigt eller vad det nu kan vara.

Det är väl mest vad andra tycker att man ska ha för beteende (och klädsel) i kyrkan.
    Inte vad kyrkan i sig tycker.

Att det finns en tradition och ettikettregler som säger att man ska ha täckta axlar i kyrkan behöver inte nödvändigtvis betyda att det är kyrkan som säger det. Men det kan tolkas så. 
    Etikettregler sätts ofta för att hjälpa till så att man ska veta "korrekt beteende" i en given situation.
    Sånt var väldigt viktigt förr, och för många äldre människor är det fortfarande viktigt.
    En av reglerna var att man inte skulle ha bara axlar i kyrkan - av respekt för kyrkorummet. (inte för att kyrkan kanske sa det, utan för att man skulle visa en sorts frivillig respekt genom att inte visa för mycket hud)
    Att kyrkan är så modern i dagens läge att den lägger ut bilder som ovanstående betyder inte att etikettreglerna har förändrats. Utan bara att kyrkans syn på saken har förändrats.
    Och det är två skilda saker.

Så länge som etikettexperter som Ribbing och andra sitter och predikar att man ska göra vissa saker så bygger det ju på den uppfattningen.
    Därför tycker jag att det är intressant att daniiel tog upp den här frågeställningen.
    Jag lägger själv ingen värdering i om det är ok eller inte att vara baraxlad. Men det är intressant att se vad folk tycker.
    Och det är särdeles intressant att flera nästan verkar ta illa upp och försvarar rätten att gå baraxlad i kyrkan med näbbar och klor. Även fast jag inte sett någon som sagt att det är fel - man ska inte göra det.
    Några har svarat på frågan och sagt att dom själva får en känsla av att det är fel och därför inte ska göra det. Men det är inte samma sak som att säga att ingen borde det.

Även om vi kan tycka att det är mossigt så är det ett faktum att vissa (hur mossiga man än tycker att dom är) kan tycka att det är förskräckligt, vanhelgelse nästan...
    Och då är det dels bra att veta att dom kan tycka så. Och att man kanske förstår varför.

• Westbenn

Oj, det var inte meningen i mitt inlägg att citera Daniiel, utan bara att allmänt svara i tråden.

Personligen skulle jag aldrig få för mig att vara baraxlad i kyrkan. Dels för att jag inte tycker att det passar och dels för att jag inte tycker att det är särskilt snyggt. Däremot har det ingenting med någon respekt att göra.

Och det var just det här med respekten att göra. Att hävda att det är respektlöst att vara baraxlad i kyrkan tycker jag är mycket märkligt. Just eftersom att de som man säger sig respektera inte på något sätt säger att de vill ha den respekten.  

• Chicita
    Westbenn skrev 2013-04-28 00:05:10 följande:
    Oj, det var inte meningen i mitt inlägg att citera Daniiel, utan bara att allmänt svara i tråden.

Personligen skulle jag aldrig få för mig att vara baraxlad i kyrkan. Dels för att jag inte tycker att det passar och dels för att jag inte tycker att det är särskilt snyggt. Däremot har det ingenting med någon respekt att göra.

Och det var just det här med respekten att göra. Att hävda att det är respektlöst att vara baraxlad i kyrkan tycker jag är mycket märkligt. Just eftersom att de som man säger sig respektera inte på något sätt säger att de vill ha den respekten.  
    Det kan vara respekt mot takt och ton / etikettregler och äldre som använder dessa etikettregler som en bibel.
    Så du kan fortfarande visa respekt...
    Men den är inte riktad mot Svenska Kyrkan utan mot "Tant Agda 95 år" som tycker att sånt här är superviktigt.
    Eller helt enkelt bara respektfullt sådär allmänt mot traditioner och annat.

Respekt kan betyda många olika saker. Att ha respekt för något är nästan lite skräckfyllt. Man gör något för att man annars är rädd för konsekvenserna. Att visa respekt för äldre är en annan sak. Och att respektera någons åsikt är ytterligare en aspekt
  • daniiel

Jag kan ju tillägga att det visst finns människor inom kyrkan som tycker att det är repektlöst med baraxlat, därav ställde jag frågan från första början. Alla där, inom kyrkan, verkar inte vara helt överens. Som med mycket annat. Vissa tycker inte att viss musik passar, andra tycker inte att brudöverlämning hör hemma i svenska kyrkan osv.

• kouki

Jag är själv engagerad i kyrkan, jobbar som konfirmationsledare och klubbledare, båda med intergrerade deltagare från sär- och grundskola. Den version som vi har fått lära oss är att gud älskar alla, vare sig vart man kommer ifrån eller hur man är som person. Baraxlad eller inte ;) 

Respektlöst mot kyrkan och gud, det tycker jag inte. Däremot kan det bli lite kallt om man inte har något över axlarna kan jag tycka. Sen vet jag väl att vi ofta ses på som en flowerpower-version eller frikyrka, även om vi inte är det :P

• SingingFantacia

Jag har följt denna intressanta tråd och tror att jag skrivit i tråden innan men är inte riktigt säker på det och orkar inte leta mig tillbaka.
    Jag skulle förr aldrig tänka tanken på att gå in i kyrkan baraxlad dels i respekt till min mor och mormor som tycker att sådant är viktigt. Men också för att jag själv kännde att det var fel att visa fö mycket hud i guds hus.
    Nu har ja själv hittat en fantastisk klänning som jag fullkomligt älskar och den är baraxlad och jag tycker att den ser konsig ut med en bolero eller så. Jag har därför, av respekt till dem som jag vet står mig närmast och som tycker att det känns fel med baraxlat i kyrkan, frågat dem om det är ok att jag är baraxlad och mina tärnor med. De svarade att det var ok då det var jag som stod brud och klänningarna ser ut så idag.
    Som sagt ettiketter förändras med tiden även om man kan respektera mormor 87 som lever med sina eticket vanor.

Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?