Chicita skrev 2013-04-22 15:27:36 följande:
Enligt tradition och etikettregler så ska man ha täckta axlar i kyrkan. Det är bara att kolla med vilken etikettbok eller "etikettproffs" som helst.
Men det är ju ingen här som hävdar att det är rättt att man ska ha täckta axar och att det ska vara så, punkt slut liksom.
Frågan är ställd på ett bra sätt tycker i alla fall jag.
Mot vem och varför skulle det i så fall vara respektlöst med bara axlar i kyrkan OM du nu tycker så.
Det står inte "det är fel med baraxlat eller hur!"
Jag tycker nog att din reaktion känns rätt agressiv. Det är din tolkning av hur frågan är ställd. Det betyder inte att alla andra tolkar det på samma sätt.
Frågan är relevant. Och man kan ju debattera om varför den är relevant och hur man kan ändra på den utan att för den delen tycka att kvinnokroppen är vidrig och behöver döljas liksom.
Precis! Jag menar inte på att det
är respektlöst med bara axlar, bara att det sedan gammalt finns en sådan tradition och etikett och att den än idag (hos vissa) lever kvar. Därför tycker jag att det är intressant att se hur andra resonerar i frågan, en fråga som det väl egentligen inte finns något rätt eller fel i, som angående väldigt mkt annat. Och en fråga som än idag är högst aktuell tycker jag.