• sassa87

    2 av 3 tärnor, mamma sur, hjälp

    Hej, ska försöka förklara så lite komplicerat som möjligt :)

    Har 3 st systrar i åldrarna 10, 15 & 17 år.

    Alla 3 är mina halvsyskon, den yngsta har samma mamma som mig och de 2 äldre har min pappa med en annan fru.

    Jag tänkte ha de 2 äldre som mina tärnor (alltså har ingen koppling till min riktiga mamma), men min kära mamma är sur och besviken över detta då jag inte valt att ha min 10 åriga syster med som tärna.

    Men då undrar jag, är det inte jag som bestämmer?? bara för att hon inte får vara tärna så betyder det väl ändå inte att jag stöter bort henne??

    Jag vill ha mogna systrar som kan hjälpa mig på min dag. Deras uppdrag är:

    *Vara med mig hos frisören, stötta och finnas där för mig när jag blir otroligt nervös, äta lite god frukost med mig och sen ska även dem bli lite stajlade och få hjälp att få på sina klänningar mm mm.

    Jag har vi tärnor som finns där för mig och stöttar mig på min stora dag. Jag och de äldre 2 syskonen har en massa goa saker gemensamt som shopping, bio mm mm medan min yngre fortfarande leker med Barbie och vi har inte mycket gemensamt alls.

    Är jag elak som inte tar med henne?? Tycker alltså hon inte är tillräcklig mogen för de stora uppdraget. Vill bara ha dessa 2 men vill också undvika konflikter då min mamma är bra på att bråka emot om hon så skulle vilja.

  • Svar på tråden 2 av 3 tärnor, mamma sur, hjälp
  • daniiel

    Om du och din mamma inte har någon bra relation och om din 10-årig lillasyster avskyr dig, varför är er mamma upprörd? Det känns som att din syster förmodligen inte vill vara delaktig i ditt bröllop då och det bör väl er mamma vara medveten om.

    En 10-åring är ju dock bara ett barn och hon är trots allt din syster. Vill du gå vidare genom livet och låta din syster avsky dig pga vad er mamma har sagt? Eller vill du försöka visa henne att du är en snäll storasyster som bryr sig om henne? Bara för att du och din mamma har en tråkig historia, så behöver ingen av er låta det gå ut över din syster och din relation till henne. Nu verkar dock din mamma redan gjort det, så varför ska du också?

    Att ni inte har något gemensamt, är det så konstigt? Hon är 10år! Och jag förmodar att du är vuxen, eftersom du ska gifta dig. Det betyder dock inte att ni inte kan vara goda vänner om ytterligare 10år, men då måste du lägga manken till! Du är vuxen, du bör veta bättre. Hon är ett barn och även om det är tråkigt i vissa fall, så ser hon förmodligen upp till er mamma och därför lyssnar hon på vad er mamma säger om dig. Bryt det mönstret!

    Om jag var du, så hade jag väldigt tydligt markerat för min syster att det inte är okej att er mamma snackar skit om dig och att du bryr dig om henne och vill ha en relation med henne. Visa att du är bättre än er mamma, visa hur en mogen och ansvarsfull vuxen agerar. Låt henne vara med under bröllopet med någon form av uppgift.

    Nu är hon väl lite på gränsen mellan att passa som tärna eller brudnäbb. Oavsett, så kan hon faktiskt vara med dig och dina andra två systrar och äta och klä sig och få håret fixat. Min dotter, som var 4,5år, var med mig och mina två tärnor hela förmiddagen på vår bröllopsdag och gjorde sig i ordning. Nog klarade hon av det och en 10-åring bör definitivt klara av det.

    Och på tal om. Jag valde min syster som tärna, för hon står mig nära, men jag valde också makens syster som tärna. Inte för att vi står varandra nära eller för att vi har mkt gemensamt eller umgås ofta. Nej. Vi träffas på middagar hos deras föräldrar ibland och på tex kalas. Varför valde jag då henne som tärna? Jo, för att jag tydligt vill visa för henne att all familj är viktig. Att hon också räknas, att vi bryr oss om henne och att hon alltid är välkommen hos oss.

    Självklart får du göra som du vill, men jag tycker det är oerhört egoistiskt att utesluta sin 10-åriga syster pga en dålig historia med er gemensamma mamma och pga hennes ålder.


  • Linamaria

    Dina syskon kanske älskar dig? Om din mamma är lika dan mot dem som mot dig så har de förmodligen lärt sig att visa hat/förakt pga. att det inte är accepterat att visa kärlek.


    Det är jättevanligt bland barn som växer upp under de förhållandena du beskriver.Det finns till och med spädbarn som inte gråter pga att de har en vålsam förälder och vet att de får stryk... Barn anppassar sig så sjukt snabbt på det sättet...

  • Annica70

    Jag håller nog med Linamaria i detta. Det låter som du vill straffa din mamma för hur hon behandlat dig. Men ska det gå ut över din lillasyster. Hon är bara 10 år och ni kanske kan få en bättre realtion om du tar första steget. Bjud inte din mamma utan bara din syster i så fall.


    Sen har du ett val..låta din mamma förstöra din dag genom att ens bry dig om vad hon tycker eller bara strunta i hennes komentarer och dylikt och få en underbar planering och ett underbart bröllop.


    Din syster har förmodligen inte fått en chans att bilda sig en egen uppfattning om dig utan bygger allt på av vad hon hört från din mamma.


    Ta första steget och försök att ändra på det..


    Hur du än gör så hoppas jag att du får ett underbart bröllop


     

  • sassa87
    daniiel skrev 2013-04-18 12:53:52 följande:
    Om du och din mamma inte har någon bra relation och om din 10-årig lillasyster avskyr dig, varför är er mamma upprörd? Det känns som att din syster förmodligen inte vill vara delaktig i ditt bröllop då och det bör väl er mamma vara medveten om.

    En 10-åring är ju dock bara ett barn och hon är trots allt din syster. Vill du gå vidare genom livet och låta din syster avsky dig pga vad er mamma har sagt? Eller vill du försöka visa henne att du är en snäll storasyster som bryr sig om henne? Bara för att du och din mamma har en tråkig historia, så behöver ingen av er låta det gå ut över din syster och din relation till henne. Nu verkar dock din mamma redan gjort det, så varför ska du också?

    Att ni inte har något gemensamt, är det så konstigt? Hon är 10år! Och jag förmodar att du är vuxen, eftersom du ska gifta dig. Det betyder dock inte att ni inte kan vara goda vänner om ytterligare 10år, men då måste du lägga manken till! Du är vuxen, du bör veta bättre. Hon är ett barn och även om det är tråkigt i vissa fall, så ser hon förmodligen upp till er mamma och därför lyssnar hon på vad er mamma säger om dig. Bryt det mönstret!

    Om jag var du, så hade jag väldigt tydligt markerat för min syster att det inte är okej att er mamma snackar skit om dig och att du bryr dig om henne och vill ha en relation med henne. Visa att du är bättre än er mamma, visa hur en mogen och ansvarsfull vuxen agerar. Låt henne vara med under bröllopet med någon form av uppgift.

    Nu är hon väl lite på gränsen mellan att passa som tärna eller brudnäbb. Oavsett, så kan hon faktiskt vara med dig och dina andra två systrar och äta och klä sig och få håret fixat. Min dotter, som var 4,5år, var med mig och mina två tärnor hela förmiddagen på vår bröllopsdag och gjorde sig i ordning. Nog klarade hon av det och en 10-åring bör definitivt klara av det.

    Och på tal om. Jag valde min syster som tärna, för hon står mig nära, men jag valde också makens syster som tärna. Inte för att vi står varandra nära eller för att vi har mkt gemensamt eller umgås ofta. Nej. Vi träffas på middagar hos deras föräldrar ibland och på tex kalas. Varför valde jag då henne som tärna? Jo, för att jag tydligt vill visa för henne att all familj är viktig. Att hon också räknas, att vi bryr oss om henne och att hon alltid är välkommen hos oss.

    Självklart får du göra som du vill, men jag tycker det är oerhört egoistiskt att utesluta sin 10-åriga syster pga en dålig historia med er gemensamma mamma och pga hennes ålder.
    Systern vill vara tärna och glad över det men endast för klänningar och såna fina saker, inte för min skull.
  • sassa87

    Har pratat med min sambo och diskuterat, blir inte att jag väljer mina systrar till tärna.
    Jag är vuxen och beter mig vuxet, men bara för att jag inte vill ha min ena lillasyster som tärna på grund av vissa anledningar så behöver det inte betyda att jag är omogen, jag vill ha dem som står mig otroligt nära och det gör mina äldre systrar.

    Men det blir så att jag inte väljer någon av dem alls så kör vi på det som vi tänkte först att min blivande har en bestman och jag har ingen. Det var tankarna först när min vännina tackade nej.

    Det är ju trots allt min (vår) dag och jag ska ju kunna välja hur jag vill.

  • FruForsmark
    sassa87 skrev 2013-04-18 12:40:37 följande:
    Min mamma mår alltid bra (enligt henne).
    Men mina bröder och min syster där är inte så förtjusta i mig, blev inte ens bjuden på min ena broders konfirmation för något år sedan för jag var inte "värdig" det. Va många släktingar som undrade vart jag och min sambo var någonstans och hon sa bara "Hon är inte bjuden" och min bror ville inte ens ha mig där. Dels därför vill jag inte ha henne som tärna elelr ge någon i den familjen något uppdrag.

    Det är verkligen fruktansvärt det du beskriver. Din mamma har manipulerat sin familj emot dig. Men tänk så här, hur hade din 10åriga syster kunnat värja sig mot hennes snack när hon är så ung? Hur kan ett 10årigt barn sätta sig emot hela sin familj för att stå upp för sin syster? Det är ganska mycket att begära av ett barn och hon och dina andra syskon verkar har kommit i klämp pga av din mamma. Det känns hårt att utesluta en av systrarna som straff för att hon har vänts emot dig. Varför inte ge henne en tärnroll där hon faktiskt får vara med och planera? Ni kan ju träffast alla 4 systrar och ha planeringskvällar där ni bara myser och har det trevligt. Skulle inte det vara en fantastisk chans att umgås med din yngsta syster på tu man hand och komma henne nära? Det kanske ändrar hennes perspektiv helt när hon upptäcker hur mysigt hon har med sin syster och vad trevliga dina halvsyskon faktiskt är..

  • daniiel
    sassa87 skrev 2013-04-18 12:56:24 följande:
    Systern vill vara tärna och glad över det men endast för klänningar och såna fina saker, inte för min skull.
    Men se till att passa på att använda det tillfället för att visa henne vilken bra storasyster du kan vara! Uteslut henne inte och på så sätt visa att er mamma kanske har rätt, att.. vad det nu är hon säger om dig.. stämmer. Sätt dig över det och se det här som en chans till ett bättre relation till din lillasyster. Även om hon nu, från början, enbart vill vara med för att få ha en fin klänning. Det kanske är bara bra, då har du en öppning där. Du kanske ta umgås med henne på tu man hand och kika på klänningar, använda det som en ursäkt för att få tid med henne.

    Och återigen, hon är 10år, ett barn.. vad förväntar du dig? Klart att någon i den åldern mest är med för att få klä upp sig. Jag tror inte det är många barn, om något, som ser ett bröllop som något större och mer speciellt. Nej, en chans att få "leka prinsessa" är nog vad dom flesta tänker och det är inget fel med det. Man kan ju dock som vuxen då gå in och försöka få barnet att se att det är mer och större än så, men då måste någon ta på sig att göra det. Varför kan inte du vara den personen för din syster?
  • a ring on my finger
    sassa87 skrev 2013-04-18 12:56:24 följande:
    Systern vill vara tärna och glad över det men endast för klänningar och såna fina saker, inte för min skull.
    Men snälla du! Hon är 10år...TIO ÅR! Vad försäntar du dig att hon ska tycka och känna för ditt bröllop?
    Hon är ett barn som inte ens har upplevt kärlek. Hur ska hon då kunna tänka sig in i din roll som brud?

    När man är 10år är man dessutom fortfarande väldigt formbar så du har chans att visa henne att du inte är vad din mamma nu ev beskriver dig som.
  • sassa87

    Jag tackar för allas tips och råd, men tydligen svårt för de flesta här inne att sätta sig in i min situation.

    Jag vill ha någon som står mig nära (vilket de 2 äldre gör) oh visst hon är bara 10 år men hon har stor mun som 10 åring och allt möjligt. 19 år av mitt liv är totaltförstört och relationen till dessa syskon helt borta.

    och tror ni inte jag försökt bygga upp relationen så tror ni fel, vad är det jag gjort de senaste 3 åren?? men inget resultat.

    Men tackar så snällt för allas råd och stöd, men har som sagt bestämt mig nu för att inte välja någon utav mina syskon för att vara rättvis, ni har rätt i att man inte ska stöta bort någon syskon ur det här och det gör jag inte om jag väljer att inte ha någon av dem.

    Tror bröllopet ändå kommer bli fantastisk :D

  • FruForsmark
    sassa87 skrev 2013-04-18 13:06:57 följande:
    Jag tackar för allas tips och råd, men tydligen svårt för de flesta här inne att sätta sig in i min situation.

    Jag vill ha någon som står mig nära (vilket de 2 äldre gör) oh visst hon är bara 10 år men hon har stor mun som 10 åring och allt möjligt. 19 år av mitt liv är totaltförstört och relationen till dessa syskon helt borta.

    och tror ni inte jag försökt bygga upp relationen så tror ni fel, vad är det jag gjort de senaste 3 åren?? men inget resultat.

    Men tackar så snällt för allas råd och stöd, men har som sagt bestämt mig nu för att inte välja någon utav mina syskon för att vara rättvis, ni har rätt i att man inte ska stöta bort någon syskon ur det här och det gör jag inte om jag väljer att inte ha någon av dem.

    Tror bröllopet ändå kommer bli fantastisk :D
    Ditt bröllop kommer bli fantastiskt! Lycka till!
Svar på tråden 2 av 3 tärnor, mamma sur, hjälp