• Csve

    JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet

    Här tänkte jag att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i juni 2014 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka.

  • Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet
  • Csve

    vi kommer skicka STDkort nu i augusti/september, sen inbjudningskorten i Januari/februari

  • Mathildas
    Cskoldqvist skrev 2013-07-30 00:43:18 följande:
    Stort grattis till er förlovning!!

    Åh, vad roligt med save-the-date-pyssel. Visst känns det mer verkligt när man får "sprida budskapet" till sina nära och kära Tungan ute

    Själv har vi hoppat över att skicka SVD-kort men planerar att skicka ut inbjudningskorten ca 6 månader innan bröllopet då vi behöver boka upp boendet för våra gäster redan i januari. Vi har bokat en ö i skärgården för att fira i dagarna tre så vi ser ingen nackdel med att gå ut med inbjudan så tidigt då vi hoppas att så många som möjligt av våra drygt 70 inbjudna kan komma. Men vi har berättat för våra familjer som är sååå glada och uppspelta, oj vilket härligt år av förberedande vi har framför oss!!

    Jag tar gärna emot tips på hur era inbjudningskort och tackkort ser ut Glad
    Vi ska skicka ut SVD-korten ganska så snart och inbjudningskorten i februari någongång. Låter ju helt underbart med en hel Ö för sig själva, herregud vilken dröm :) Vi ska vara ute i skogen i en gammal kvarn och även ha vigseln där under ett träd. Låter kanske lite flummigt men det kommer bli hur bra som helst det är jag säker på. Vi har hyrt två gamla drängstugor så det finns möjlighet till övernattning för gästerna. http://www.araskvarn.nu/ Här ska vi vara, dock gör bilderna och den hemskt tråkiga hemsidan det inte rättvisa, men ni får en uppfattning i alla fall.
    Jag ska ta och lägga upp bilder på hur alla korten ser ut senare när jag är färdig med dem, men det är fortfarande lite småpill kvar :)
  • Mathildas
    sandrahs skrev 2013-07-29 12:00:11 följande:

    Tips mottages gärna på bra mallar till save-the-date-kort, inbjudningkort och tackkort!


    Jag ska lägga upp bilder på hur korten blev senare när de är klara, det är fortfarande lite klister och klippande kvar :) Men det är ju bara att googa. Själv kollar jag många bloggar som handlar om den stil på bröllop som jag själv är ute efter och fick idéer därifrån.
  • Mathildas
    Csve skrev 2013-07-30 09:56:01 följande:
    Hej på er!Vi har lagt handpenning på lokalen, STDkorten och inbjudningskorten har vi fått hem och vi har valt utseende på framsidan till vigsel- och festprogram! vi har valt tärnklänningar och jag har hittat armband som vi kommer ge till tärnorna i gåva.Det värsta tycker jag gästlistan och budgeten är!   
    Gästlisan känns okej för egen del men jag håller med om budgeten, usch, får rysningar bara jag tänker på den. Det är ju för det första huuur svårt som helst att uppskatta vad saker och ting kostar och själva hade vi en budget på 50.000 från början vilket vi redan nu (2 veckoer sedan han friade) har kommit underfund med att vi kommer spräcka rätt rejält. Bara hyra för lokalen, fotografen och material till inbjudningskorten har gjort att det hittills har gått på 30.000 .. så bara 20 kvar då, HA, lycka till med den ekvationen Mathilda - kommer aldrig gå ;) bara min ring kostar ju hälften av det och då har vi mat, alkohol, kläder till tärnor och näbbar, brudklänning,  min mans kläder, hans ring, dekorationer, band... gode gud hjälp mig.
  • sandrahs

    Håller med Mathildas, gästlistan är helt okej kommer "bara" bjuda så långt som kusiner och några vänner. Allt som allt ca 80 inbjudna, men alla kommer nog inte tacka ja.


    Jag har inte vågat mig på att göra en fast budget för jag vet att jag ändå inte kommer hålla den och det är förmodligen en del utgifter man inte tänker på. Jag började med att ha budget på 30 000 kr då vi har mycket "gratis" men det kommer nog inte funka ändå.


    Försöker iaf hitta kanonpriser på allt som ska köpas till festen. Kommer t.ex. köpa klänningen/klänningarna från Kina och ringarna blir inget flådigt. Musik i kyrkan har jag gratis (eller ja förmodligen ska dom ha lite grann) i form av min syster och hennes tjejkompisar samt att dom kanske kommer sjunga på festen sen. Som jag skrivit i tidigare inlägg kommer jag göra inbjudningskorten och tackkorten själv. Fördelen med att bo i en liten kommun är att alla känner alla och det går att få tag på mycket saker gratis eller till kanonpris ;)


    Maten kommer en lokal cateringfirma få göra (buffé) samt att min m2bs kusin kommer få bidra med hennes fantastiska cupcakes och andra sötsaker!


    Alkoholen kan vi få billigt också då vi känner en som importerar öl från tyskland (hrm..)


    Men som sagt det är fortfarande en del som kostar så jag tycker också att det är jätte svårt att göra en budget!

  • Milli

    Vi kommer i stort sett köpa allt eller så mycket de går från usa och kina och räknar med att halvera kostnaderna jämfört med att köpa allt i sverige. :) Har ingen speciell budgett utan har bara gjort en kalkyl på ungefär vad de kommer att kosta med allt och då hamna de på ca 30000 + 20000 för resan som vi hoppas få igen lite pengar för eftersom vi ska önska oss resan i present. Och då har vi ändå catering, underhållning + liveband med i detta priset och temat är som glitter- glamour och bling bling med ett inslag av 50 tal och rock´n roll, färgtema: vitt, rosa och silver . 

    Så ni som skickat ut save the date kort har ändå tänkt skicka ut 3-4 månader innan? Vi skickade inga såna kort utan gick ut med de på FB :) Här kommer iaf bild på inbjudningskorten jag gjort, de ser kanske enkla ut men de har tagit en massa tid och än har jag bara hunnit gjort 20kort (25kvar). Texten är embossad och innebär att jag stämplat med genomskinlig färg, hällt på pulver och sen värmt så de smällt och blivit 3d :) Som ni kanske förstår utifrån bilden så öppnar man dom inte som en bok utan uppåt :)




     
  • Csve

       Men så fina!!Vart har du köpt materialet? skulle vilja ha liknande placeringskort!!  

  • Milli
    Csve skrev 2013-08-02 20:26:51 följande:
       Men så fina!!Vart har du köpt materialet? skulle vilja ha liknande placeringskort!!  
    Tack :) Har köpt allt på mitt jobb = Panduro =)
  • fancyrocker

    Idag har jag lagt SaveTheDate-korten på brevlådan. Så våra nära och kära bör få dem på måndag Nu är det på riktigt!!! På semestern har vi även tittat på och bokat festlokal. Det blir byns Folkets Hus med plats för 140 pers. Vi har dock tänkt att "bara" bjuda 60 pers. Inte den mest moderna eller fräscha lokalen, MEN det blir vad man gör det till. Med lite kärlek och omsorg kan det bli riktigt fint

  • Milli

    Hej. Sätter upp ett ungefärligt tidschema för att vi ska kunna säga till de som ska uppträda vilka tider de behövs.. vad tror ni om detta schema, är de lagomt tidspann emellan eller behövs de mer på något ställe? Känns tiderna okej? Vill gärna att bandet och dansparen ska uppträda tidigt så att även barnen får ta del av den showen..

    8.00 makeup, håruppsättning och påklädsel 
    11.30 fotografering av allihopa
    13.30 åka till kyrkan
    14.14 vigsel
    15.45 välkomstdrink vid ankomst till lokal 
    16.00 förätt evt tal efter de
    17.00 huvudrätt evt tal
    18.00 Dansuppträdande
    19.00 tårta
    20.00-21.00 liveband

    och vad gör man efter de? kan man ha spotify på eller känns de konstigt när man haft liveband.? Och känns de inte typ som att festen är över när de slutat? Vill ju inte att de ska tro att de är över för de men jag är rädd att flera som har barn åker hem runt den tiden så då vill man ju gärna att de ska ha fått med sig showandet :) Någon som förstår hur jag tänker eller har andra tankar/ideer??
     

Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet