• Kvalitetsexperten

Myten om den billiga kinaklänningen är död - Google varnar

Myten om billiga Kina klänningen är död. Google varnar…

Förr köpte man en billig kina klänning med varierande kvalite´

utan mellan händer från Kina. Idag är konkurrensen mellan olika

Webbutiker med brudklänningar knivskarp, som påverkar en del

företag att använda mindre seriösa affärsmetoder. 

Google ställer nu olika kvalitetskrav, för att företagen skall få

marknadsföra sig på Google. Jag har några fler kvalitetskrav

inlägg, för ett säkert  köp i webbutik.

Följande grundkrav ska Du Ställa på webbutiken för att Du

ska ha någon kontakt med butiken, om inte besök nästa.

Vem handlar jag med? Företaget bakom webbutiken. Hur får jag kontakt med butiken? Kundtjänst med telefon, mail Reklamationer och övriga villkor? Fri frakt och retur enl. EU krav Egna bilder på butikens klänningar, ej bilder på märkesklänningar Priset skall vara rimligt, ej tokbilligt och orealistiskt. Referenser från kunder som handlat, som  är överdrivet positiva. 

Nästa steg är vilka kvalitetskrav skall Du ha på klänningen?  Krav på

produkt information på hemsidan, skall alltid finnas. Ställ frågor!!!

Kvalite´ på tyg, spets, underkjol och detaljer. Kvalite´ på sömnad och uppbyggnad Kvalite´ på passform och snitt

Uppfyller webbutiken och modellen dina krav, bör Du ställa frågan till

Dig själv.

Jag är inte intresserad av några kvalitetskrav på själva klänningen Jag har höga kvalitetskrav och är beredd att betala extra. Jag chansar, för att jag vill endast köpa en billig klänning

Använd gärna mina tips, för att Du skall komma fram till om Du skall satsa på

köpa i en webbutik eller om det är bättre med en vanlig butik, typ bröllopsbutik.

Har Du synpunkter, svara gärna under de olika inläggen, del 1 - 4

• Svar på tråden Myten om den billiga kinaklänningen är död - Google varnar
  • Kvalitetsexperten

Svat till Carina

Tack för ditt inlägg. Det är precis vad jag menar. En seriös webbutik kan man lita oavsett
    om vilken land kommer ifrån, men då måste du veta vilken land den kommer ifrån. De
    oseriösa har ingen företagsnamn, adress eller telefonnummer. Om något inte fungerar
    och de inte svarar på mailen. Vad gör Du då?  

Om jag har uppfattat rätt, så litar jag på alla trådar och inlägg här på BT.
    Frågan är vem har skrivit dessa. De flesta är ju naturligtvis, men några
    är oärliga. De har kontaktat mig och skäms att det gick på detta falska
    inlägg. 

• Principisessan

Kvalitetsexpresten: nej, om ingen svarar på mail eller telefon och det inte finns någon adress, då vet jag inte vad jag ska göra. Vad rekommenderar du?

• Kvalitetsexperten

Svar till Marjja
    Bra fråga - Se mina tips 
    Innan beställning - Undvik butiken - surfa til nästa 
    Efter beställning  - Kontakta butiken igen och kräv retur via mail, brev o till sist ett telefonsamtal.
    I kundpolicy skall det finnas fri retur och fri frakt., då är det upp till företaget att följa sina egna regler.
    Varje kontakt meddelar man att en kopia skickas til BT, så får man bättre press.

I dagsläget  utan mina tips - Kontakta daniiel eller känn dig blåst.
    Vi frågar daniiel, som har köpt flera klänningar innan hon blev nöjd. Välkommen in i gänget...
    Du har ju rekommenderat  företaget MB, som inte svarar på mail. Vad gör man? 

• daniiel
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-12 12:44:45 följande:
    I dagsläget  utan mina tips - Kontakta daniiel eller känn dig blåst.
    Vi frågar daniiel, som har köpt flera klänningar innan hon blev nöjd. Välkommen in i gänget...
    Du har ju rekommenderat  företaget MB, som inte svarar på mail. Vad gör man?
    Att rekommendera ett företag gör man baserat på vad man själv sett, hört eller upplevt. Anser jag. Tidigare har Milly (antar att det är vad du menar med MB?) varit väldigt duktiga på att hålla kontakten, leverera fina klänningar och haft bra priser. Precis som Landy, har dom dock ökat priserna en aning, även om dom alltid tillhört dom lite dyrare företagen. Nu verkar det dessutom som att dom blivit sämre på att hålla leveranstider och att svara så mejl, vilket är jättetråkigt!

Har man då gått på tidigare rekommendationer, som är baserade på tidigare erfarenheter, så kan man nog känna sig väldigt besviken när man inte får svar på sina mejl och det dröjer innan klänningen dyker upp. Det är dock något man alltid ska komma ihåg före man beställa en sk. kinaklänning, något som jag alltid brukar vara noga med att påpeka, och som dom flesta faktiskt är medvetna om - det finns inga garantier. Man kan bli blåst, det kan ta betydligt längre tid än man trott och blivit lovad, klänningen kan vara helt fel. Även hos dom mer välrekommenderade företagen.

Folk väljer att chansa trots det och jag måste säga att överlag verkar väldigt många nöjda med sina chansningar. En sådan chansning kan ju leda till att man får ha en brudklänning som man känner sig vacker i och samtidigt har råd att hyra in det där livebandet man alltid önskat.

Och det är ju faktiskt inte bara bland dessa "kinaklänningsföretag" man kan bli lurad så att säga. Det kan hända med den välrekommenderade cateringfirman, hotellet som har så bra anseende, solisten som sägs vara så duktig eller fotografen som har så fina bilder i sin portfolio osv.

Man måste göra en bedömning efter den information man har, och då ska man självklart försöka samla på sig så mkt information som möjligt, men sedan kan det ändå gå åt pipsvängen!

Och för att återgå till Milly, vad man ska göra om dom inte svarar på mejl är att i första hand försöka på alla möjliga sätt få kontakt med företaget. Dom flesta lyckas, förr eller senare, och så vitt jag vet har dom aldrig låtit bli helt att skicka en klänning. Även om det ibland blivit betydligt senare än utlovat.
  • Sörön10

Beställer man en Kinaklänning kan det gå hur som helst och det är väl en risk man som beställare är medveten om? Det kan gå preciis likadant om du köper nåt från tex HMs onlineshop. Plagget restas, kommer för sent, är trasigt osv. Lite svårare med returer i det första fallet.

Min kinaklänning var huuuuur fin som helst! Behövde tas in litegrann och sömmerskan granskade noga och kunde inte förstå att jag fått klänningen till det priset. Den var väldigt välgjord.

Att läsa referenser och bilda sig en uppfattning måste man ju göra innan man lägger en beställning. Så gör man väl i alla fall?

Jag beställde min klänning 2010 från shopindream. 

• Kvalitetsexperten

Svar till Daniiel

Tack, det var imponerande och balanserat svar.  Din information om hur beställningar sker och vilka
    leveransvillkor är mycket viktiga och avgörande för många köpare. Lägg på mina tips och få fram en
    ny kundpolicy för webbutiker, som säljer brudklänningar på ett trygg och säker process. 

Problemet är att vi kan inte enskilda personer på BT, som skall hjälpa blivande brudar i 15 år framåt.
    Det är att lägga stort ansvar på dig Daniiel. Jag tycker att varje seriös webbutik ska ta ansvar för sin
    kundtjänst, leveransvillkor enligt EU standard. Det är inte omöjligt. Kina är ett modernt industriland.
    MB är inget skrädderi utan ett stort textilföretag. 

Daniiel, vad tycker Du?

• Ariana
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-12 15:16:40 följande:
    Problemet är att vi kan inte enskilda personer på BT, som skall hjälpa blivande brudar i 15 år framåt.
    Det är att lägga stort ansvar på dig Daniiel. Jag tycker att varje seriös webbutik ska ta ansvar för sin
    kundtjänst, leveransvillkor enligt EU standard. Det är inte omöjligt. Kina är ett modernt industriland.
    MB är inget skrädderi utan ett stort textilföretag. 

Kina ligger inte i EU, så det är väl inte rimligt att förvänta sig att de ska följa de bestämmelser som finns här. Däremot bör de följa den lagstiftning som gäller dem.

Ångerrätt i Sverige gäller inte för måttbeställda varor, tex klänningar som sys upp efter kundens egna mått.
  • daniiel

Precis som Ariana skriver, Kina ligger inte i EU och vi kan alltså inte kräva eller förvänta oss att företag där ska följa dom bestämmelser osv som finns här.

Man kan tycka att det är synd att det inte går att ha bättre kontakt med "kinaföretagen" ibland och att dom tex har sin policy om att köparen får betala returfrakt osv. Det är ju dock av en anledning, frakten är dyr. Hos vanliga postorderföretag som tex Ellos gäller dock samma sak.

Egentligen är det inte så svårt att beställa en klänning, det är bara som med allt man köper före man har sett det eller prövat det - en chansning. Oavsett från vilket land eller företag man handlar.

Att enskilda personer hjälper blivande brudar i 15år framåt.. jadu, där spelar det nog ingen roll om hur handeln av kinaklänningar utvecklas, folk kommer alltid vilja ha råd och hjälp och det kommer alltid finnas människor som vill dela med sig av sin kunskap och sina tankar. Det är anledningen till att internetforum finns öht.

Det ligger inget stort ansvar på mig. Jag är här inne och svarar och läser när jag vill, orkar, har tid och lust. Jag läser och svarar på det jag vill. Vill jag sluta precis exakt nu, så kan jag. Vill jag vara kvar här inne i 15år till, så får jag det också. Jag gör det av egen fri vilja :)

• Principisessan

Men varför skule butiken lägga sina svar i ett bröllopsforrumi sverige, det är ju helt orimligt. Menar du att o, du vore företagare så skulle du posadina svarrill enskilda individer på olika bröllopsforum runtom i världen,snarare än på sin egenhemsida. Förlåt men är du hög? Hur skulle det ens vara möjligt för ett företag?

• TheD

Jag försöker komma på vad du egentligen vill med det här.

• Kvalitetsexperten

Svar till Daniiel

Du ska definitivt fortsätta om Du gillar att skriva på BT. Det behövs omtänksamma och kvalitetsmedvetna
    personer. Jag själv tänker mycket på kunden som inte fick svar av Milly Bridal på 6 månader. Hon fick
    lida länge innan klänningen dök upp.

Du undrade varför Milly Bridal inte svarar i mailkontakt under 6 månader. Jag vet svaret: Containers!!!
    Tiderna förändras i Kina, även det lilla skrädderiet Milly bridal är idag  industriföretag med
    höga lönsamhetskrav.  Konkurrensen hårdnar bland lågprisföretagen, så om priserna inte höjs.
    Då får man rationalisera och effektivisera: Alltför högsta möjliga vinst på varje klänning.

Allt styrs av när klänningsmodellen och storleken skall produceras, inte när kunden vill ha den. 
    Milly Bridal tillverkar billigt i låglöneländerna Burma och Indonesien. - Kina är för dyrt
    Tillverkningen av modellen tillverkas i så få storlekar som möjligt. Mindre beställda storlekar
    blir tillverkade i större storlek. - Ju mindre tid i tillverkningstid, desto större vinst.
    När cotainern är fylld skeppas klänningarna till KIna. Ju färre containrar,desto lägre fraktkostnader

Milly Bridal vill fylla containern, istället för att ha mailkontakt med kunden. Det är alltslå ingen
    tillfällighet att kontakten bryts.  Detta är naturligtvis inte försvarbart, men tiderna har ändrats.

Jag gör affärer med Kina och övriga länder inom bröllopsbranschen. Det går att förhandla
    istället för att sitta vänta på om man blir blåst eller inte. Att förhandla behöver man en motpart.

Myten om den billiga kinaklänningen kan bli ett långt lidande plus tre blåsningar en dyr upplevelse,
    bara för att man ville göra ett klipp.

Med dessa ord avslutar jag personligen denna tråd och fortsätt med andra delar av mina tips.

Tack!

Christer Forsberg

Svar på tråden Myten om den billiga kinaklänningen är död - Google varnar