• Juli2013

    Nattamat/vickning?

    Jag undrar om ni hade/har tänkt ha nattamat/vickning framåt småtimmarna på festen, och i så fall vad? Klassikern är väl varmkorv men min blivande äter inte det så jag är väldigt intresserad av andra förslag! :)

  • Svar på tråden Nattamat/vickning?
  • Juli2013

    Hihi, ja en del inlägg är ju mer hjälpsamma än andra. jag tycker dock att jag fått många bra tips!! har många bra uppslag nu, inte helt omöjligt att det blir pizzaslice, jag tänker lite att vid den tiden på natten har man inga jättehöga krav.. men det tål att tänkas på några varv till.

    Jag förstår om man inte vill ha nattamat men själv tycker jag alltid det är gott att få något att tugga på framåt småtimmarna Glad dessutom är det riktiga partyrävar som kommer på vårt bröllop, det förvånar mig inte om det blir dans till 5 på morgonen, så det kommer sitta fint med något att äta!


    Sen är det väl inte så vanligt när man väljer mat till sitt bröllop att man väljer något man avskyr, men alla tänker ju olika Glad


    EEO skrev 2013-04-07 13:21:33 följande:
    Men ni som tipsar om korv om och om igen, har ni inte läst Juli2013:s förfrågan??? Eller folk som inte ska ha någon nattamat.. nehe men nu ska hon ju HA DET! Skärpning.
    Många konstiga svar du får tycker jag.. Men även några bra!
    Jag sitter i samma fundering, gillar inte korv jag heller nämligen.
    Tunnbröd kan man ju göra mycket kul med. Fylla med div. kallskuret och rulla ihop och skiva upp. Men frågan är hur mättande det är. Pizzaslice från ikea lät väldigt bra faktiskt Glad
  • FruForsmark

    Vi hade inte vickning då vi hade brudskål med snittar, förrätt, varmrätt, efterrätt och tårta. Det hade blivit för mycket heltenkelt plus att vi hade festen till kl 02,00 och inte senare. Så det är viktigta att gå ingenom hur mycket mat som kommer bjudas och hur läbge man ber'knar festen att hålla igång. Annars tycker jag varmkorv och pucko är det optimala vickningsmaten :)

  • Chicita
    EEO skrev 2013-04-07 13:21:33 följande:
    Men ni som tipsar om korv om och om igen, har ni inte läst Juli2013:s förfrågan??? Eller folk som inte ska ha någon nattamat.. nehe men nu ska hon ju HA DET! Skärpning.
    Många konstiga svar du får tycker jag.. Men även några bra!
    Jag sitter i samma fundering, gillar inte korv jag heller nämligen.
    Tunnbröd kan man ju göra mycket kul med. Fylla med div. kallskuret och rulla ihop och skiva upp. Men frågan är hur mättande det är. Pizzaslice från ikea lät väldigt bra faktiskt Glad
    Tja men om du tänker såhär istället:
    Det är många som tipsar om varmkorv - kan det vara så att det är många (kanske till och med de flesta) gästerna som skulle föredra varmkorv?
    Det är en hel del som säger att dom inte ska ha /alternativt inte behövde vickning på natten -  kanske man inte behöver lägga så mycket energi på vickning, det verkar ju inte som att folk är så intresserade av det?

    Med andra ord... Det ultimata kanske är att ställa fram ett storpack bullens varmkorv (uppvärmd i burken) och ett paket kovbröd med tillbehör på ett bord, och sen ställa fram en korg med bröd och ett par fat med pålägg och en kaffe (+ tevatten) termos?
    Då kan dom som är riktigt hungriga och gillar korv få ta en sån. Och dom andra kan bre sig en macka...
    Inget som tar massa tid att förbereda och det verkar ju uppskattas av gästerna om man läser kommentarer från alla som har gift sig redan Flört 

    Från vår sida så var det helt onödigt med något mer efter tårtan. Middagen drog ut på tiden mer än vi tänkt, så tårtan blev ju serverad senare än tänkt också... Vilket ju gjorde att gästerna redan var proppmätta och inte alls ville ha något mer ätbart...

    Det är ingen som tipsar om saker här inne för att vara elak i alla fall... 
  • married observer

    Vi hade ciabatta med grillade grönsaker, anpassat för att vegetarianerna inte skulle behöva specialmat. Vi hade så fin middagsmat och fina lokaler att vi kände att det skulle bli helfel med korv, även om det är perfekt nattamat annars.

  • Cathelica

    Vi funderar på at ha baguetter typ, med ägg & bacon röra.. Brukar va jättepoppis bla. vora vänner :)
    Vill ha något som kan göras klart i förväg.. orkar inte koka korv, även om det är enkelt ;) 

  • 20 juli 2013

    Jag alskar att ata pa smatimmarna sa vi kommer att servera vickning (trots 3-ratters och tarta innan) och vi har valt att ha lite olika tapas... och svenskt smagodis!:)
    Vi har valt det for att det ska vara latt att plocka at sig lite mat i farten om man blir lite sugen men vi vill inte ha ett avbrott i festen dar man behover satta sig med en tallrik och ata. Vi kommer bara att stalla fram det under kvallen sa far folk upptacka att det finns nagot att ata av nar de ser det.
    Jag har namligen sjalv varit pa ett brollop dar toastmastern mitt i festen tog mikrofonen och sa att det var dags for vickning vilket dodade festen. Kan ju ses som en tips ocksa om man vill att festen ska sluta dar:)
     

  • martina o affe

    Vi ska ha pizzabullar,
    Förberedds flera dagar innan läggs i frysen. Tags fram dagen innan och läggs upp redo på fat. Så är dom upptinade och klara att ta ut direkt när det är dags.
     

  • Akjson

    Vi hade bestämt oss för korvvickning....Varm korv med bröd. Restaurangen låter oss hålla med det själva..men nu när jag läser alla inlägg här så funderar jag på om vi ska skippa vickning. Vår middag blir rätt sen, typ 1930 och jag antar att den drar ut på tiden rejält och sen tårta på det. Sen står det inte på försen vi i så fall ska ut med vickning..hrm..ska höra med toastparet ikväll vad dom tycker. Men jag tycker alla tips här ovan är bra och det är nyttigt att läsa hur alla resonerar...

  • FruForsmark
    Chicita skrev 2013-04-08 10:10:54 följande:
    Tja men om du tänker såhär istället:
    Det är många som tipsar om varmkorv - kan det vara så att det är många (kanske till och med de flesta) gästerna som skulle föredra varmkorv?
    Det är en hel del som säger att dom inte ska ha /alternativt inte behövde vickning på natten - kanske man inte behöver lägga så mycket energi på vickning, det verkar ju inte som att folk är så intresserade av det?

    Med andra ord... Det ultimata kanske är att ställa fram ett storpack bullens varmkorv (uppvärmd i burken) och ett paket kovbröd med tillbehör på ett bord, och sen ställa fram en korg med bröd och ett par fat med pålägg och en kaffe (+ tevatten) termos?
    Då kan dom som är riktigt hungriga och gillar korv få ta en sån. Och dom andra kan bre sig en macka...
    Inget som tar massa tid att förbereda och det verkar ju uppskattas av gästerna om man läser kommentarer från alla som har gift sig redan Flört

    Från vår sida så var det helt onödigt med något mer efter tårtan. Middagen drog ut på tiden mer än vi tänkt, så tårtan blev ju serverad senare än tänkt också... Vilket ju gjorde att gästerna redan var proppmätta och inte alls ville ha något mer ätbart...

    Det är ingen som tipsar om saker här inne för att vara elak i alla fall...
  • Juli2013

    Det har varit vickning på nästan alla bröllop jag har varit på och det har alltid varit uppskattat, men vill man avsluta lite tidigare så behövs det nog inte. Det beror ju helt på fall till fall så det är omöjligt att råda någon annan :)

  • Larssonmaria86

    Pizzabullar lät perfekt! Vi är inte heller så glada i korv så skippar gärna det men vill ändå ha något enkelt och som inte kräver bestick och tallrikar.. Men behöver man inte värma dem i ugn eller man serverar dem i "rumstemperatur"? :)

  • daniiel
    Larssonmaria86 skrev 2013-04-09 14:03:59 följande:
    Pizzabullar lät perfekt! Vi är inte heller så glada i korv så skippar gärna det men vill ändå ha något enkelt och som inte kräver bestick och tallrikar.. Men behöver man inte värma dem i ugn eller man serverar dem i "rumstemperatur"? :)
    Vi äter dom alltid i rumstemperatur. Har med oss på picknick och liknande. Supergott och enkelt! Vi brukar göra dom i bullformar, men inte ens det behöver man ju om man vill slippa det skräpet :P
  • Allis

    Knäckebröd med Gustafskorv eller sill är vårt val. Kanske slinker det med en Ockelbo Svart också, rätt snäll men hyfsat smakrik ost för de som inte gillar häst och/eller sill.

Svar på tråden Nattamat/vickning?