• Grodprinsens brud

    "godkända" psalmer med typ inget Gud etc..

    Finns det? Jag är inte kristen mer än till mitt deltagande i svenska kyrkan.. Min sambo likaså.. Ingen av osss kan säga att vi TROR på Gud och Jesus och allt det där. Vi säger inte att det inte funnits men vi säger inte heller att asagudarna eller Buddha inte funnits/finns heller.. Vi är inte ateister, kanske snarare tvärtom.. NÅGOT måste ju finnas liksom... Men som sagt så värst kristna är vi inte men vi väljer att gifta oss i kyrkan dels av tradition men även dels för att det helt enkelt inte finns några bra andra platser runt där vi bor.. Nu undrar jag om någon kunnig vet vilka bröllopspsalmer man får välja att sjunga och om någon av dessa är lite mindre "Gud och Jesus" och mer om kärlekens budskap? Hoppas ni förstår vad jag menar..


  • Svar på tråden "godkända" psalmer med typ inget Gud etc..
  • theluckiest2013

    Nu är det morgon är ju väldigt fin och inte "jätte-kyrklig".. Den ska vi ha på vårt bröllop om en månad.

  • daniiel

    Ni kan ju kika på årstidspsalmer och vigselpsalmer, men tänk på att er vigsel är en gudstjänst i en kyrka som kommer hållas av en präst. Ursäkta mig, men det är ett ganska dumt val om ni vill försöka göra det hela mindre kyrkligt och kristet. Jag tycker egentligen inte att man ska gå in med tanken att göra det mindre "Gud och Jesus". Väljer man att viga sig i kyrkan, så får man ta kyrkan med allt vad det innebär.


  • Red Lion
    daniiel skrev 2013-04-04 20:34:58 följande:
    Ni kan ju kika på årstidspsalmer och vigselpsalmer, men tänk på att er vigsel är en gudstjänst i en kyrka som kommer hållas av en präst. Ursäkta mig, men det är ett ganska dumt val om ni vill försöka göra det hela mindre kyrkligt och kristet. Jag tycker egentligen inte att man ska gå in med tanken att göra det mindre "Gud och Jesus". Väljer man att viga sig i kyrkan, så får man ta kyrkan med allt vad det innebär.
  • passionsblomman

    En psalm är ju liksom en lovsång till just Gud-det är så att säga i psalmens natur och handlar den inte om Gud så är det ju typ bara en sång vilken som helst.

    Dessbättre så handlar ju hela grejen om Gud just om kärleken, så vill man ha fokus på kärlek och liv, så är det inte alls så svårt att hitta psalmer. Även de psalemer vi ofta förknippar mest med sommar och skolavslutningar, är ju i allra högsta grad sånger om Gud, hans kärlek och natur-även om få verkar tänka på det. (Den blomstertid nu kommer, I denna ljuva sommartid, En vänlig grönskas rika dräkt är några exempel.)

    Att man kan känna en respekt för själva gudstjänsten och "klarar av" så pass dos av Gud i sin egen tillvaro, borde väl någonstans vara lite av ett minimum för att man ska känna sig bekväm med att välja just en kyrklig vigsel, för sin egen skull.

    Att man visar den kyrka man väljer att vigas i respekten att inte börja peta i gudstjänsten och be dem skippa delen om Gud, förutsätter jag att man har hyfs nog att göra, som ett minimum inför den Gud och församling man ändå väljer att vigas inför.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • annapia

    Är det verkligen en kyrklig vigsel ni önskar? Viger ni er borgligt har ni större frihet att utforma det helt efter egen smak och då har ni inget kristet inslag alls. I kyrkan så viger ni er dock inför Gud.

  • Chicita

    Jag tror jag förstår vad du menar.
    Du vill inte be prästen att tona ner pratet och ändra i gudstjänsten. Men de delar du kan påverka vill du ha möjlighet att styra.
    Att du inte vill övertala prästen att ta bort psalmerna säger väl en del tycker jag...

    Jag brukar kalla mig själv för agnostiker.
    Jag tror - om någon kan bevisa det.
    Jag är väldigt säker på att det finns något mer där ute. Men om det är moder jord (Wikka). Asatron eller kristendomen eller något annat som är rätt, det vet jag inte och det tänker jag inte gissa på heller.

    Däremot känner jag ett väldigt lugn i kyrkan. Jag tycker om att vara i kyrkor. Jag tänder alltid ljus för de jag förlorat när jag besöker en kyrka och jag känner mig extra nära dom då.
    Därför var beslutet lätt. Vi skulle vigas i kyrkan för den underbara kärleksfulla stämningens skull.
    Gud är kärlek.
    Försök tänk er Gud som ett annat ord för kärlek bara så tror jag att du kommer att se hela vigselgudstjänsten med bibelläsning och psalmer på ett annat sätt Glad 

    Och som sagt. En vänlig grönskas rika dräkt är ju rätt fin... Kör på den Solig 
    (så behöver ni bara hitta en till)  

  • Kjell Präst

    Alltså, alla psalmer i psalmboken är godkända och kan användas vid en vigsel. Samtidigt så handlar exakt alla psalmer om Gud, det är därför de står i psalmboken. Men visst, i vissa är det tydligare än i andra.

  • Kjörling

    Man måste ju inte ha sånger från psalmboken välj egna låtar som är ni, Det gjorde vi gick hur bra som helst, så vi valde 4 sånger som var "oss" så att säga, vår präst tyckte inte alls att det va nått konstigt med det :)


Svar på tråden "godkända" psalmer med typ inget Gud etc..