Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

"godkända" psalmer med typ inget Gud etc..

En psalm är ju liksom en lovsång till just Gud-det är så att säga i psalmens natur och handlar den inte om Gud så är det ju typ bara en sång vilken som helst.

Dessbättre så handlar ju hela grejen om Gud just om kärleken, så vill man ha fokus på kärlek och liv, så är det inte alls så svårt att hitta psalmer. Även de psalemer vi ofta förknippar mest med sommar och skolavslutningar, är ju i allra högsta grad sånger om Gud, hans kärlek och natur-även om få verkar tänka på det. (Den blomstertid nu kommer, I denna ljuva sommartid, En vänlig grönskas rika dräkt är några exempel.)

Att man kan känna en respekt för själva gudstjänsten och "klarar av" så pass dos av Gud i sin egen tillvaro, borde väl någonstans vara lite av ett minimum för att man ska känna sig bekväm med att välja just en kyrklig vigsel, för sin egen skull.

Att man visar den kyrka man väljer att vigas i respekten att inte börja peta i gudstjänsten och be dem skippa delen om Gud, förutsätter jag att man har hyfs nog att göra, som ett minimum inför den Gud och församling man ändå väljer att vigas inför.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Kjörling skrev 2013-04-05 11:55:59 följande:
    Man måste ju inte ha sånger från psalmboken välj egna låtar som är ni, Det gjorde vi gick hur bra som helst, så vi valde 4 sånger som var "oss" så att säga, vår präst tyckte inte alls att det va nått konstigt med det :)
    Jo det måste man. Det är jättekonstigt att prästen gjorde så.
  • passionsblomman

Mäh-jag skrev i citatrutan. jag menar. "Jo, det måste man!"

Svar på tråden "godkända" psalmer med typ inget Gud etc..