• Grodprinsens brud

"godkända" psalmer med typ inget Gud etc..

Finns det? Jag är inte kristen mer än till mitt deltagande i svenska kyrkan.. Min sambo likaså.. Ingen av osss kan säga att vi TROR på Gud och Jesus och allt det där. Vi säger inte att det inte funnits men vi säger inte heller att asagudarna eller Buddha inte funnits/finns heller.. Vi är inte ateister, kanske snarare tvärtom.. NÅGOT måste ju finnas liksom... Men som sagt så värst kristna är vi inte men vi väljer att gifta oss i kyrkan dels av tradition men även dels för att det helt enkelt inte finns några bra andra platser runt där vi bor.. Nu undrar jag om någon kunnig vet vilka bröllopspsalmer man får välja att sjunga och om någon av dessa är lite mindre "Gud och Jesus" och mer om kärlekens budskap? Hoppas ni förstår vad jag menar..

• Svar på tråden "godkända" psalmer med typ inget Gud etc..
  • Chicita
    Kjörling skrev 2013-04-05 11:55:59 följande:
    Man måste ju inte ha sånger från psalmboken välj egna låtar som är ni, Det gjorde vi gick hur bra som helst, så vi valde 4 sånger som var "oss" så att säga, vår präst tyckte inte alls att det va nått konstigt med det :)
    Då begick er präst tjänstefel.
    En vigselgudstjänst ska innehålla minst två psalmer egentligen. 
  • passionsblomman
    Man måste ju inte ha sånger från psalmboken välj egna låtar som är ni, Det gjorde vi gick hur bra som helst, så vi valde 4 sånger som var "oss" så att säga, vår präst tyckte inte alls att det va nått konstigt med det :)
    Jo det måste man. Det är jättekonstigt att prästen gjorde så.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Mäh-jag skrev i citatrutan. jag menar. "Jo, det måste man!"

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • TheD
    Ehhhh....knappast korrekt. Tjänstefel av prästen.
  • Kjörling

Chicita skrev 2013-04-05 12:00:09 följande: Kjörling skrev 2013-04-05 11:55:59 följande: Man måste ju inte ha sånger från psalmboken välj egna låtar som är ni, Det gjorde vi gick hur bra som helst, så vi valde 4 sånger som var "oss" så att säga, vår präst tyckte inte alls att det va nått konstigt med det :) www.kjorlingphoto.com Då begick er präst tjänstefel.En vigselgudstjänst ska innehålla minst två psalmer egentligen. Ja det vet jag inget om ifall han gjorde, men vår vigsel va kanon fin och gifta blev vi ju ändå ;)

• Kjell Präst

Som sagt: det är inte okay att välja bort psalmer. Prästen gjorde fel och förstörde därmed för oss som följer ordningen.

• Jag han

Vi valde kanske konstiga psalmer.Men vi ville ha något som vi kände igen, och de är psalmer som jag älskar. Sen att de inte handlar om kärlek, ja det struntade vi i. Alla hade hört dem, och kunde följa med i texten om de ville sjunga. Vi valde: " En vänligt grönska" &  "Den blomstertid"      Vi gifte oss 13 augusti och sommaren var ju nästintill slut.. Men det struntade vi oxå i! :)

• Jag han

tillägg: bara att få höra dessa psalmer i kyrkan gjorde mig rörd. De är verkligen underbara. Nästan så jag hade valt dem till ett vinterbröllop också.. :) haha  

• Chicita
    Kjörling skrev 2013-04-05 12:21:18 följande:
    Ja det vet jag inget om ifall han gjorde, men vår vigsel va kanon fin och gifta blev vi ju ändå ;)
    Ja visst blev ni gifta och det var säkert jättefint.
    Men du säger att det går jättebra att hoppa över psalmerna och ersätta med annan musik. Men det är fel av prästen och alltså inget du bör rekommendera i fortsättningen då det kan sluta med någon som blir väldigt ledsen och upprörd för att dom inte får göra det. "För det gick ju för er"... 
Svar på tråden "godkända" psalmer med typ inget Gud etc..