Vad ska ert "något blått" vara?
Vad ska ert "något blått" vara? =)
Vad ska ert "något blått" vara? =)
Jag struntar fullständigt i en vers. Det är löjligt i mina ögon ;) Myntet ingår där också haha... påhitterigrejer - nej tack.
Enligt Ask Yahoo som kanske inte är den mest pålitliga källan bör versen ha haft sitt ursprung i Viktorianska England. De påpekar bland annat att silver sixpence är ett engelskt mynt som var i bruk mellan 1551 och 1967. Det blåa inslaget skulle kunna stå för lojalitet och trohet eller renhet, som en koppling till Jungfru Maria som ofta avbildas i blått.
Det är möjligt att versen populariserats p.g.a. amerikansk kultur men som jag tidigare nämnt i tråden hade min mamma något blått när hon gifte sig 1971 och hon har aldrig tyckt det varit något konstigt eller ovanligt med det så jag tror personligen att traditionen var ganska väl rotad i Sverige före Hollywood-eran. Däremot kan den ju ha varit olika vanlig i olika delar av landet.
Äsch, det är ju bara en kul grej, tycker jag!! Jag hade alla fyra delarna med förra gången jag gifte mig, dock ej silvermyntet i skon:
old: min mormors myrtendiadem
new: min brudklänning
borrowed: slöjan
blue: en ljusblå liten sidenrosett som min mamma sytt in på undersidan av släpet (hon sydde klänningen)
Den här gången vet jag inte hur jag ska få in allt men jag vill nog ha med det bara för att jag tycker det är kul!
Det är ju det som är det fina i det hela. Man kan göra precis som man själv vill - Härligt!
Det är ju så vi får våra unika och härliga bröllop!
Skulle vara väldigt tråkigt om man var tvungen att följa en strikt mall.
Jag hade strass med texten"I do" under skorna. I övrigt enligt den gamla ramsan något gammalt... Så var det inte en tanke att få ihop de olika delarna men kom efteråt på att det bara blev så. Nytt: klänningen. Gammalt och fått: ringarna som är vintage och sambon som köpt dem till mig. Något lånat : kyrkans krona.
Jag tycker att den där ramsan är lite charmig, men jag hade svårt att få till något blått (hade ingen lust att ha strumpeband). Så här blev det:
Gammalt: Köpte begagnade skor på Myrornas för 70 spänn (!!)
Nytt: Det mesta tex klänning, slöja, trosor, smycken mm
Lånat: Korsetten lånade jag av min bästis
Blått: Knöt fast en bit blått band i korsetten
Ja, just det. Hade även tänkt på något "fått" (finns olika versioner)
Något fått: Ett armband som jag fått av min bästis något år tidigare
Jag brydde mig egentligen inte om den där ramsan men jag hade ändå något blått - ett par ljusblå hankypanky-trosor. Trosor skulle jag ju ändå ha, och det blev inget matchat raffigt underklädesset för mig eftersom den BH som passade bäst till min klänning var en jag redan hade i min underklädeslåda (slät, hudfärgad, helt utan krusiduller). Och Hankypankys trosor är typ världens skönaste.
läste förresten om gammal bröllopsskrock och fick mig ett gott skratt. Tex om hästarna gnäggade på väg till vigseln så betydde det att bruden inte var oskuld. :D
Hahahahaha. ^_^
Den var bra!
Ett gått skratt förlänger livet sägs det ju - så tack för den!
Ja man kanske hellre gick till vigseln på den tiden med risk för gnäggande hästar