• Anonym
    Äldre 1 Apr 20:28
    22044 visningar
    49 svar
    49
    22044

    Gifta=delad ekonomi, eller?

    Hej, skriver här i känsliga rummet ifall någon vill svara anonymt, jag är mest ute efter tips på hur ni gjort. Har ni helt delad, delvis delad eller helt separat ekonomi efter (eller innan) ni gift er? Vi vet inte riktigt hur vi ska göra så jag är tacksam för info om hur ni andra har gjort/ska göra.

  • Svar på tråden Gifta=delad ekonomi, eller?
  • Anonym (Halvd­elad)
    Äldre 1 Apr 20:37
    #1

    Vi ska köra på en typ delad fast ändå gemensam ekonomi, separata lönekonto och ett gemensamt räkningskonto. För över en bestämd summa varje månad till räkningar och till sparkonto. Sen har vi en viss summa "fickpengar". Hoppas du förstår min förklaring!

  • amerik­a
    Äldre 1 Apr 20:38
    #2

    Just nu har sambon och jag separat ekonomi för han har knappt någon inkomst. Men när han börjar jobba tror jag det kommer bli som jag hade det med exet: vi hade varsitt lönekonto som vi förde över pengar ifrån varje månad till gemensamt sparande samt till ett "räkningskonto" där alla räkningar betalades ifrån samt banklån osv. Vi överförde pengar procentuellt av inkomsten annars blev det så orättvist erftsom det var så stor skillnad på våra inkomster. Ett tag hade vi pengar på ICA-kortet oxå som vi handlade livsmedel för så behövde inte den ena eller den andre vara den som stod för matpengarna. Och de pengar som blev över (om det blev nåt över!) var ens egna att slösa på kläder, glass eller vad man nu gillade. Vi tyckte att det där fungerade bra men alla är ju olika.

    Jag tycker att det blir konstigt att leva tillsammans, som sambo eller gifta, men ha separat ekonomi. De flesta utgifterna är ju till det gemensamma hemmet eller gemensamma barnen, för mig är det självklart att man delar på sånt.  

  • afture­lding
    Äldre 1 Apr 20:44
    #3

    Vi har haft gemensam sen vi flyttade ihop. Vi har dock olika konton, men det spelar ingen roll vem som betalar vad.

    När man är gift så ska båda parter leva under ungefär samma standard, så det är ju enklare att ha gemensam. Men man kan ju ha gemensam och delad samtidigt, i olika grad. 

    Jag pratade med en kvinna förra veckan (förvisso ogift, men sambo), vars partner vägrade ge henne en enda krona och satt och åt fin mat medans hon åt nudlar en vecka. Och på andra sidan har vi folk som bara lever på sin partner (utan att detta är bestämt sen innan) i flera år och vägrar hitta jobb, så som min morbror och hans förra sambo hade det. Inget av dessa scenarion tycker jag är speciellt bra. 

  • Annamo­lly
    Äldre 1 Apr 20:44
    #4

    Vi har haft helt gemensam ekonomi sedan vi flyttade ihop, fast vi hade kvar vara gamla bankkonton. Vi ska skaffa gemensamma konton nar vi har gift oss i sommar.


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Äldre 1 Apr 20:50
    #5

    Vi har hela tiden kört ungefär som afturelding.
    Vi har något gemensamt konto för pengar som är till  huset ("i fall att något går sönder- konto") annars har vi samma konton som vi hade när vi träffades, eller tja maken bytte till min bank när vi byggde hus för vi fick bättre villkor där.
    Den som har pengar betalar helt enkelt.

    Exet ville ha delad ekonomi när han jobbade och jag var arbetslös. Han krävde att vi betalade exakt lika mycket på alla räkningar och om jag inte kunde så fick jag "låna" pengar från honom...
    Men när jag fick jobb och han blev arbetslös så tyckte han att det var en dålig idé.
    Behöver jag säga att det inte höll så länge {#emotions_dlg.djavulsk} 

  • Äldre 1 Apr 20:54
    #6

    Vi har delad/gemensam ekonomi. Vi ska gifta oss nästa sommar. Men vi har varit tillsammans i snart 7 år. Eftersom ska leva ihop resten av livet är det ju enklast och mest rättvist. Då har antingen båda eller ingen råd att göra vissa saker. Har kompisar vars sambos tjänar mer pengar än vad de gör under sin mammaledighet. Då är det väldigt orättvist när kompisen inte har råd att göra samma saker som sin sambo. Men det är ju helt klart ett känsligt ämne och en svår fråga. Jag kommer från en familj där det alltid varit självklart med gemensam ekonomi, men min sambo gör inte det. Vi har diskuterat länge med kom tillslut fram till att vi ska dela allt. Jag studerar fortfarande till civilingenjör och min sambo börjar på sitt första "riktiga" jobb efter sin utbildning nu i april. Så vi kommer under en period bidra med olika mycket men vi ska ju leva ihop alltid ,så det är ju försumbart i längden. Vi kommer visserligen att ha separata sparkonton till eventuella arv och presenter mm. Lycka till!!

  • Anonym
    Äldre 1 Apr 21:05
    #7

    Hej, 

    Jag och min blivande man har haft en bra fördelning sedan vi flyttade ihop tycker jag :)

    Vi båda bidrar med 50 % av vår lön till ett gemensamt konto för räkningar, mat och så vidare. Detta innebär att en av oss "bidrar" med mer pengar än den andra, eftersom en av oss har högre lön. Men eftersom båda bidrar efter bästa förmåga (så att säga) är det bara rättvist att vi bidrar med lika många procent.

    Sen så överför vi ytterligare ungefär 25 % av våra löner till ett gemensamt sparkonto (bröllopet, om något i huset går sönder, resor osv).

    Då har vi ju lite pengar kvar på vardera lönekonton, som alltså är "våra egna" pengar. Detta innebär inte att den andra inte kan ta del av dessa pengar - hade vi behövt det så hade vi självklart delat även på dessa. Men vi båda tycker att det är skönt att ha lite "egna" pengar. Då blir det aldrig gnäll om "varför har du köpt nya skor när du har så många", "varför lägger du massa onödiga pengar på tv-spel" etc. som jag vet att flera av mina vänner har konflikter om. Tycker det är en bra uppdelning :)

    Lycka till med vad ni än beslutar :) 

  • Äldre 1 Apr 21:08
    #8

    Vi kör helt och hållet gemensam ekonomi och har gjort det från dag 1. Mina inkomster är hans inkomster och tvärtom och mina utgifter är hans och tvärtom.
    Jag har växt upp i England där det är väldigt vanligt med gemensam ekonomi. Vi kommer att fortsätta på det sättet när vi gifter oss i sommar. Vi tjänar ungefär lika mycket i dagens läge, men även om den ena tjänade mer eller mindre skulle vi inte bry oss om det. Vi kör med mottot "mitt är ditt och ditt är mitt." 

  • Äldre 1 Apr 21:18
    #9

    Vi har väl varken det ena eller andra, inte utpräglat iallafall,

    I praktiken har vi det iaf såhär:

    Vi betalar lika mycket på hyra lån etc.  Han betalar hans räkningar och jag betalar mina räkningar. Vi sparar på olika fonder och sparande.
    Jag är nu arbetslös så alla mina pengar försvinneri ett nafs.
    Han sätter undan till bröllopet och för betala födelsedagspresenter etc.

    Maten delar vi på för det mesta, men han betalar lite mer än vad jag gör. Jag betalar med "resten" av mina pengar - det som är över, och han betalar resterande.

    Behöver jag pengar får han föra över helt enkelt. Det är inga bekymmer och vi är nöjda.

    Men den där 50% + 25% +25%- är ingen dum ide..

    Å andra sidan kommer jag få mer pengar kvar när jag får jobb igen, och VI har pengar. Det är VÅRA. oavsett vems konto det sitter på. Å här är det jag som köper tvspel åt honom ibland som han kan unna sig. Så får han betala en räkning åt mig eller så =) 

  • Äldre 1 Apr 21:25
    #10

    Vi har helt gemensam ekonomi, det har vi haft sedan vi flyttade ihop. Vi har separata löne- och sparkonton, men vi har båda tillgång och full insyn till varandras konton. Vi har ett gemensamt servicekonto som är kopplat till våra lönekonton. Alla pengar in är våra pengar gemensamt, oavsett vart dom kommer ifrån och alla utgifter (förutom småköp som typ en snusdosa, en liter mjölk osv) diskuterar vi tillsammans. Det funkar bra för oss :)


Svar på tråden Gifta=delad ekonomi, eller?