• Anonym

Gifta=delad ekonomi, eller?

Hej, skriver här i känsliga rummet ifall någon vill svara anonymt, jag är mest ute efter tips på hur ni gjort. Har ni helt delad, delvis delad eller helt separat ekonomi efter (eller innan) ni gift er? Vi vet inte riktigt hur vi ska göra så jag är tacksam för info om hur ni andra har gjort/ska göra.

• Svar på tråden Gifta=delad ekonomi, eller?
  • Fröken fantastisk

Vi har kanske ett ganska ovanligt alternativ som verkligen inte passar alla. Vi har HELT gemensam ekonomi. Ett lönekonto, 2 uttagskort. Bådas löner går in på samma konto. Vi har också ett sparkonto kopplat till lönekontot som båda har tillgång till. 

Vi betalar alla räkningar från det kontot (naturligtvis) och vi har inga egna fickpengar. Vill jag köpa något gör jag det, vill han köpa så gör han det. Vill vi köpa någonting för över 1000kr så frågar vi den andra.  

• Kaffegrus

Vi har också någon form för gemensam ekonomi.

Jag är student i två månader till så fram till nu är det bara blivande som satt av pängar till bröllopet. Vi betalar lika på hyran (men han betalar lån och ränta då det är hans lägenhet), vi betalar våra egna räkningar och gör lite hipp som happ med mat. Det finns ingen kontroll eller system, så vi ser det spm gemensamt.

Jag tänker mig ett delat konto när vi är gifta.

• Augusti13

Vi är väldigt nöjda med hur vi har löst vår ekonomi! Vi har skilda konton där våra löner kommer in, men ett gemensamt konto med två betalkort som går till samma, samt ett gemensamt sparkonto. Vi tjänar ungefär lika mycket, så vi sätter över exakt lika mycket till det gemensamma kontot varje månad. Detta täcker alla räkningar, all mat och hushållskostnader. Sen sätter vi båda över lika mycket pengar till vårt sparkonto. På det sättet har vi båda en egen summa pengar över varje månad som vi gör vad vi vill med. Som till i dag t.ex, valde jag att lägga en del av mina pengar på ett längre frisörbesök utan att känna att jag tar av hans pengar också :)

Innan vi fick vårt gemensamma konto kunde det blir lite dålig stämning om någon fick betala en storhandling för mycket, eller om han fick betala just när jag behvöde shampoo, balsam och tamponger osv :p Svårt att hålla koll på sådant. Nu har vi kört med gemensamt konto i 3 år, och det underlättar vardagen. Nu spelar det ingen roll om det råkar bli han som handlar mat varje dag eller om det är jag som får betala räkningarna - allt försvinner från samma konto ändå. Rekommenderas :)

• Anonym (LT)

Just nu har vi lika inkomst då vi båda pluggar så vi betalar lika mycket men har ändå separata konton.
    Alla räkningar betalas från hans konto så för jag över hälften av vad det gick på plus pengar till vårat gemensamma matkonto och bröllopssparkontot som ligger på hans bank.

Det som blir över är våra egna fickpengar, och de är ju exakt lika för båda varje månad.

Men jag kommer plugga i många år till och han är snart klar, och då har vi bestämt att man får betala ungefärlig procent på vad man har i inkomst istället och så ska vi ha ett gemensamt sparande där vi också lägger procentuellt efter inkomst. Detta för att han kommer ha mer pengar än mig och det vore lite orättvist att han ska ha mycket pengar kvar och jag nästan inga.
    Men vi kommer då att fortsätta med separata konton för fickpengar och gemensamt för räkningar, mat och sparande + att vi båda får spara till oss själva av våra fickpengar om vi vill, detta mest för att jag kanske inte alls känner för att betala den nya x-boxkonsolen eller han de inredningsprylar som jag är tokig i. Man slipper nog en del tjaffs med ett sådant system. 

• Plättis

Jag och min blivande har delad ekonomi. Vi brukar inte diskutera ekonomi särskilt ofta, utan bara när räkningar ska betalas. Jag har funderat på om vi skulle starta ett gemensamt konto för hyra, räkningar och andra gemensamma utgifter, men det har inte blivit av ännu  
    Under de fyra år vi varit tillsammans har båda pluggat, varit arbetslösa och jobbat i perioder. Vi har turats om att försörja den andra, men ändå försökt göra det så rättvist som möjligt. Den som har jobb betalar större delen av utgifterna, och den som är arbetslös tar extra ansvar för hushållet, typ matlagning och städning. 

• jeanettejohansson

Vi har:

* 2 goda heltidsinkomster, fasta jobb.

*Ett företag, skogsbruk, som vi sköter några helger om året. (vid behov och när det är dax att ta in ved.

*Vars ett lönekonto

*Gemensamt sparkonton, fonder osv Vi för över lika mycket var.

*Gemensamt mat och förbruknings-konto med två kort kopplade dit. Vi för över lika mycket var.

*Gemensamt räkningskonto. Vi för över lika mycket var.

*Han tjänar lite mer och dom tusenlapparna lägger han på renoveringar, gården och maskiner osv.

Vi är nöjda med vårt upplägg :) Vi vet att vi alltid har pengar till det vi vill ha och vi kan köpa dyra presenter till varandra utan att den andra påverkas. Vi fortsätter med samma upplägg efter bröllopet. Även om vi har delad ekonomi så är alla pengar allas egentligen ;)

Min sambo sköter ekonomin för han tycker att det är roligt och jag sköter hushållet för jag är alltid hemma 3 h innan honom. Vi grälar aldrig över pengar. Vi sitter gemensamt och tittar på ekonomin var tredje månad

• Marjasinus

Vi har helt gemensam ekonomi och så håller vi koll på utgifterna via smartbudget.se. Det har vi haft sedan vi köpte vår lägenhet tillsammans.

Vi har fyra gemensamma konton: matkonto, räkningskonto, buffertkonto och resekontot (just nu bröllopskontot). Vi har varsitt betalkort kopplade till matkontot och sen varsitt eget konto med betalkort. Vi brukar ta nånstans runt 1000 i månaden till sådant som är helt privata utgifter som kläder, prylar, presenter...

Jag tjänar ungefär dubbelt så mycket som henne men vi är ju en familj och jag skulle ändå inte vilja resa eller göra andra saker som kostar pengar utan henne. 

• FrökenMäkelä

Vi har gemensam ekonomi med egna fickpengar.

Sparkonto, huskonto sätter vi av lika mycket på båda två. Räkningskontot, där räkningar, kläder, mat osv.. tas ifrån, där har vi räknat ut procenteuellt hur mycket som vi ska sätta över. Han har högre lön än jag +ob-tillägg men den räknas inte med då den är likvärdig med barnbidraget som kommer in på mitt konto som inte heller räknas med. Barnens sparande går från barnbidraget.

Resten av pengarna som blir kvar på våra egna konton är våra egna, ska iofs räcka till bränsle så vi kan pendla till och från jobbet.

Vi har haft delad ekonomi, delad/gemensam eknomi i olika faser i vårat förhållande. Detta är vad som fungerar idag för oss.

Men i slutändan så har det ändå alltid varit delad eknomi, är hans pengar slut så ja då betalar jag och tvärtom. Man kan ju inte låta sin partner så utan pengar när man lever tillsammans.

• Impressions

Vi har helt gemensam ekonomi sedan två år tillbaka, och kommer naturligtvis fortsätta så efter att vi gifter oss till sommaren. Detta innebär att vi har ett konto där alla inkomster går in, med var sitt kort till. Utifrån detta har vi gemensamma sparkonton där vi sätter in pengar från det gemensamma lönekontot:) För oss är det helt främmande med separat ekonomi när man lever ihop som gifta (men har natruligtvis full förståelse för att andra har en annan syn!) 

Jag har studerat länge och han arbetat, snart är det ombytta roller. På längre sikt kommer jag med anledning av min utbildning ha en betydligt högre lön, medan min man sannolikt kommer få ett betydligt större arv osv. Och enligt min åsikt hör "dina" och "mina" pengar inte hemma i den typ av relation vi har. Jag kan känna så gentemot alla andra (dvs. vänner, övrig familj osv) att mina pengar som jag tjänat ihop är bara mina. Men inte gentemot min livskamrat, eftersom vi lever ihop och gör det mesta ihop. För oss har det heller aldrig varit något problem eftersom vi båda har en sund inställning till pengar, och om någon av oss vill köpa något speciellt så skulle den andra aldrig motsätta sig det. Vi ger varandra full frihet under ansvar som med allt annat :) 

• Anonym
    Vi har sen dag ett haft gemensam ekonomi och så kommer det fortsätta. Har ingen betydelse vart räkningarna betalas ifrån eller vem som betalar maten osv så länge det betalas. Ingen av oss skulle någonsin ifrågasätta den andre för vad han/hon väljer att köpa oavsett kostnad. Vi litar på varandras omdöme. Givetvis går varken jag eller han och köper ett hus eller en bil utan att diskutera det tillsammans men ingen av oss går till den andre för att diskutera "personliga" köp som smycken/klockor/kläder osv oavsett kostnad.
    Vi vet vad vi har att röra oss med och inte, och vet när vi behöver spara mer än vanligt osv... 
Svar på tråden Gifta=delad ekonomi, eller?