• Anonym

Gifta=delad ekonomi, eller?

Hej, skriver här i känsliga rummet ifall någon vill svara anonymt, jag är mest ute efter tips på hur ni gjort. Har ni helt delad, delvis delad eller helt separat ekonomi efter (eller innan) ni gift er? Vi vet inte riktigt hur vi ska göra så jag är tacksam för info om hur ni andra har gjort/ska göra.

• Svar på tråden Gifta=delad ekonomi, eller?
  • Fröken fantastisk

Vi har kanske ett ganska ovanligt alternativ som verkligen inte passar alla. Vi har HELT gemensam ekonomi. Ett lönekonto, 2 uttagskort. Bådas löner går in på samma konto. Vi har också ett sparkonto kopplat till lönekontot som båda har tillgång till. 

Vi betalar alla räkningar från det kontot (naturligtvis) och vi har inga egna fickpengar. Vill jag köpa något gör jag det, vill han köpa så gör han det. Vill vi köpa någonting för över 1000kr så frågar vi den andra.  

• Kaffegrus

Vi har också någon form för gemensam ekonomi.

Jag är student i två månader till så fram till nu är det bara blivande som satt av pängar till bröllopet. Vi betalar lika på hyran (men han betalar lån och ränta då det är hans lägenhet), vi betalar våra egna räkningar och gör lite hipp som happ med mat. Det finns ingen kontroll eller system, så vi ser det spm gemensamt.

Jag tänker mig ett delat konto när vi är gifta.

• Augusti13

Vi är väldigt nöjda med hur vi har löst vår ekonomi! Vi har skilda konton där våra löner kommer in, men ett gemensamt konto med två betalkort som går till samma, samt ett gemensamt sparkonto. Vi tjänar ungefär lika mycket, så vi sätter över exakt lika mycket till det gemensamma kontot varje månad. Detta täcker alla räkningar, all mat och hushållskostnader. Sen sätter vi båda över lika mycket pengar till vårt sparkonto. På det sättet har vi båda en egen summa pengar över varje månad som vi gör vad vi vill med. Som till i dag t.ex, valde jag att lägga en del av mina pengar på ett längre frisörbesök utan att känna att jag tar av hans pengar också :)