• Gabiri­ella
    Äldre 27 Mar 15:50
    3713 visningar
    3 svar
    3
    3713

    Hundkex på midsommar - hållbart/möjligt?

    Jag gifter mig på midsommarafton..
    Vi ska ha färgtema guld och vitt.
    Vita bordsdukar och guldig löpare (tyll eller organza).
    Jag tänkte plocka vita hundkex och klippa av dom precis vid den stora roten.
    Spara någon centimeter bara och stoppa ner stjälken i lite oasis i en liten ljuskopp (bara för vattnets skull).


    Men jag är osäker på om hundkex finns på midsommar eller om dom redan har blommat då?
    Och om det kommer hålla i oasis hela dagen/kvällen?

  • Svar på tråden Hundkex på midsommar - hållbart/möjligt?
  • Äldre 27 Mar 16:02
    #1

    Det beror väl lite på vart i landet du bor skulle jag tro. Jag bor i Skellefteå och här kryllar det av hundkex till midsommar. Vi brukar använda det till midsommarstång, kransar och dukning. Jag har dock aldrig prövat ha dom i oasis, utan jag brukar oftast bara ställa dom i en vas med vatten och då håller dom sig hela kvällen.


  • Gabiri­ella
    Äldre 27 Mar 16:14
    #2

    Hej,

    Jag bor i Falkenberg.. Jag minns att jag plockade hundkex i börjar på juni förra året, men har fått höra att dom brukar blomma just då, så vart orolig att dom skulle ha blommat över.


    Men då vet jag iaf att dom håller sig under kvällen!
    Tack för svaret!


     

  • Äldre 22 Feb 17:09
    #3

    Går lite i liknande tankar, men har i samråd med min mamma bestämt oss för att inte bestämma oss för någon särskild vildblomma (blomningstiden skiljer sig så mycket beroende på klimat). Istället sa vi att vi fixar till ett gäng buketter av de blommor som råkar finnas till hands i början av Juli - om det sen blir blåklint eller vitsippor får vädret bestämma!

Svar på tråden Hundkex på midsommar - hållbart/möjligt?