• Äldre 18 Mar 13:13
    21539 visningar
    187 svar
    187
    21539

    21-dagars utmaning, någon som är med?

    Tänkte se om det är någon som hakar på en utmaning som jag tänker ställa:
     
     
    21 dagar utan följande saker:
     
    - Godis
    - Chips
    - Kakor
    - Snabbmat
    - Alkohol
    - Dricka
      
    Samt 21 dagar med:
     
    - 30 min motion dagligen, promenad, löpning, vad du vill
     
     
    Vikt före och efter de 21 dagarna, och midjemått före och efter (tas i navelhöjd). Måste inte postas på BT men kan vara kul för egen del att kolla detta, hur mycket som händer mm.
     
    Utmaningen börjar den 19 mars! Någon som är på?
     
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-07 16:06
    Grupp nummer 1 som börjar den 19 mars och som håller på till den 9 april.

    Grupp nummer 2 som börjar den 2 april och håller på till den 23 april.
  • Svar på tråden 21-dagars utmaning, någon som är med?
  • Äldre 18 Mar 16:01
    #1

    Tänkte att denna tråd kunde vara till för pepp och motivation och stöd i kampen mot sockerberoendet. ^^

    Jag och en kompis börjar imorgon, hoppas att någon hakar på! =)


  • Äldre 18 Mar 19:53
    #3

    Kände att tre veckor var ett bra mått, en månad kan kännas långt i vissa fall, lättare att motivera sig hela tiden igenom om det är lite kortare. ^^


  • Äldre 18 Mar 21:16
    #5
    Burre skrev 2013-03-18 19:57:00 följande:
    Jag är på :)
    Gött! Heja oss! =)
  • Äldre 19 Mar 11:10
    #11

    Vad roligt att det är så många som vill vara med!

    Jag kommer köra på efter påsk också, så kan ta en ny grupp "under mina vingar" när det är efter påsk också. ^^ Om ni har några frågor eller vill ha råd och tips när sötsuget smyger sig på eller motivationen tryter så är det bara att skriva i tråden eller PM:a mig. =)

    Så då har vi grupp nummer 1 som börjar den 19 mars och som håller på till den 9 april.

    Grupp nummer 2 som börjar den 2 april och håller på till den 23 april.


  • Äldre 19 Mar 11:39
    #14
    HelenaFredrik skrev 2013-03-19 11:34:36 följande:
    Jag hänger gärna på i grupp 2 på heltid men om jag får så vill jag gärna ha en liten fot med i grupp 1 oxå (dock inte fullt ut). Godis och kakor kommer jag inte kunna avstå ifrån under påsken men resten fixar jag :0)
    Vi gifter oss i oktober och tanken är att jag ska ner 24kg till dess.. hrrm ja..
    Om du vill gå ner så mycket så har jag ett litet tips till dig om du vill komma igång ordentligt och se resultat, gå med i Fitnessfighten som World of Shape anordnar. Du tapppar minst 5 kg på en månad, och troligtvis mer, jag tappade 5,5 kg och vägde 80,2 från början. Så det fungerar faktiskt, tro det eller ej. ^^

    Annars är det kosten som är viktigast, kosten gör 80% när du vill gå ner i vikt, men det är ju bra att komplettera med träning också, om man är ute efter en lite "fastare" kropp också samtidigt. ^^
  • Äldre 19 Mar 11:43
    #15

    Om det är någon som känner för att äta riktigt nyttigt idag så kommer ett recept på en supergod gratäng med lågt kaloriinnehåll:
     


    Ingredienser - 4 portioner

    8 dl kokt pasta, t ex fusilli 200 g kassler 300 g frysta broccilibuketter 1 dl grovhackade valnötter  140 g Kvibille® gräddädel 4 dl Kelda® Pastasås Mild ost Gör så här

    Sätt ugnen på 225°.  Skär kasslern i små tärningar.  Blanda den kokta pastan, kassler, broccoli och valnötter i en smord ugnssäker form. Smula osten och blanda den med såsen.  Häll blandningen i formen och gratinera i mitten av ugnen 20-25 min.  Servera med sallad.
    Man kan strunta i valnötterna om man vill, jag har aldrig använt dem, och det blir verkligen hur gott som helst, och kommer sannolikt räcka till någon eller ett par lunchlådor också, lite beroende på hur  mycket man äter och hur många man är. ^^
    Kcal/portion: 396 kcal
  • Äldre 19 Mar 12:11
    #19
    SandraElisabet skrev 2013-03-19 11:52:42 följande:
    Mmmmmm!! Mumsigt!! :)

    Jag fyller år den 2a april, så jag kommer fuska på den dagen, men den 3e är jag på!! :D

    Är Neutronstar lite av en självlärd PT numera kanske? Det är bra, jag behöver pepp!!
    Haha, det tar jag som en komplimang men riktigt så duktig är jag inte, har bara läst vääldigt mycket om kost och träning och sådant det senaste, så vet en hel del om det vanliga runt viktnedgång,. Har dock ingen koll alls på proteinpulver och att bygga muskler och bulka sig och så. ^^ Men som sagt var, har läst massa så det finns nog en del kunskap som kommer fram när den behövs. ^^

    Men strävar efter att bli en självlärd PT, det är något jag tycker är riktigt kul och som jag hade kunnat tänka mig att jobba med om omständigheterna varit annorlunda (dvs om jag inte redan hade gått 2,5 år på läkarlinjen ^^). Så hoppas att genom denna utmaning kunna hjälpa några med att komma igång med en bättre kost och livsstil, och att samtidigt lära mig ännu mer genom era frågor och dyl. =)
  • Äldre 19 Mar 12:17
    #20
    HelenaFredrik skrev 2013-03-19 11:52:38 följande:
    vi hade Tarzanklubben (viktnedgång) på jobbet under jan och feb. Personligen följde jag den bara i jan då feb bestod av 2 bihålsinflammationer + influensa :( gick ner 6,5kgpå det så jag tänkte köra samma upplägg nu dvs skippa pasta ris mm, träna dagligen och försöka låta bli det där goda.

    Jag tränar (när jag inte är sjuk) 6-7 dagar i veckan. Terränglöpning, intervall simning och styrka. Problemet just nu är vardagsmaten då vi inte har ngt kök bara kokplatta och mikro. Hoppas köket är klart om 2 mån..

    Är 185cm lång och väger 99kg. Midjemått 80cm

    Alltid trist när det finns hinder i vardagen som står i vägen rent praktiskt för det man vill... =/ Men kan rekommendera typ sallader och att t.ex. köpa färdiggrillad kyckling och koka upp lite quinoa/bulgur till det och sedan lite grönsaker eller lite gurka och tomat bara. =)


    När det gäller "det goda" så finns det många andra mellanmål som kan fungera som substitut för att hindra att mna kraschar eller får sockersug, men tyvärr finns det ju ingen riktig ersättning för en bit godis, finns inget nyttigt alternativ som smakar likadant. Det hela handlar nog bara om att fundera på hur mycket godare godiset och kakorna är än en skål med fruktsallad eller en lyxig liten fullkornsmacka. ^^

    Ofta kan man bli sötsugen för att man egentligen är hungrig eller törstig, så tips är att dricka massa vatten och om du är sötsugen ta en frukt eller så. =)


  • Äldre 19 Mar 12:37
    #21

    Tänkte bara slänga ut en fråga om det är någon som bor i Göteborg och vill träffas någon eller ett par gånger under perioden för att gå en promenad tillsammans? Bor i området kring Östra Sjukhuset oc har en lagom 2-timmars promenad till och tillbaka från Delsjöarna, ifall någon är sugen. =)


Svar på tråden 21-dagars utmaning, någon som är med?
Logga in
Bli medlem