Jag måste erkänna att jag själv är lite "låst" till att en brud bör bära en ljus färg åtminstone, men det är ju jag det. Det betyder absolut inte att en brud måste bära vitt, eller ens en ljus färg.
Att bära en vit brudklänning är egentligen inte en speciellt gammal tradition och den kommer ju från att dom som hade råd att köpa en klänning helt i vitt, som bara skulle användas en dag, för att den lätt kunde bli smutsig och liknande, bar vitt på sitt bröllop. Det var alltså väldigt rika människor som bar vitt. "Vanliga" kvinnor bar, som skrivet ovan, klänningar i svart eller annan färg, för att klänningen skulle vara användbar och kunna bäras även vid andra tillfällen.
Så om du vill ha en röd eller lila klänning, så är det självklart en röd eller lila klänning du ska ha :) Trivs du inte i dom vita klänningarna, så finns det ju ingen mening med att du ska köpa en sådan heller. Det viktigaste angående brudens klädsel på bröllopsdagen, tycker jag, är trots allt att hon känner sig vacker och bekväm! :)