• Myris

Jag vill helst inte ha en vit klänning.."Måste" man?

Kommer ha ett lite mindre kyrkbröllop i Juli och har börjat kolla på klänningar.

Har provat lite vanliga brudklänningar men jag trivs inte alls med det vita.

Är det okej med tex en lila eller röd kläning istället eller bör bruden ha vitt?

• Svar på tråden Jag vill helst inte ha en vit klänning.."Måste" man?
  • Chicita

Du kan ha vad du vill. Det finns inga lagar på att man måste se ut på ett visst sätt för att bli gift.

Det finns faktist bara 3 saker du måste

1: Någon att gifta dig med Flört 
    2: Godkänd och giltig hindersprövning
    3: En vigselförrättare med vigselrätt

• afturelding

Enligt västerländsk tradition är just rött inte lämpligt för bröllop, men traditioner är humbug och dem kan man strunta i. I Indien och mellanöstern är rött väldigt vanligt på brudklänningar :)

Jag funderade själv på färgad klänning, men det blev en kläning i naturvitt och gråvitt. 

• Sandra380

Förr gifte man sig ju i svart klänning och under en period användes väl alla möjliga färger på klänningen om jag inte minns helt fel?! 
    Du skulle inte kunna tänka dig champange färgad klänning? Det är ändå "brudigt" men inte alls så "stramt" som kritvitt :) 

• Rosenliljan

Jag valde bort vitt och hade en blå sidenklänning. Låter banalt men det blev vackert.

• daniiel

Jag måste erkänna att jag själv är lite "låst" till att en brud bör bära en ljus färg åtminstone, men det är ju jag det. Det betyder absolut inte att en brud måste bära vitt, eller ens en ljus färg.

Att bära en vit brudklänning är egentligen inte en speciellt gammal tradition och den kommer ju från att dom som hade råd att köpa en klänning helt i vitt, som bara skulle användas en dag, för att den lätt kunde bli smutsig och liknande, bar vitt på sitt bröllop. Det var alltså väldigt rika människor som bar vitt. "Vanliga" kvinnor bar, som skrivet ovan, klänningar i svart eller annan färg, för att klänningen skulle vara användbar och kunna bäras även vid andra tillfällen.

Så om du vill ha en röd eller lila klänning, så är det självklart en röd eller lila klänning du ska ha :) Trivs du inte i dom vita klänningarna, så finns det ju ingen mening med att du ska köpa en sådan heller. Det viktigaste angående brudens klädsel på bröllopsdagen, tycker jag, är trots allt att hon känner sig vacker och bekväm! :)

• Solborga

Jag kände också lite sådär att det hör ju till att bruden bär vitt. Jag har dock aldrig vitt annars men jag provade ändå några vanliga vita brudklänningar. Även om de var fina så kände jag mig verkligen inte bekväm i dem. Så för min del blir det en svart klänning! Var faktiskt iväg igår och diskuterade de ändringar som ska göras, och när jag har den på mig så känns det verkligen rätt! Drömmer

Så jag tycker absolut att du ska en klänning du känner dig bekväm i, oavsett vilken färg den har Solig

• Myris

Tack för alla svar =)

Jag hade inte tänkt mig någon mörk färg, utan en ljusare men inte vit.

Typ ljuslila.

• yavanna81

Jag hade en olivgrön klänning. Den var inte ljus. Det kändes inte som en big deal. Det var min man som valde den förresten.

Angående "traditionen" att rött är olämpligt på bröllop har jag hört från vad jag anser är trovärdiga källor att det är ett väligt nytt påhitt, en modern vandringsmyt som inte nån förankring i äldre traditioner. Däremot står det ofta på bröllopssiter. Så man kan strunta i det både med motiveringen att traditioner är till för att brytas och med motiveringen att det itne ens finns en tradition att bryta.

• daniiel
    yavanna81 skrev 2013-03-14 11:47:17 följande:

Angående "traditionen" att rött är olämpligt på bröllop har jag hört från vad jag anser är trovärdiga källor att det är ett väligt nytt påhitt, en modern vandringsmyt som inte nån förankring i äldre traditioner. Däremot står det ofta på bröllopssiter. Så man kan strunta i det både med motiveringen att traditioner är till för att brytas och med motiveringen att det itne ens finns en tradition att bryta.

Det är vad jag har hört också och vad jag tror på, att det är en modern vandringsmyt som det inte alls ligger något bakom och jag tycker defintivt att man inte bör lägga någon vikt vid det.
Svar på tråden Jag vill helst inte ha en vit klänning.."Måste" man?