• Teeny
    Äldre 3 Mar 22:02
    8056 visningar
    27 svar
    27
    8056

    Snålt, eller ett helt ok alternativ?

    Hej,

    Bröllopstankarna är helt nya för mig. Jag blev friad till förra söndagen =) så nu snurrar allt i huvudet här!

    Vi har en ganska så tajt budget. Rent ekonomiskt så passar egentligen inte bröllop alls i dagsläget, men vill inte skjuta på det för många år heller, känns ju trist! Är det snålt ifall man skulle skippa att bjuda gästerna på mat? Och istället bjuda på fika.. Det blir en skillnad på många tusenlappar.. Min fundering är då ifall man skulle ha en eftermiddagsvigsel typ kl 16.00, på stranden. Då har folket hunnit äta lunch hemma innan. Vigseln blir borglig och går snabbt, sen går man in i lokalen och fikar. De som vill stanna kvar och festa stannar, och resten beger sig hemåt.. Många med barn från orter runt Jkpg som jag vet inte kommer vilja stanna kvar och festa. Men istället kan man låta de bekanta som inte var med vid själva vigseln komma till lokalen framåt kvällen.

    För at t det ska va lite skoj för de som bara är bekanta, att vilja komma till lokalen och delta på festen.. kan man då köpa alkohol för några tusen kronor och ställa på ett bord, som fri dricka för gästerna? Och när det är urdrucket så betalar man själv?

    Funkar det eller är det helknasigt? Jag har inte varit på många bröllop, och bara på en bröllopsfest.. så jag har väldigt dålig koll!!

  • Svar på tråden Snålt, eller ett helt ok alternativ?
  • sanna8­8
    Äldre 4 Mar 23:29
    #11

    Här är ju ett alternativ om man vill bjuda på mat till en låg kostnad eller om man låter gästerna betala www.ica.se/butiker/kvantum/tranas/ica-kvantum-tranas-2210/catering/fat-och-plankor/ Finns på fler matbutiker runtom i Sverige

  • Jeanet­te08
    Äldre 4 Mar 23:58
    #12
    Chicita skrev 2013-03-04 23:28:42 följande:
    Ja och om man dessutom är på ett ställe med utskänkningstillstånd (restaurang/bar) så får man inte bjuda sina gäster hur som helst.
    Om TS hade varit på restaurangen i sin trådstart - och köpt ett antal flaskor sprit från restaurangen/baren och ställt på ett bord för självservering så hade restaurangen förlorat sitt utskänkningstillstånd vid en oanmäld kontroll från alkoholhandläggaren.
    Bartendern hade till och med kunnat få fängelse för detta. (alltså rent teoretiskt nu, jag vet ju inte om dom hade tänkt vara på restaurang i alternativ ett). Man har nämligen ansvar för att ingen dricker sig uppenbart berusad på det man säljer.

    Att bjuda på allt, även alkohol kan låta som en bra idé. Men det är inte många som förväntar sig att spriten ska flöda och att man "har rätt till" att få trerätters sittande middag när man är bjuden som gäst.
    Att bli bjuden på något brukar vara tillräckligt för de flesta.
    Men sen - givetvis - finns det alltid någon som tycker att det är förskräckligt att inte bjuda på allt. Och att om man inte har råd att bjuda helt, så bör man inte gifta sig förrän man har råd...
    Jag hör inte till dom som tycker det.
    Jag tycker istället att kuvertavgift är en superbra lösning. För då behöver jag ju inte heller köpa present så då slapp jag fundera över det Flört

    Nej mitt förslag var helt och hållet baserat på att det ej var på restaurang, utan hemma hos någon eller på hyrd lokal där det är ok att ta med sig egen mat och dryck.


    Kanske inte var så tydlig med det....


     


    Kuvertavgift är ju som sagt också en bra lösning.


     


    Eller som TS skrev att ni äter middag med närmsta familjen och sedan bjuder in vänner till restaurangen. På så sätt så känns det väl ganska så självklart att man betalar för sig själv (så länge man formulerar det på rätt sätt).

  • Äldre 5 Mar 09:51
    #13
    Jeanette08 skrev 2013-03-04 23:58:48 följande:

    Nej mitt förslag var helt och hållet baserat på att det ej var på restaurang, utan hemma hos någon eller på hyrd lokal där det är ok att ta med sig egen mat och dryck.


    Kanske inte var så tydlig med det....


    Nej nu blev det lite fel. Som jag skrev så syftade jag till TS (Trådskaparen) första inlägg (alltså trådstarten) när jag skrev om det med att ställa fram flaskor eftersom hon hade skrivit det där.
    Jag höll med dig om att betalbar är ett bra alternativ, och därför citerade jag dig Flört 
  • Teeny
    Äldre 5 Mar 21:14
    #14

    Alltså när jag läser runt här inne så verkar ju folk lägga i snitt typ 100 000 kr på sitt bröllop.. Därför är jag lite tveksam när jag kikar på alternativ som är en mysig restaurang i Stadsparken. När man läser på sidan vad som ingår i priset så är det exempelmenyer på runt 650kr/pers. Det står inget om lokalhyra, bara att det kostar 1000 kr i timmen efter 4 timmar. På ett annat ställe, om det var på info om julbord så står det om personalkostnad 300kr/timme, och när jag läser på info om buffé under fliken Restaurang så står texten Dryck ingår inte i buffén.


    "I matpriset ingår 4 timmars lokalhyra därefter tillkommer 1000 kr i lokalhyra per påbörjad timme."

    Det enda som då inte är medräknat i detta exempelmeny pris på 650kr/person är dryck?

    Det skulle ju innebära att kalaset skulle kosta 13000 kr om vi är 20 pers..? Det låter väl billigt, har jag missat något? Eller är det ett normalpris för ett bröllop på 20 pers kanske? Sen tillkommer klänning, skor, blommor, fotgraf osv som kan spåra iväg en del.. och ringar.... ??

  • Teeny
    Äldre 5 Mar 21:18
    #15

    hahaha ser att det blivit helt fel i texten!!!

    "dryck ingår inte i buffén" ska inte vara med alls!!

    Såhär skulle det stå: 
    när jag läser på info om buffé under fliken Restaurang så står texten:


    "I matpriset ingår 4 timmars lokalhyra därefter tillkommer 1000 kr i lokalhyra per påbörjad timme.

    Min dator gör lite som den vill, sorry!
    Glömde ju länka också!

    http://www.stuganistadsparken.com/restaurang.html

  • Äldre 5 Mar 21:20
    #16

    Jag tror inte folk lägger i snitt 100 000kr på sitt bröllop, för det finns väldigt många här inne på BT som lägger betydligt mycket mindre. Allt går ju dock göra väldigt dyrt och många gånger är det ju kostnaden för mat, dryck, ringar, fotograf och eventuellt blommor och kläder som kan dra iväg. Antalet gäster styr ju också en hel del och hur man väljer att ha sitt bröllop. På slott med flera rätter eller i en bygdegård med hemlagad buffé. Spannet är stort och inget är mer rätt eller bättre än det andra, bara olika.

    Om ni vill och kan spendera 13 000kr på mat för 20 personer, så gör det. Kan ni inte göra det eller vill inte göra det, så gör det inte. Utgå från vilken typ av bröllop ni vill ha och hur många ni vill bjuda och sätt upp ett tak, vad får allt kosta som max. Gör sedan en budget och leta fram alternativ utifrån det.


  • Äldre 5 Mar 21:27
    #17

    Priserna gäller alltså om man bokar en hel matsal på restaurangen? Jag tycker inte att det låter som varken väldigt dyra eller billiga priser, utan ligger väl på en ganska normal och okej nivå. Tänk dock på att priser för dryck tillkommer och eftersom det är restaurang, så kan det ju bli ganska dyrt. Beroende på vad man nu anser vara dyrt :P


  • Teeny
    Äldre 5 Mar 21:34
    #18

    Hmm, nja vet inte vad det var för en tråd jag snubblade över, men där skrev nästan alla att de lagt ut över 100 000 på bröllopet exklusive bröllopsresan... Men självklart så finns det ju de som knappt lagt nåt alls  också!

    Jag vet inte vad jag vill ännu, det här är så nytt för mig. Jag tror att jag vill ha ett litet smidigt bröllop, inte så påkostat och med bara de närmaste.. Men det är klart att när man snöar in på och se de här vackra lokalerna, som jag även kikat på i verkligheten, så blir man ju lite sugen... Dock så har jag inte tänkt mig nån rikgtig brudklänning och så, så då passar det kanske inte att ha i en sån lokal heller? eller?

  • Äldre 5 Mar 21:37
    #19

    Du kan ha på dig vad du vill och ha ditt bröllop vart du vill.  Det är klart att jeans och t-shirt egentligen kanske inte passar in i miljön just där, men en fin sommarklänning eller liknande passar alldeles utmärkt tycker jag.

    Men först och främst ska nog du och din blivande sätta er ner och gemensamt komma fram till hur mkt ni kan och vill lägga ut på ert bröllop och bestämma hur ni vill ha ert bröllop.


  • Äldre 5 Mar 21:49
    #20

    Du behöver 3 saker för att gifta dig

    1: Någon att gifta dig med
    2: Godkänd hindersprövning
    3: Någon med vigselrätt som kan viga er.

    Allt annat är valfritt och "lull-lull".

    Glad 

  • Teeny
    Äldre 5 Mar 22:18
    #21
    Glad
  • Äldre 5 Mar 23:45
    #22

    Nu har jag inte läst hela tråden men tänker ni att ni ska bjuda på fika o ha partaj på kvällen eller ha rni gått över till alternativet med middag. Alla gör ju olika, ovsett om det är med middag, bara kaffe och fika (som vi ska ha och förstås gör mig lite extra varm om hjärtat) så kolla på vad ni har råd med och räkna in alla kostnader. Så vet ni vad ni har eåd med, det drar lätt snabbt iväg med slantarna :)

  • Rin
    Äldre 6 Mar 02:56
    #23

    Ta tre djupa andetag och kom ihåg att det är du och din fästman som ska gifta er. Ingen annan. Det är lätt att bli ivägdragen av allt man läser här och på andra ställen. Fundera först på hur ni vill ha det, helt utan restriktioner. När ni har en bild klar för er, räkna på vad det kostar och fundera på om ni har råd med det. Om inte, diskutera tillsammans vad ni kan ta bort eller ändra.

    Det finns tusen olika sätt att göra sitt bröllop på och ingenting är rätt eller fel. En del har jättestora kyrkviglsar och bjuder in alla de känner för att sedan enbart ta med familjen på restaurang, min bror och svägerska hade en minivigsel i stadshuset med bara sina föräldrar som vittnen, bröllopsfest hade de dagen efter på bygdegård med catering, somliga har världens baluns och spenderar hur mycket pengar som helst och vissa smiter iväg och gifter sig i hemlighet kanske utomlands och bjuder till fest en annan gång. Bara ni kan veta vad som är rätt för er. 

    Budgetbröllop kan åstadkommas på en mängd olika sätt. Att laga en kall buffé själva och hitta en billig lokal kan vara ett alternativ. Kuvertavgift går också och kan kombineras med såväl restaurang som catering. Ha picknick i gröngräset och be folk ta med egen korg så bjuder ni på tårta och bubbel. Ordna en grillfest där ni ber folk ta med eget grillvirke men ni står för tillbehör. Kombinera olika idéer, blanda hejvilt och hitta på eget. Och kom ihåg att BT och andra källor bara är inspiration, inga pekpinnar.

  • Äldre 6 Mar 10:04
    #24
    Rin skrev 2013-03-06 02:56:24 följande:
    Och kom ihåg att BT och andra källor bara är inspiration, inga pekpinnar.
    Jepp, det skriver jag under på Glad
  • Teeny
    Äldre 6 Mar 21:38
    #25

    Tack för alla kloka tips!! Blir jätteglad, ska läsas och begrundas flera gånger =)

  • Äldre 6 Mar 21:46
    #26

    Vi bjöd på fika. Bara man skriver tydligt i inbjudningen att det bjuds på fika eller middag eller buffé eller vad man nu ska ha, så folk kan äta innan/anpassa sig.

  • Äldre 7 Mar 11:10
    #27
    Juni 2012 skrev 2013-03-06 21:46:13 följande:
    Bara man skriver tydligt i inbjudningen att det bjuds på fika eller middag eller buffé eller vad man nu ska ha, så folk kan äta innan/anpassa sig.
    Håller med!
Svar på tråden Snålt, eller ett helt ok alternativ?