• snuffran

Ni som bestämde gemensamt om förlovning/giftermål, hur gjorde ni med datum?

Jag drömde om fint frieri men nu blev det så att vi pratade om det (vi ska ha barn i september) och då frågade han. Det kändes inte så specielt men ibland kan man inte få som man vill. Däremot har han varit jätte gullig och velat att jag ska få mina drömringar. Men han vill inte säga till någon att vi är förlovade förren vi har fått ringarna vilket kommer att ha dröjt en månad efter det att han friade. Det känns inte som vi är förlovade, ingen vet, känns som han vill kunna ångra sig.

Nu till frågan. Vi har datumet då vi kom överrens (känns för mig inte speciellt) eller när ringarna kommer (inte hänt än). Hur gjorde ni?  Eller finns ett tredje alternativ?

Just nu har jag haft som förslag att inte ha ett datum för förlovningen då man redan har många datum men är det konstigt?

Även ni som blev friade till eller friade får gärna ge tips om hur vi kan få det speciellt för båda har kommit fram till att det blev väldigt händelselöst... 

• Svar på tråden Ni som bestämde gemensamt om förlovning/giftermål, hur gjorde ni med datum?
  • jossanamir

Jag har en kompis som gjorde precis som ni och jag har för mig att de skrev "sommaren 2008"  eller så skrev de "Juli 2008". Så då är det inte så precis på ett datum men på ett ungefär när det hände står ändå i ringarna Glad

• Cadillacan

Klart att man drömmer om det där frieriet! Men så blev det inte för mig heller:(

Vi bestämde på nyårsafton att vi skulle förlova oss och även bestämde datum, vilket blev lite kans med hit och dit men nu så är det på G iaf!

Och min m2b är medveten om att en förlovning=bröllop!

Kan känna att förlovningen inte har så stor betydelse tyvärr, men det är kul att planera bröllop!

• Plättis

Vår förlovning gick till på så vis att jag sa till min karl att jag var alldeles för nervös för att göra något, så då satte han bara ringen på mitt finger och jag satte ringen på hans. Sedan var det gjort. Datumet var ganska speciellt eftersom vi gick på första dejten exakt fyra år innan det. Men det blev inga rosor, knäböj och champagne som man kanske hade drömt om. 

Jag tror inte att din karl vill vänta med att berätta för att han vill ha chansen att ångra sig. Du väntar ju hans barn! :) Däremot är det roligare att kunna visa upp en ring för nära och kära. Vi hade kunnat berätta innan att vi skulle förlova oss eftersom vi beställde ringarna åtminstone en, två månader innan. Men vi väntade tills det var officiellt.

• afturelding

Vi köpte ringarna när vi hade kommit fram till att vi ville förlova oss, men min sambo förvarade dem ett tag innan han på nyårsafton tog fram dem och friade :)

• anne på grönkulla

Vi bestämde tillsammans att vi skulle förlova oss och köpte ringar, sen graverade vi dem i efterhand med det datum vi faktiskt tog på dem (på en resa vi gjorde tillsammans).

• jeanettejohansson

Jag fick det stora överrasknings frieriet, men han friade med en atrapp-ring. Jag fick åka o prova ut en ring sen väntade jag en vecka på att den skulle bli tillverkad. Under den veckan så kände jag mig inte speciellt förlovad (även om jag var lycklig över det). Vi bestämde månad för bröllopet under den veckan. Datumet i ringen är den dagen ha friade.

Kanske ni kan ta datumet då ni bestämde er för när ni ska gifta er?

Eller bara gravera månad och år?

Eller ha en romantisk middag alt bjudning där ni officiellt förlovar er?

• daniiel

Vi hade inget datum för vår förlovning. Om någon frågade oss när vi förlovad oss, så sa vi bara "I februari 2007". I början av den månaden bestämde vi oss för att förlova oss, i mitten av månaden kikade vi på ringar och i slutet av månaden fick vi ringarna. Att ha en exakt dag var för oss inte viktigt alls. Huvudsaken var ju att vi var förlovade :) Vi har aldrig firat någon årsdag av förlovningen, utan vi fortsatte att fira lite den dagen vi träffades och blev ett par. Nu är vi gifta och firar bröllopsdagen istället :)

• Förgätmigej

Vi förlovade oss 090909 kl 09.09 (lite töntligt, jag vet, men ganska kul) och eftersom vi inte visste vilka ringar vi ville ha så tog vi två provisoriska silverringar så länge och bar tills att de riktiga ringarna som vi bestämde oss för kom i slutet på oktober. Men egentligen tycker jag att det är lika fint att skriva "sommaren 2012" eller liknande, själva datumet behöver ju inte vara så viktigt i sig.

• August Moon

Vi har bestämt oss för att planera bröllopet i hemlighet fram tills att det av praktiska skäl måste offentliggöras, ca. ett halvår innan. Vi "förlovar oss" med ringar och allt det datumet som vi berättar för andra att vi ska gifta oss. Beslutet växte fram gradvis så vi har inget frieridatum.

• Tessla

Min fästman friade till mig uppe på en klippa i Bohuslän i sommras, helt överaskad blev jag men glad förstås, hade inte en tanke på det, giftemål var sådant som hände andra människor.

Hade inte gillat om han bestämt ringar till oss utan att jag fick vara med och påverka. Vi beställde ringar tillsammans och jag betalade hans och han min.

Ngt datum har vi inte i ringen, bara namnen, och inte tycker jag att det är särkilt viktigt då vigseldatumet känns lite viktigare enlig mig. Men datumet för förlovningen är ju ändå den dagen han friade...

Svar på tråden Ni som bestämde gemensamt om förlovning/giftermål, hur gjorde ni med datum?