• snuffran

Ni som bestämde gemensamt om förlovning/giftermål, hur gjorde ni med datum?

Jag drömde om fint frieri men nu blev det så att vi pratade om det (vi ska ha barn i september) och då frågade han. Det kändes inte så specielt men ibland kan man inte få som man vill. Däremot har han varit jätte gullig och velat att jag ska få mina drömringar. Men han vill inte säga till någon att vi är förlovade förren vi har fått ringarna vilket kommer att ha dröjt en månad efter det att han friade. Det känns inte som vi är förlovade, ingen vet, känns som han vill kunna ångra sig.

Nu till frågan. Vi har datumet då vi kom överrens (känns för mig inte speciellt) eller när ringarna kommer (inte hänt än). Hur gjorde ni?  Eller finns ett tredje alternativ?

Just nu har jag haft som förslag att inte ha ett datum för förlovningen då man redan har många datum men är det konstigt?

Även ni som blev friade till eller friade får gärna ge tips om hur vi kan få det speciellt för båda har kommit fram till att det blev väldigt händelselöst... 

• Svar på tråden Ni som bestämde gemensamt om förlovning/giftermål, hur gjorde ni med datum?
  • Chicita

Vi bestämde ett förlovningsdatum tillsammans efter att ha blivit överens om att vi skulle förlova oss.
    Sen beställde vi ringarna så vi hann få hem dom i tid för att växla ringar (vilket vi gjorde under en helg med LOTR-maraton extended version med allt extramaterial Tungan ute ).

Själva bröllopet var inte så viktigt just då... Någon gång framöver liksom (kanske) men vi ville "suga på förlovningskaramellen" ett tag.
    Och det kändes också som att vi ville skjuta upp det för att ha något längre fram att se fram emot och även känna av om vi verkligen skulle funka ihop i längden.

Efter att ha byggt hus ihop (verkligen byggt huset) så kände vi att om vi överlevde det så skulle vi nog överleva äktenskapet också. Mamma började bli dålig och för att få henne att acceptera att ta hjälp med sin sjukdom och lägga in sig på ett vårdhem så sa jag att jag och sambon skulle gifta oss.
    Sen var det ju bara att hem och säga att "du det där med bröllopet... det får bli det tidigaste datumet vi pratade om så mamma får en chans att orka med"...
    Sen var det inte så mycket mer. Vi började planera och fixa lite...

Jag har aldrig drömt om att bli friad till eller haft prinsessdrömmar. Jag är en pojkflicka som tar saker i egna händer om något ska bli gjort. Och i efterhand när vi tittar tillbaka på själva "frieriet" så är det en rolig grjej och något vi kan skratta åt Glad 

• sommar2014

Vi hade inte heller något speciellt "frieri". Jag frågade bara om han ville förlova sig med mig, det ville han och sen bestämde vi gemensamt ett datum då själva förlovningen (dvs ringväxlingen) skulle äga rum.

Sen beställde vi ringar och pratade om hur vi skulle göra själva förlovningen. Vi växlade ringar på ett hotell, därefter åt vi trerättersmiddag och sov över på hotellet. En PERFEKT förlovning enligt mig! Det datumet som vi växlade ringar och bodde på hotell är alltså datumet som står i våra ringar och som är vårt förlovningsdatum.

• Tilda93

När vi förlovade oss så frågade sambon om jag ville förlova mig med honom 1/1 -10 och jag sa självklart ja, så vi åkte ut och kollade efter ringar vi hade bara sagt att vi vill ha silver och inget annat.. När vi står där och pratade med hon som jobbade där.. Och så pekar vi på exakt samma ring exakt samtidigt, beställde dem och fick dem dagen efter:) Sen friade han igen till bröllop, 7/6 -12. Och jag funderar på att gravera in det datumet i förlovningsringen :) Jag tycker du ska ta det lite lugnt så han inte känner sig pressad och något går fel :). Lycka till

• SoonToBeBride2013

Vi förlovade oss men berättade inte för någon eftersom vi ville att familjen skulle få veta först (båda våra familjer bor på annan ort så det dröjde flera veckor innan det blev officiellt). Som förlovningsdag räknar vi ändå den dag då min kille frågade mig om vi skulle gifta oss, oavsett att de andra inte fick veta det förrän senare :)

• TheD

Vi förlovade oss på 1-årsdagen för att jag hade sagt att det ska vara så ;) Men karln fick ändå gå ner på knä och fria med min ring haha.

Om vi hade förlovat oss låt säga 1/1-2013 men inte hade haft ringar så skulle vi ta det datumet för det var då vi blev förlovade oavsett om någon friade eller inte.

• lenuz

Det var ett gemensamt beslut att vi skulle förlova oss. Vi hade inget datum som var mer speciellt för oss så vi bokade en hotel weekend i Stockholm och förlovade oss i storkyrkan. Datumet i ringarna var den dagen ringen träddes på fingret inte den dagen vi bestämde oss för att förlova oss.

• rock brud

vi kom överrens om att vi skall gifta oss till hösten, då var vi väl i princip förlovade väl? Iaf köpte jag en vigsel ring då ( prioretsordningne ni vet;))
    ett halvår senare funderade vi på om vi skall ha ringar för förlovningen? sagt som gjort så köpte vi ringar och jag avkrävde ett "frieri" då vi skulle ta dem på oss.

Jag har inget datum i min förlovningsring. bara mannens namn, I vigselringen har jag ett citat och datum.

inte behöver man vara så traditionell jämt

• Power of Love

Vi bestämde förlovningsdatum tillsammans, det blev 11-12-13 och bara för att kl 14.15. I ringarna står det dock 13/12 2011 och inget klockslag. När vi väl bestämt datum och ringar så började vi planera vår förlovningsdag. Först hade vi picknick ensamma i en stuga  i ett naturresverat. Där vi drack varm glögg och åt gott. När klockan slog 14.15 byte vi ringar (och jag grät en skvätt) och sedan åt vi efterrätt. Hur mysigt som helst!

På kvällen hade vi bjudit våra närmast vänner på lucia-fika och berättade på kvällen om vad vi gjort under dagen. De blev så glada för vår skull. Sedan berättade vi för vår släkt och andra vänner utifrån vi träffade dem.

Jag har också drömt om det stora frieriet men det hade inte min fästman, därför kommer vi tillsammans överens om allt. Min fästman är inte frieri-typen (eller vad man ska kalla det) utan ville att detta skulle vara något vi gör tillsammans. Jag tycker så här i efterhand att det blev bättre än ett frieri eftersom jag nu själv kunde vara med att planera (vilket jag älskar) Solig

Hoppas att ni hittar ett sätt som passar er!

• SofiaMagdalena

Vi skrev inget datum i förlovningsringarna utan bara varandras namn. Vi kommer skriva in vårt vigseldatum istället eftersom vi bestämde att vi skulle förlova oss ett datum, beställde ringar ett annat och fick dem ett tredje. Så det känns bäst att hålla sig till vigseldatumet :)

• kitkät

Vi bestämde tillsammans att vi skulle förlova oss och förlovningdatumet är det datumet som vi satte på oss ringarna :) 

Ni kan väl göra något speciellt det datumet som ni sätter på er ringarna, så att det känns lite mer speciellt? Och då kan det ert förlovningsdatum.

Vi sa inte heller att vi var förlovade förrän vi hade satt på oss ringarna. Så jag förstår hans tanke!  

Svar på tråden Ni som bestämde gemensamt om förlovning/giftermål, hur gjorde ni med datum?