• Erika8­3
    Äldre 7 Jan 15:53
    4691 visningar
    30 svar
    30
    4691

    Fotografering innan eller efter vigseln?

    Hej! Hur ska ni göra med fotograferingen? Jag funderar på om man ska fotograferas före vigseln eller efter? Fördelen med att fotograferas innan är ju att mitt smink ser ut som det ska (ingen mascara som runnit o dyl.) Men o andra sidan så vill jag ju inte att min blivande man ska se mig (min brudklänning) innan vigseln... Hur tänker ni? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Fotografering innan eller efter vigseln?
  • Aniara­4
    Äldre 7 Jan 16:01
    #1

    Hej!
    Bröllopstorgets sökfunktion är fullständigt värdelös (trots åratal av upprepade påpekanden), men om du vill läsa många svar på samma fråga kan du göra så här:

    www.google.se/&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&q=site:brollopstorget.se+fotografering+f%C3%B6re+eller+efter+vigseln%3F&oq=site:brollopstorget.se+fotografering+f%C3%B6re+eller+efter+vigseln%3F&gs_l=hp.3...240.13400.1.13672.66.62.2.0.0.0.371.10830.0j50j9j3.62.0...0.0...1c.1.loWpR4GCKbI&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.Yms&fp=71792659602ba5ba&bpcl=40096503&biw=1024&bih=497

    Vet inte om den där länken kommer att fungera, men jag gick alltså till Google och skrev in. "site:brollopstorget.se fotografering före eller efter vigseln? " och fick upp massor av trådar. Går fortare än att vänta på att få lika många svar här!

  • Aniara­4
    Äldre 7 Jan 16:05
    #2

    Nähä, länken blir sönderhackad, men följ instruktionerna och skriv in som jag gjorde (utan citationstecken, de var bara för att markera vilka som var sökorden) så hittar du.

  • Erika8­3
    Äldre 7 Jan 16:07
    #3
    Aniara4 skrev 2013-01-07 16:05:10 följande:
    Nähä, länken blir sönderhackad, men följ instruktionerna och skriv in som jag gjorde (utan citationstecken, de var bara för att markera vilka som var sökorden) så hittar du.

    Ok, tack!
  • vinkel­bodafo­to
    Äldre 7 Jan 16:58
    #4

    Hej! Jag ycker att du ska göra efter vigseln, åk iväg i en timme och fotografera er på någon speciell plats. Då är ni mer avslappnade och behöver inte känna stress. 

  • BrideT­oBe 84
    Äldre 7 Jan 17:04
    #5

    Vi ska ta kort innan vigseln när make-upen sitter som bäst :) Men mycket beror på att våran vigsel är inte förrän halv fyra och efter det så vill nog gästerna inte vänta för länge på oss ;)


    Om ni ska ha fotograferingen efter vigseln, tänk bara på att ni har nån slags underhållning för gästerna så att de inte står o väntar på er för fotograferingen tar ju ungefär nån timme, ibland mer.

  • Aniara­4
    Äldre 7 Jan 17:47
    #6

    Kan ju tillägga att som gäst kan det bli ohyggligt segt att stå och vänta i 1-2 timmar på brudparet medan de fotograferas, i värsta fall är man hungrig och törstig och behöver sätta sig ner en stund, men det finns varken mat eller dryck eller stolar... Det är inte ok!

    För oss var det ganska självklart att ha fotograferingen innan, inte bara för att gästerna skulle slippa vänta. Vi hade en relativt sen vigsel och hade mer tid före än efter, och så var man ju som vackrast direkt från frisören med sminket orubbat och håret på plats.

    Ni som vill ha wow-effekten av att se varandra snyggare än vanligt, vi är flera som kan berätta att det ögonblicket när man ses är magiskt oavsett var och när det sker. Vi hade vår fotografering utanför hotellet vi skulle sova på, maken åkte dit i förväg med en väska och checkade in, och jag minns exakt hur han såg ut när han stod utanför entren och väntade med min bukett i handen. Hjärta

    Sen hade vi iofs en kort fotosession efter vigseln också, mest för att vi ville åka en sväng i den lyxiga Rolls Roycen vi hyrt, och för att lämna kyrkan först men komma fram till festlokalen sist. Vi hoppade ur bilen på ett ställe och hade en lite mer spontan och spexig fotografering, men det var mer på kul och som extra bonus, vi hade inte pressen att "nu måste det bli bra", för det var redan avklarat.

    Så jag rekommenderar absolut fotografering före, om man inte har en väldigt tidig vigsel och har svårt att hinna med.

  • Mmmari­a
    Äldre 7 Jan 17:58
    #7

    Vi hade vår fotografering före vigseln och det ångrar jag inte. Det blev ett magisk möte när jag kom ut och han stod och väntade på mig. Det var bara vi och fotografen istället för att ha alla gästers blickar på sig. Vi kunde ta det lugnt och sedan vänta på gästerna tillsammans. Efter vigseln och brudskålen hade vi lite släktfotografering i några minuter. Jag är glad att vi var klara med fotograferingen för efter vigseln ville jag bara mingla och prata med alla gästerna innan vi satte oss till bords. Sedan var det så att vi hade fotografering, vigsel och middag på samma ställe så det hade känts konstigt att åka iväg därifrån.

  • Äldre 7 Jan 17:58
    #8

    Vi valde att fotas efter vigseln och är jättenöjda med det!

    Det berodde dels på ett par praktiska saker, som att vi hade vår vigsel redan kl.13 och det hade blivit lite väl stressigt att hinna fotas före tycker jag. Jag steg upp kl.7 och hade svårt att hinna i tid som det var. Jag hade inte velat stressa ännu mer eller stiga upp ännu tidigare.

    Och vi hade dessutom inte tillgång till festlokalen förrän kl.17, så hur vi än gjorde, så skulle det bli väntan för gästerna. Vi hade dock sån tur att majoriteten av alla bor i samma stad, så det var ingen som bodde på hotell eller liknande. Makens familj/släkt åkte och fikade hos hans föräldrar, min familj/släkt fikade och våra vänner åkte hem till en av vännerna och hade lite förfest. Några som hade barn passade på att åka och lämna dom till barnvakten. Flera av dom äldre passade på att vila en stund för att orka längre under kvällen och det var flera av gästerna som åkte hem och bytte om.

    Vi åkte med brudföljet och fotades med dom direkt efter vigseln, sedan fotades bara jag och maken tillsammans. Det var jätteskönt att ha vigseln avklarad, vi var så avslappnade och lyckliga :) Inget smink som runnit och ingen frisyr som hade blivit ful. Det gick hur bra som helst :)

    Hur man vill göra är helt olika, även vad man har möjlighet till. Det ena är inte bättre än det andra, man måste bara välja det som känns bättre för en själv :)


  • Grodpr­insens brud
    Äldre 7 Jan 18:45
    #9

    Vi struntar i FOTOGRAFERINGEN. Vi har anlitat två fotografer som ska fota oss under dagen istället så att det blir spontana fina kort (förhoppningsvis). Jag är innerligt trött på uppställda brudfoton där paret arrangerats lite snyggt eller varför inte HOPPA? Alla gör ju det liksom... Plus att vi ALDRIG blir bra på uppställda kort, därav aversionen mot detta kanske Skrattande Något av fotografernas 300 foton måste väl bli bra nog att förstora och ser färgsättningen hemsk ut får vi väl göra det svartvitt i datorn... 


  • Erika8­3
    Äldre 7 Jan 19:41
    #10

    Tack för alla tips o råd! :) Det är jag som hakar upp mig på att jag inte vill att min blivande man ska se mig innan kyrkan men många fler argument talar för att vi ska fotografera oss innan vigseln. Vi ska gifta oss kl.15och lokalen ligger drygt en mil från kyrkan så visst hade vi kunnat fotograferas efteråt men vi kör väl kanske en kombinerad variant. Åh, vad svårt det är! Att jag har så svårt att bestämma för detta bådar inte gott inför resten av bröllopsplaneringen... ;)

Svar på tråden Fotografering innan eller efter vigseln?