• Oprekär

    Era favoritinslag under middagen?

    Hej!

    I egenskap av toastmaster (eller toastmasterinna?) undrar jag vad ert favoritinslag var under er/någon annans bröllopsmiddag/fest? Var det talen, något spex, lekar eller kanske den intensiva tystnaden under maten? Jag vill gärna höra era åsikter både som brudpar och som gäster på andras bröllop.

    I detta fall är bruden ingen mindre än min egen mamma, och eftersom ingen av de 50 gästerna visat något intresse ännu för att hålla tal eller dylikt, vill jag givetvis hitta på trevliga inslag att muntra upp stämningen med. Då det gäller just min mamma så är kanske inte "fräckisar" eller dylikt aktuella, men alla andra tips på roligheter är varmt välkomna!

    Om det är något ni absolut hade velat slippa får ni gärna dela med er av det också, jag vill såklart bidra till att ge min mamma den kväll hon förtjänar!

  • Svar på tråden Era favoritinslag under middagen?
  • Anneli256

    En sak som en väninna till oss hade på vårt bröllop var ganska kul och då involverar man gästerna även om de vill eller ej :)


    Hon hade ett fint inslaget paket med en symbolisk liten gåva i..och började hålla sitt tal så här.


     


    Ett paket har anlänt innehållet i det är ej ännu känt men innan brudparet paketet får lite hemligheter med paketet vi får. Så jag tycker vi till brudens mamma ger paketet och ett litet roligt minne vi får höra.


    ( vet ej om din mormor är i livet annars så kan du ju välja en annan betydelsefull person för bruden)


     


    Efter detta minne jag tycker paketet ska gå vidare låt paketet ges till mannen som sitter längst bort från dig- mamman då alltså.


     


    Ni min bästa herre ska få göra ett trevligt val, se er omkring i denna sal. Ett minne om brudparet vi vill höra medan du gör detta.


     


    Nu min bästa herre lämna paketet vidare till den som har vackrast klänning.


     


    Er klänning är verkligen vacker och fin, men paketet är tyvärr inte din, säg gärna ett minne medan du lämnar paketet till en pojke som ogift är.


     


    Du som forfarande livets gåtor försöker lösa hitta säkert någon som du med kärlek kan överösa, Säg ett kort minne innan din nästa uppgift som du säkert klarar bäst. Paketet ska du ge till den med vackraste ögon på denna fest


     


    Vackra ögon är en tillgång som kan va bra att ha. Med dom du ska hitta den mest bredaxlade killen här och sedan överlämna paketet men först ett litet minne


     


    Lämna nu vidare med en försiktig puss. Inte togs det här några mått, så börja se dig omkring så smått och ett litet minne vi får höra. Vill du med din sportiga look vara så snäll att lämna vidare till kvinnan du helst vill dansa med denna kväll.


     


    Paketets resa närmar sig sitt slut. Målet finns hos brudparet, hur skulle det annars se ut. Så dkynda dig ett litet minne vi vill höra samt en sång medan du lämnar paketet till brudparet.


     


    Nu kära brudpar har paketet äntligen gått i mål och innehållet är massa goa minnen vi hört idag samt något litet som kan vara bra att ha .


     


    Detta var väldigt uppskattat och du kan ju anpassa talet lite efter vilka gäster det är på festen. Hoppas det kan vara till hjälp :)

  • Anneli256

    Vi hade inte många direkta tal utan mer framträdande, min ena tärna tog dit en solist som sjöng en sång för oss under middagen. Vilket också är ett alternativ till underhållning under maten.

  • Oprekär
    Anneli256 skrev 2013-01-03 19:37:04 följande:

    En sak som en väninna till oss hade på vårt bröllop var ganska kul och då involverar man gästerna även om de vill eller ej :)


    Hon hade ett fint inslaget paket med en symbolisk liten gåva i..och började hålla sitt tal så här.


     


    Ett paket har anlänt innehållet i det är ej ännu känt men innan brudparet paketet får lite hemligheter med paketet vi får. Så jag tycker vi till brudens mamma ger paketet och ett litet roligt minne vi får höra.


    (..............)

    Detta var väldigt uppskattat och du kan ju anpassa talet lite efter vilka gäster det är på festen. Hoppas det kan vara till hjälp :)


    Det låter ju jättemysigt, tack för tipset Anneli256!
    Vi har en del språkbarriärer att övervinna under lekar och annat, men man får väl stå ut med att alla inte förstår allt alltid. (J*vla multikulti-bröllop ^^)
  • Chicita

    Jag skulle inte vilja vara med om det som Anneli256 berättar om. Det är väldigt likt en sak jag råkade ut för på ett bröllop där jag aldrig träffat brudparet.
    Man känner sig rätt dum när man sitter där och ska säga något om någon man aldrig träffat inför folk man inte känner...
    Och så finns det ju en del som mår riktigt dåligt av att hamna i rampljuset också.
    Så om du ska involvera gästerna så bör du veta att de som blir involverade är med på det. Annars kan det leda till tråkigheter och inte roligheter... 

    Vi hade i och för sig ett medeltidsbröllop, så underhållningen mellan serveringarna var ju gycklare och musiker. 
    Men musik (speciellt om det är lite mer bakgrundsmusik) kan vara rätt trevligt. Och om det händer något (någon sorts oväntad underhållning alltså) är också trevligt.
    Det jag uppskattar mest är ändock en genomtänkt bordsplacering där jag får möjlighet att prata med bordsgrannarna, för det är ju det som gör midddagen trevlig för mig som gäst. Alltså samtalen runt bordet...

    Jag tror inte att du behöver oroa dig för att du inte ska få ihop massa saker som ska "hända" under kvällen.
    Om det inte är så många tal anmälda så kanske du kan hålla ett? Och du kanske kan ta någon som du tycker borde hålla tal i örat och be att denne säger i alla fall något litet.

    Ett bildspel kan också vara trevligt att se på Glad

  • Oprekär
    Chicita skrev 2013-01-03 21:06:44 följande:
    Jag skulle inte vilja vara med om det som Anneli256 berättar om. Det är väldigt likt en sak jag råkade ut för på ett bröllop där jag aldrig träffat brudparet.
    Man känner sig rätt dum när man sitter där och ska säga något om någon man aldrig träffat inför folk man inte känner...
    Tack för din input Chicita, jag tänkte faktiskt på det du skriver, och långtifrån alla känner sig särskilt bekväma i det läget. Spontant tänkte jag då att jag som "lekledare" får styra talordningen till sådana som jag vet inte skulle känna obehag inför uppgiften.

    Bordsplaceringen känns ju som A och O, här har vi ju också språkbarriärer att tänka på men även där får man väl "para ihop" sådana med goda engelskakunskaper etc.

    Och jag ska definitivt hålla tal, men som den stortrut jag är så kommer det knappast vara särskilt överraskande, vill gärna bidra med lite spontanitet till arrangemanget Glad
  • Anneli256

    förstår känslan av att man vill att något ska hända, speciellt om det är en lång sittning med flera rätter.


    En av sakerna som man ofta pratar om när man träffas på ett bröllop är Hur känner du brudparet.. vilket ofta blev minnet. Ingen behövde ställa sig upp eller vara i direkt rampljus på så sätt. I något fall var det ett barn eller ungdomsminne. En av personerna som fick paketet var make till min frisör / vän - han hade aldrig träffat mig eller min make men kommenterade detta på ett roligt sätt. Han sa- första gången jag såg dig var när du gjorde hårförlängning och det blev jättevackert- och det var i förmiddags :) Enda orsaken tror jag till att han fick paketet var just att han satt längst bort från min mor. Annars så lämnades nog paketet uteslutande till någon som den som överlämnade paketet kände sig lite förtrogen med :)


     


    Visst finns det personer som är blyga osv.. som kan uppleva det obehagligt ..Man kan försöka anpassa själva "talet" som jag minns det så utelämnade min vän det där med pussen tex... Jag tror nog att alla uppskattade detta inslag på vårt bröllop iaf :)


     


    Man kan ha i åtanke att detta inslag utfaller olika beroende på vilken typ av gäster det är, min vän hade kört det på ett annat bröllop där blev historierna lite mer utelämnande - fyllehistorier osv.... men allt är relaterat till vilken typ av gäster det är helt enkelt. Ja du TS språket är inte alltid lätt att komma runt :) Lycka till oavsett hur du väljer att göra.


     

  • Anneli256

    Tror den rätta benämningen är Toastmadame :) en ärofylld uppgift. Vi hade inte klarat oss utan vår :D

  • joe2012

    Min blivade var toastmaster på ett bröllop i våras och han fick alla anmälningar till tal de två dagarna innan bröllopet. Nog kan det vara bra att planera andra lekar men det är alltså inte säkert att loppet är kört för flera talare. Många väntar nog in i det sista med att anmäla, de vill väl vara säkra på att de kommit på ett tal de skulle våga hålla först. 

  • Chicita
    Oprekär skrev 2013-01-03 21:13:12 följande:
    Tack för din input Chicita, jag tänkte faktiskt på det du skriver, och långtifrån alla känner sig särskilt bekväma i det läget. Spontant tänkte jag då att jag som "lekledare" får styra talordningen till sådana som jag vet inte skulle känna obehag inför uppgiften.

    Bordsplaceringen känns ju som A och O, här har vi ju också språkbarriärer att tänka på men även där får man väl "para ihop" sådana med goda engelskakunskaper etc.

    Och jag ska definitivt hålla tal, men som den stortrut jag är så kommer det knappast vara särskilt överraskande, vill gärna bidra med lite spontanitet till arrangemanget Glad
    Precis, man måste nog ha något som är lite mer flytande än ett manus. Kanske några stolpar bara. Eller så går du igenom bordsplaceringen innan och kollar om du kan sätta ihop något i förväg så att du vet att det går från X till Y till Z liksom (alltså att du förbereder så du vet att Y sitter till vänster om X och det finns inga andra damer emellan. Så då kan du skriva "lämna paketet till damen med ...... klänningen till vänster" och så fyller du bara i med den färg hon har på klänningen den dagen *typ*

    Ja att ha några som kan "tolka" som sitter mellan sådana som inte kan engelska eller inte är så bra på det i alla fall och engelskspråkiga (eller vad det nu är) kan vara bra..
    Du kanske skulle överraska med att ha ett bildspel på dom två under ditt tal, om du kan få tag i något som kan visa bilder på en större skärm eller via projektor... Så du kan prata och ha bildvisning samtidigt alltså.
    Eller om du kan sjunga så kanske du kan sjunga ditt tal Flört 
  • Mmmaria

    Som brud uppskattade jag varje gång toastmastern klingade i klockan för då visste jag att det skulle hända något.


    Jag gillade talen (eftersom de var om oss, haha) och det var lite roligt med ett bildspel som makens kompisar hade gjort. Sedan var det kul med den traditionella skoleken (vem av er diskar mest etc) och våra gäster skrattade vad vi än svarade. Det som var överraskande var att toastmastern hade delat ut frågedelen till våra vänner så att det blev fler som var involverade.


    Vi hade ett festhäfte med gamla bilder på släktens brudpar, fakta om gästerna, roliga citat och en frågesport om oss. Då hade gästerna en hel del att prata om under middagen.


    Det jag generellt inte uppskattar är sång och dikter, men det kanske är något din mamma gillar så det är svårt att ge råd.


    I övrigt tycker jag att du kan prata med personer som du tycker "borde" hålla tal. Ibland tror gäster att "det är ändå så många andra som ska hålla tal så jag låter bli".


    Lycka till

  • lordoz

    Jag var toastmadame på min brors bröllop nu i vår, och precis som det sägs här ovan så kom vissa tal in i sista minuten.. Rent av på festen.. Men det gick att lösa i alla fall...

    Det var även en del spex på bröllopet.. Dels hade ett par gjort ett formulär med påståenden.. T.ex.

    "1. Är gifta"
    "2. Är förlovade"
    "3. Bor inte i Blekinge"
    "4. Bär slips"
    osv. som vi gäster fick ta del av, men inte brudparet.. Sedan så sade de ett nummer, och de som passade in på påstående ställde sig upp, och sen fick brudparet gissa påståendet.. Det var riktigt kul och ingen enstaka gäst som blev utpekad...

    En annan rolig sak var bröllopsbingot.. I den fanns dels sådana saker som "något går i kras", men också "du har talat med tre vid ditt bord" och "du har talat med någon som har storlek 43 i skor". Det fungerade lite som isbrytare vid borden... :) Och när man sedan fick bingo så fick man gå fram till brudparet och hämta en vinst. Mitt emot brudparet fanns då två pallar där man kunde sitta ned. Vinsterna var dels idol-bilder på brudparet (skrivit ut bilder och klistrat på ett vykort och så fick de skriva sina namnteckningar som riktigt idolkort), eller drinkpinnar som man sedan byta in mot en drink i betalbaren, och om man inte ville ha en sådan pinne, så kunde man få en annan pinne - en godispinne (= klubba).

    Sedan en tredje sak, som dock pekar ut enstaka gäster, är kuvertleken. Du skriver ett antal saker på lappar: t.ex. "ska hjälpa brudparet att byta vinterdäck" "ska bjuda brudparet på middag" osv.. En lapp läggs sedan i respektive kuvert. Kuverten bör vara i olika storlekar då de sedan ska läggas i varandra.. På varje kuvert skrivs det 'vem' det skall till. T.ex. den gästen som man tror stannar till sist. Den gästen med snyggaste slipsen.. osv. Men då gäller det ju att gästerna är bekväma med sådana påhitt med. :)

    Hoppas du fick lite tips!! Att fråga dem som 'bör' hålla tal rakt ut om de tänker det är också en bra idé..

    Det är en mycket ärofullt uppdrag! Men otroligt kul med!! :D

  • LindaCalle

    Har ett par ideér!:

    * Sko-leken
    Brudparet ställer sig på varsin stol med ryggarna mot varann. De håller en av hans och en av hennes skor i händerna. Lekledaren ställer fråor i stil med: Vem diskar mest? Vem lagar godast...? Vem...? Osv. Så håller de upp skon på den de tycker. Lekledaren räknar hur många de är överens på. Här är det ju lätt att styra frågor som är passande, kan vara både yliga och personliga ju.

    * Videohälsning
    Nu är de ju lite äldre brudpar som jag förstår, men det kan vara riktigt känslosamt och trevligt om du kan hitta lite "folk från förr" och få en hälsning från. Allt från nån gammal lärare på lågstadiet, till första arbetskollegerna, nån gammal klasskompis, nån som arbetar på ica där de ofta handlar etc. Kul med blandat så det blir både "åhhhH" och "skratt".  Så säger de nåt trevligt, eller visar upp nåt litet foto eller vad som. Himla kul tycker jag!

    * Spiken i kistan
    Antingen delar man ut en liten lapp (hjärtformad eller vad man tycker) redan vid dukningen, eller får gästerna ta själva om det finns nån paus eller liknande (kan också hållas öppet under hela kvällen). På lappen skirver man en hälsning som brudparet ska få läsa om tex 5 år. du har i förväg fixat en liten trälåda eller liknande. Alla lappar läggs däri och sen är det brudparets tur att arbeta lite. De ska t.ex spika på locket med hammare och spik, men får bara använda varsin hand (knyt ihop, eller nåt dem hålla om varandras ryggar). Väldigt "trevligt men ickepinsamt".

    *Presenten
    antingen en tom låda, eller en symbolisk sak i en låda som de sen får öppna på morgonen efter tex. Lådan ska de tillsammans slå in, under samma princip som övningen ovan, dvs med EN hand var. Du tillhandahåller alltså en låda, med eller utan innehåll, papper, sax, tejp och snöre, och deras uppgift är att tillsammans slå in den. 

    * Skicka ljus.
    Värmeljus finns på bordet, eller delas ut till gästerna och alla tänds. Medan man sen sjunger nån sång, eller lyssnar på något/tittar på bildspel eller vad som så ska ljusen gå från person till person fram till brudparets platser. Börjas alltså längst bort. Brudparet bildar ett hjärta framför sina platser med hjälp av ljusen, ch det är allmänt vackert och gulligt och kanske kan passa?

    Hoppas du kan ha nån nytta av mina förslag, de flesta går ju att anpassa efter person! :) 

  • Oprekär

    Vilka fantastiska idéer det trillat in, tusen tack!

    Jag tänker mig att max två lekar/inslag, beroende på längd, kan vara lagom (förutom mitt eget tal), så finns det tid/plats för tal och dylikt som anmäls i sista minuten. Som många av er skrivit så lär ju några komma på det samma dag. Och någonstans däremellan ska det finnas tid att äta också

  • Chicita
    Oprekär skrev 2013-01-04 08:45:50 följande:
    Och någonstans däremellan ska det finnas tid att äta också
    Ja det här verkar en del glömma Flört
Svar på tråden Era favoritinslag under middagen?