• Redaktör Kristin

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013

Ringtråd 2011 och 2012 var succéer. Nu dokumenterar vi tillsammans hur ringarna ser ut 2013.

Vad är trendigt? Vilka material är populära? Stenar, släta? Förlovningsring och vigselring!

Ladda upp en bild på din ring/dina ringar här i tråden!
    Skriv gärna ett par rader om ringen.

Kolla in andras ringar och lägg upp din egen - så ser ringarna ut 2013.

Vill du kolla in tidigare ringtrådar? Du hittar dem här:

Ringar 2011

Ringar 2012

• Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013
  • Utomlands 2013
    MeaJ skrev 2013-02-08 11:13:22 följande:
    Mina ringar som jag längtar efter att få bära ihop!
    (jag tog ett typisk "bröllopsfoto" på ringarna när jag hade fått hem vigselringen)

Sommarbrud 2013

Fint!

Jag ska snart få börja bära min Nimbus, men jag valde inte rödguld som du har här ovan, utan vitguld.

Valde också att ta bort ett antal diamanter, för mig känns det inte så viktigt att de finns så bred rad diamanter.

• Emmalinnea
    Sandra01 skrev 2013-02-11 21:30:02 följande:

OJ OJ OJ!!! SÅÅÅ vackert

vad HIMLA glad jag blir av att läsa att det är just SAFIR. Är ute och tittar massor på just safirer... Verkligen föll pladask för dina ringar!1

var har du köpt dom? Vilken smed har ordnat dom så fint!!! Mycket tjusig fattning!!!

Solitärringen var egentligen en schalins slät guldring från början sen så byggde vi in  en 8 kloskrona i prinsessfattning med safirern i :) 

Alliansringen tror jag är köpt på hedbergsguld för 20 år sedan av min mamma, den var med hälften rubiner först, nu är alla stenar diamanter. 

Stenen köpte jag via auktion från gemsheaven.

Smeden finns i brämhult borås västgöta guldsmide.

Jag är väldigt nöjdmedmina ringar! kan inte sluta titta på dom! jag älskar att den är något helt unik och enligt min design vem harmintgrön safir liksom ... hehe  
    Men som jag skrev här uppe så är morganit fruktansvärt snyggt också!  
  • Sandra01

Emmalinnea: Jag måste fråga dig.. När du köpte stenen själv och begav dig till en smed.. Hur reagerade han/hon då?

jag har tittat runt massor på olika stenar (mest safirer och också diamanter). Men, när jag pratar med smeder (har framför allt två stycken som jag tycker är bra) så är svaret från båda: "Vi garanterar inte stenen".

En av dom säger till och med att hon helst INTE vill skapa en ring med egeninköpt sten!!!! För att hon inte vet var den kommer ifrån och hon vill bara arbeta med material som hon vet kommer från bra förhållanden.
    Alltså, jag blir så trött!
    Eller, jag förstår ju... Men, jag vill köpa min sten själv.
    Sen en sak till. Dom båda säger att OM stenens skulle spricka vid själva fattningen, så ersätts inte min sten med en ny.
    Så om jag skulle köpa en diamant för typ 10.000 som smeden har sönder så får jag ingen ny!!!

var detta något som din smed också sa??

• Sandra01

Nu är jag inne och snurrar runt på GEMSHEAVEN... Mums vad mycket vackert det finns!!!! :)

• Emmalinnea
    Sandra01 skrev 2013-02-12 09:20:29 följande:

Emmalinnea: Jag måste fråga dig.. När du köpte stenen själv och begav dig till en smed.. Hur reagerade han/hon då?

jag har tittat runt massor på olika stenar (mest safirer och också diamanter). Men, när jag pratar med smeder (har framför allt två stycken som jag tycker är bra) så är svaret från båda: "Vi garanterar inte stenen".

En av dom säger till och med att hon helst INTE vill skapa en ring med egeninköpt sten!!!! För att hon inte vet var den kommer ifrån och hon vill bara arbeta med material som hon vet kommer från bra förhållanden.
    Alltså, jag blir så trött!
    Eller, jag förstår ju... Men, jag vill köpa min sten själv.
    Sen en sak till. Dom båda säger att OM stenens skulle spricka vid själva fattningen, så ersätts inte min sten med en ny.
    Så om jag skulle köpa en diamant för typ 10.000 som smeden har sönder så får jag ingen ny!!!

var detta något som din smed också sa??

min smed sa inget om det, han hade inga problem med att sätta in stenen. han såg att den var äkta och frågade inget mer. Var hos en annan smed o inte heller hon hade något problem med egenköpt sten. 
    Dom sa faktiskt ingenting om stenen skulle spricka... men jag tror faktiskt min smed hade ersatt med en ny isåfall eller iallfall erbjudit en annan till rimmligt rabatterat pris.

man får kolla runt lite hos olika smeder priser och tillvägagångssätt skiljer sig enormt.  
    Guldsmederna jag har träffat har haft små företag och varit relativt billiga jag betalad 5000 kr för att få en sten satt i 8klosinfattning,förmiskad ring, 5 diamanter 0,03 ct st insatta i alliansringen, handgravyr och polering.  

Första smeden jag var hos ville ta 2700 kr för att bara sätta på stora stenen på förlovningsringen och den jag valde tog 1500 kr för att sätta på stenen.  

Men prata med små firmor kanske? vet inte om det gör skillnad men iallafall dom jag var hos ville hantera egen sten
  • carlsdotter
    Emmalinnea skrev 2013-02-11 18:29:22 följande:
    jag är SÅÅÅÅÅ nöjd! Klassiskt vackertju :)

Lite ovanlig också solitärringen är en mintgrön 0,76 ct obehandlat naturlig safir med åtta klor :) 
    Alliansringen är 9 st 0,03 ct diamanter.
    Jag längtar tils jag får ha på mig båda! 
    Alltså fattningen på din solitär är SÅ snygg! Vem har gjort den?
    Längtar tills jag får hämta min förlovningsring, men är nog ett par veckor kvar.. HUR ska jag överleva? Glad
  • Emmalinnea
    Sandra01 skrev 2013-02-12 10:03:27 följande:

Nu är jag inne och snurrar runt på GEMSHEAVEN... Mums vad mycket vackert det finns!!!! :)

Om du är medlem på tradera så kan man köpa via dom där också fast ännu billigare  
    Dom har typ 2300 positiva omdömen!
    han som har "butiken" är super trevlig och undrar man något så svarar han snabbt och utförligt!

www.brollopstorget.se/Foretag/gemsheaven/   Dom är även medlemmar härpå BT det ska finnas en tråd där dom berättar lite vart stenarna kommer ifrån och såmen jag hittar den inte.
  • Emmalinnea
    carlsdotter skrev 2013-02-12 11:14:36 följande:
    Alltså fattningen på din solitär är SÅ snygg! Vem har gjort den?
    Längtar tills jag får hämta min förlovningsring, men är nog ett par veckor kvar.. HUR ska jag överleva? Glad
    Västgöta guldsmide jag är väldigt nöjd  med den fattningen!  

Hur ser din ring ut?

Mina ringar var hos smeden i 1 månad (dom hade väldigt mycket att göra)  jag  ville ha den NU! Man blir ju så förväntansfull!!  längtar till den 8 juni! Då blir det bröllop!
  • Sandra01

Emmalinnea: får man fråga vad safiren kostade?
    är den behandlad (med värme) eller är den helt naturlig?

Jag pratade PRECIS nu med min smed (hon som gjort förlovningsringen), hon garantererar INTE stenen.
    Hon sa att det är jätteovanligt att en sten spricker eller så när man skapar ringen.. men, om det ändå skulle ske så ersätter hon INTE med en ny.

Men, vad jag ser så kostar inte stenarna så galet mycket. Så då får man väl köpa en ny....

Men, att tillägga är att jag pratat med försäkringsbolaget... Och enligt dom så SKA detta gå på smedens försäkring.

Har exempelvis varit inne på att köpa diamant via USA, MYCKET BILIGARE!!!!

Men, tänk om en diamant spricker... och den inte ersätts. 10.000 åt skogen!

Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013