Sandra01 skrev 2013-02-12 09:20:29 följande:
Emmalinnea: Jag måste fråga dig.. När du köpte stenen själv och begav dig till en smed.. Hur reagerade han/hon då?
jag har tittat runt massor på olika stenar (mest safirer och också diamanter). Men, när jag pratar med smeder (har framför allt två stycken som jag tycker är bra) så är svaret från båda: "Vi garanterar inte stenen".
En av dom säger till och med att hon helst INTE vill skapa en ring med egeninköpt sten!!!! För att hon inte vet var den kommer ifrån och hon vill bara arbeta med material som hon vet kommer från bra förhållanden.
Alltså, jag blir så trött!
Eller, jag förstår ju... Men, jag vill köpa min sten själv.
Sen en sak till. Dom båda säger att OM stenens skulle spricka vid själva fattningen, så ersätts inte min sten med en ny.
Så om jag skulle köpa en diamant för typ 10.000 som smeden har sönder så får jag ingen ny!!!
var detta något som din smed också sa??
min smed sa inget om det, han hade inga problem med att sätta in stenen. han såg att den var äkta och frågade inget mer. Var hos en annan smed o inte heller hon hade något problem med egenköpt sten.
Dom sa faktiskt ingenting om stenen skulle spricka... men jag tror faktiskt min smed hade ersatt med en ny isåfall eller iallfall erbjudit en annan till rimmligt rabatterat pris.
man får kolla runt lite hos olika smeder priser och tillvägagångssätt skiljer sig enormt.
Guldsmederna jag har träffat har haft små företag och varit relativt billiga jag betalad 5000 kr för att få en sten satt i 8klosinfattning,förmiskad ring, 5 diamanter 0,03 ct st insatta i alliansringen, handgravyr och polering.
Första smeden jag var hos ville ta 2700 kr för att bara sätta på stora stenen på förlovningsringen och den jag valde tog 1500 kr för att sätta på stenen.
Men prata med små firmor kanske? vet inte om det gör skillnad men iallafall dom jag var hos ville hantera egen sten