• Längta­ndsful­l
    Äldre 11 Dec 18:00
    7625 visningar
    31 svar
    31
    7625

    Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??

    Vi skulle vilja gifta oss i augusti 2013 men tror tyvärr inte att vi hinner spara ihop dom pengarna. Vi tror att allt kommer gå på ca 40.000:- Funderar på ett lån så vi vet att vi har råd samt att det skulle va bra att veta så vi på allvar kan börja planera. Så vad tycker ni? Ska man ta lån eller inte?

  • Svar på tråden Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 11 Dec 21:34
    #11

    Börja med att göra en ordentlig bröllopsbudget så ni vet vad er bröllop skulle kunna gå på och inte nöja er med att tro det går på max t.ex. 40T som du skrev.


    Hur lång tid tar det för er att spara ihop pengar, hur mycket extra får ni betala i ränta för ni tar ett banklån och hur många år måste ni ta det på för att kunna betala tillbaka. Vill ni ev. kunna ta annat lån i framtiden för bil, hus, vitvaror som går i sönder eller bor ni i hyreshus.


    Är där något speciellt datum som ni verkligen vill gifta er på under året 2013 eller kan det vänta tills ni sparat ihop pengar.


    Så tänk igenom noga och kolla igenom er ekonomi. Kan ni byta elbolag, gå ner i bredbanshastiget och antal tv-kanaler, onödinga tidingspremunationer, billigare telefoni, spara in på mat. Sälja saker som inte används.


    Personligen skulle jag inte kunna ta ett lån för att gifta mig.

  • Aniara­4
    Äldre 11 Dec 23:06
    #12

    Det beror ju på hur er ekonomi ser ut. Är det så att ni kommer att få påtagligt mer pengar senare?

    Annars brukar jag tänka som så, att har jag inte råd med en sak så har jag definitivt inte råd att betala saken PLUS en massa ränta. Bröllopet blir ju betydligt dyrare om ni dessutom ska betala ränta och lånekostnader förutom kostnaden för själva bröllopet.

    Så om man väntar sig ett arv, eller om man just har börjat på ett nytt mer högavlönat jobb och lätt kommer att ha råd att betala mer i framtiden fast man inte har det nu, då tycker jag det är ok. Men har man svårt att spara ihop pengarna för att man inte har så stora inkomster, då tycker jag det är onödigt att dra på sig ännu större utgifter.

    Så antingen göra ett väldigt enkelt eller litet bröllop, eller vänta, skulle jag säga. Men det är klart att det i slutänden är ert val. Räkna bara ordentligt på vad det kommer att ha kostat er innan ni har betalat av hela lånet.

  • Äldre 12 Dec 10:48
    #13

    Personligen skulle jag aldrig ta lån för att gifta mig. Jag skulle antingen ha ett mindre bröllop, skjuta fram det så jag fick längre tid på mig att spara eller så bara gifta mig i all enkelhet (om det var själva vigseln som var viktig). Vad jag har förstått är det bara frimärket för att skicka in hindersprövningen som kostar, vigseln i sig är helt gratis.


     


    Har man inte råd att spara en viss summa så förstår jag inte hur man kan tycka sig ha råd att lägga en summa på lån varje månad. Den summa man tänkte amortera borde man ju då istället kunna spara och till slut ha råd med sitt bröllop?


     


    Men ni bestämmer ju över er egen ekonomi och det är svårt att ge råd när man inte vet hur den ser ut. Hoppas i alla fall att ni kommer fram till en lösning som passar er :)

  • snartf­ruerik­sson88
    Äldre 12 Dec 11:00
    #14

    skulle aldrig ta lån till mitt bröllop. vi hade tänkt att gifta oss sommaren 2013 men efter vi pratade igenom de o tänkte efter om vi skulle hinna spara ihop så kom vi fram till att de får bli 2014 istället. men ta aldrig lån ! flytta hellre fram bröllopet

  • Äldre 12 Dec 11:10
    #15
    snowstars skrev 2012-12-12 10:48:45 följande:

    Personligen skulle jag aldrig ta lån för att gifta mig. Jag skulle antingen ha ett mindre bröllop, skjuta fram det så jag fick längre tid på mig att spara eller så bara gifta mig i all enkelhet (om det var själva vigseln som var viktig)


    Precis vad jag hade tänkt skriva!
  • mirre0­1
    Äldre 12 Dec 11:14
    #16

    personligen skulel jag aldrig ta ett lån för att finnansera mitt bröllop, skulle dra ned på det eller skjuta upp, man kan minimera kostnader rejält 

  • Äldre 12 Dec 11:55
    #17
    Aniara4 skrev 2012-12-11 23:06:05 följande:
    Precis min tanke... Glöm inte räntor, amorteringsutgifter osv.
    Jag (personligen) skulle aldrig ta ett lån för att gifta mig, och jag känner mig väldigt PK när jag säger att jag inte fördömer de som gör det.
    Men jag gör faktiskt inte det...
    Jag tycker att det är något som var och en måste känna efter själva. 
    Det är dock väldigt dumt att sätta sig i en svår sits i efterhand när man kanske inte kommer att ha råd att betala tillbaka pengarna. 
  • Alylly­ra
    Äldre 12 Dec 12:19
    #18

    Hur mycket av de pengarna har ni tänkt att låna?

    Kan ni låna av någon förälder/släktning för att slippa stora räntekostnader?

    Generellt brukar det vara socialt acceptabelt att låna till investeringar eller nödvändigheter (boende, bil, båt etc.) Och själv sitter jag med 250.000 i studieskulder Tungan ute. Men om ni räknar på det och ser hur mycket ni kommer att få betala i slutändan så kan ni ju ta ett beslut efter det. Och då har ni ju mer kött på benen om någon ifrågasätter ert beslut också (tex banken).

    Ju mindre ni kan låna och ju mer ni kan spara, desto bättre. Säg att ni lyckas spara 20-25t (har ingen aning om hur er ekonomi ser ut). Då kan ni ju låna resten av beloppet istället för hela! 

  • Äldre 12 Dec 12:22
    #19

    Jag tycker absolut inte att man ska låna i första hand men sen så tycker jag att det är upp till var och en. Sen är det skillnad om ni vill låna 10.000 eller 100.000. Den första summan har man snart betalat av.
    Det är bättre att ni sätter er ner och räknar ut själva hur er ekonomi ser ut, hur mycket ni vill låna och när ni kan betala av det än att lägga ut en fråga här.


  • Annamo­lly
    Äldre 12 Dec 12:32
    #20

    Jag och min fastman hade "turen" att hans jobb blev flyttat till Malta och han fick ett ganska hyfsat avgangsvederlag. Det hade vi inte raknat med och innan vi fick reda pa det hade vi nog funderat pa hur vi skulle fa ihop pengar till ett brollop.

    Arligt talat hade jag inte kunnat vanta flera ar med att gifta mig bara for att spara ihop, om vi inte hade haft dom har pengarna. Da hade jag overvagt att foresla att i tog ett lan till ett litet brollop. (Eftersom han ar grek och har jattemycket slakt, och sma brollop med fa gaster inte existerar i hans varld sa hade det aldrig kunnat bli ett pyttelitet radhus-brollop for oss).

    Nar man ar redo att gifta sig sa ar man, och man vill inte ga och vanta i evigheter. Sedan ar det klart att man kommer att behova pengar till annat ocksa, om man vill kopa ett eget hem och sa vidare. Sa det ar ju inte en idealisk start men lan har val de flesta till nagot (studielan, ex). Jag forstar att ni funderar pa det, det hade jag ocksa gjort. 


    2013.06.22 Samos, Grekland
Svar på tråden Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??